افزایش توجه به اتوماسیون در صنعت نفت و گاز

اتوماسیون یکی از مهمترین فاکتورهای محرک در توسعه صنعت نفت و گاز تا سال ۲۰۲۵ خواهد بود.

به گزارش خبرنگار دانش و فناوری «انرژی امروز» به نقل از پایگاه خبری Eniday، در گزارشی که DNV GL، یکی از بزرگترین شرکت­‌های مشاوره صنعتی تهیه کرده، آینده صنعت نفت و گاز را در اتوماسیون و فعالیت‌­های دیجیتال قرار داده است.

فناوری­‌های نو به دلیل ظهور انرژی­‌های گسترده و پیچیده به طور روزافزون در ده سال آینده  درحال توسعه است. فشارهای ناشی از هزینه، مقررات سفت و سخت جدید و رشد چشمگیر تولید گاز طبیعی از مهمترین عوامل محرک رشد فناوری در ده سال آینده خواهد بود.

باور این موضوع که ما در نقطه آغازین انتقلاب تکنولوژیکی در زمانی که اقتصاد جهانی در حال رویایی با چالش­‌های برزگی است، قرار داریم؛ کمی دشوار است. ولی دیدگاه محققان این است که ما در حال قدم‌گذاری درون عرصه جدیدی با درک بالای سیستم­‌های فیزیکی-سابیری هستیم.

این شرکت همچنین اشاره دارد که بعضی قسمت‌­های صنعت برای به­‌کارگیری اتوماسیون آماده و جا افتاده­‌تر می­­باشند. در این گزارش حفاری مکانیزه مثال زده می­‌شود؛ این فناوری مدتی است که آغاز به کار کرده است. با به­‌کارگیری حفاری مکانیزه، شرکت‌­های نفت و گاز چاه­‌های اقتصادی بیشتری می­‌توانند حفر کنند و این بدان معنی است که تعداد چاه­‌ها افزایش یافته و هدف‌­های کوچکتر بیشتر موفقیت‌­آمیز می­‌شوند. حفاری مکانیزه به طور کامل مکانیسم حفاری را تغییر می­‌دهد، اما برای دستیابی به بالاترین بازده نیاز است که تمام فرآیندهای مرتبط به پیش و پس از حفاری نیز دوباره طراحی شوند.

غول­‌های صنعت نقت و گاز نیز از حالا به دنبال سرمایه‌گذاری در بخش اتوماسیون هستند. برای مثال در اردیبهشت ماه شلومبرژه، شرکت نفت و گاز و زیردریایی اومرون (Omron Oilfield and Marine) را که تخصصش در اتوماسیون است، خریداری کرد. معاون اجرایی شلومبرژه با تاکید بر اهمیت خریداری این شرکت گفت: «فزوده شدن شرکت اومرون به ما در زمینه تقویت قابلیت اتوماسیون سیستم­‌های کنترلی به‌عنوان بخشی از استراتژی بلندمدت ما برای ایجاد یک سیستم چاه یکپارچه بسیار کمک خواهد کرد».

زمینه دیگری که شاهد رشد اتوماسیون در آن خواهیم بود، کنترل و نظارت خطوط لوله ساحلی و فراساحلی است. با افزایش شمار تلاش‌­ها برای دزدی نفت، حمله­‌های تروریستی و آسیب­‌های محیط زیستی، افزایش دقت و کیفیت نظارت گامی ضروری به نظر می‌­آید. در این گزارش همچنین، برای تحقق این امر استفاده از زیردریایی‌­های مستقل (AUV) و هواپیماهای بدون­سرنشین (UAV) برای تشخیص نشتی، حملات و آسیب­‌های وارده پیشنهاد می­‌شود.

امروزه استفاده از هواپیماها و ماشین‌­ها به دلیل محدودیت‌­های مقرراتی و تکنولوژیکی، مقدور به نظر نمی­‌آید ولی در سال‌­های آتی با افزایش محدوده و پایداری این وسایل نقلیه، نظارت خطوط لوله به نحو احسنت با ماشین­‌های مکانیزه میسر می­‌شود.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن