سیل 16600کیلومتر از راه های کشور را تخریب کرد

در جریان سیل اخیر  35 محور مواصلاتی استان خوزستان به دلیل آب گرفتگی مسدود شد؛ از جمله محورهای مسدود در این استان می توان از راه چهار خطه اهواز  اندیمشک نام برد. همچنین راه روستایی  270روستای استان خوزستان زیر آب رفته است. خطوط آهن در این استان نیز آسیب جدی دیده است، به طوری که راه آهن اهواز  اندیمشک در طول  20کیلومتر دچار آب گرفتگی شده است. در استان گلستان حدود  996کیلومتر از راه های اصلی ، فرعی و روستایی و حدود  785دستگاه ابنیه فنی شامل پل و آبرو دچار خسارت شده است. نزدیک به  40هکتار از فرودگاه گرگان نیز درگیر سیل بوده و انتهای باند فرودگاه مذکور دچار آب گرفتگی شده است و این آب گرفتگی عملا استفاده از این فرودگاه را در روزهای بحرانی بارندگی و سیلاب و نیاز به رساندن کمک از طریق هوا با وجود مسدود شدن راه های ارتباطی غیرممکن ساخته است. سیل در استان لرستان به حدود  600کیلومتر راه، خسارت زده است. گستردگی بارندگی و شدت آن موجب شده تا میزان خسارت وارده بر راه های در این استان زیاد باشد به طوری که می توان گفت بارندگی و شدت آن در این استان موجب شده تا همه راه های این استان به نحوی در اندازه های مختلف دچار خسارت شوند.

به گزارش خبرنگار توسعه پایدار «انرژی امروز» مرکز پژوهش های مجلس در گزارشی با عنوان « سیلاب و خسارت های وارده بر زیرساخت های حمل و نقل کشور » می گوید: در سیل بهار  ،1398 بسیاری از کاستی ها از جنس برنامه ریزی، طراحی، ساخت، نگهداری و برنامه های آمادگی برای بحران و مدیریت بحران نمود بسیاری یافت.

 از جمله موارد بارز این موضوع، می توان به نبود برنامه انعطاف پذیری ریزساخت های حمل و نقل در برابر حوادث آب و هوایی و الزام وجود طرح تخلیه و اسکان اضطراری جمعیت در هر منطقه از شهرها اشاره کرد.

مرکز پژوهش های مجلس، خسارات سیل فروردین ماه را به شرح زیر دسته بندی می کند:

1- خسارت های وارده به حمل و نقل جاده ای کشور

برآوردهای اولیه از خسارت سیل به محورهای مواصلاتی کشور حکایت از آن دارد که به زیربناهای حمل و نقل جاده های کشور در بارندگی های اخیر و جریان سیل در استان ها، بیش از  41هزار میلیارد ریال خسارت وارد شده است. شایان ذکر است رقم مذکور برآورد اولیه ای از خسارت وارده است و هزینه های جایگزین تا بازسازی و ترمیم و بهسازی محورهای خسارت دیده هم می تواند به آن اضافه شود.

در جریان بارندگی های اخیر در مجموع به بیش از  16600کیلومتر از راه های کشور در  6800 نقطه خسارت وارد شده است. سیل در مجموع  315محور شریانی و غیرشریانی در استان های درگیر در سیل را مسدود کرد.

سیل در مجموع به 11220 ابنیه فنی شامل آبرو، آبنما و پل آسیب رسانده که حدود  725پل و آبرو به طور کلی تخریب و بقیه آنها هم از  10تا  70درصد خسارت دیده اند.

2- خسارات وارد به حمل و نقل ریلی کشور

علاوه بر خسارات وارده به ابنیه، محورها و ماشین آلات مربوط به حمل و نقل جاده ای، حمل و نقل ریلی نیز متحمل خساراتی شده است که در جدول  2قابل مشاهده است. خسارت وارده به  51کیلومتر از خطوط راه آهن و 60 کیلومتر از زیرسازی و ابنیه فنی اصلی ترین عوامل تشکیل دهنده خسارت سیل به راه آهن کشور است

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن