معضل گاز زمستانی شمالی‌ها حل می‌شود

وزیر نفت گفت: هفته آینده خط 42 اینچ از دامغان به نکا به بهره‌برداری می‌رسد و به شبکه سراسری متصل می‌شوند.

به گزارش خبرنگار نفت و گاز «انرژی امروز» بیژن نامدار زنگنه دیشب در گفتگوی ویژه خبری که از شبکه دوسیما پخش شد درخصوص گاز استان‌های شمالی گفت: هفته آینده خط 42 اینچ از دامغان به نکا به بهره برداری می‌رسد و به شبکه سراسری متصل می‌شوند و در زمستان مشکل نخواهند داشت.

با دستور ویژه وزیر نفت، مقرر شده با تکمیل خط لوله انتقال گاز دامغان – نکا، افزایش فشار گاز شبکه مازندران از طریق گیلان و تجهیز و تکمیل ایستگاه‌های تقویت فشار گاز در شمال شرق کشور، سال ۹۵ آخرین سالی باشد که ترکمن‌ها به زعم خود، فرصت باج خواهی از ایران را با گروکشی گاز در فصل سرما به دست آوردند و از زمستان سال ۹۶ در صورت تمایل ایران برای ادامه تجارت گازی با ترکمنستان، فقط در راستای توجیه پذیری اقتصادی انتقال گاز از مسیر ترکمنستان، این تجارت گازی ادامه یابد.

 زنگنه درخصوص راهکار مقابله با ترکمنستان گفته بود: بیش از همه چیز، ما بی‌نیازی کامل از واردات گاز از ترکمنستان را در دستور کار داریم و‌ تا زمانی که خط لوله انتقال گاز دامغان – نکا تکمیل نشود این مسئله حل نمی‌شود و ما با جدیت تکمیل این خط را دنبال می‌کنیم.

محمد اسماعیل ابراهیم زاده، مدیر عامل شرکت گاز مازندران، پیش از این اعلام کرده است: با جریان روزانه ۴۰ میلیون مترمکعب گاز در خط لوله ۴۲ اینچ دامغان – ساری، علاوه بر ایجاد پایداری در شبکه گاز خانگی ، ۱۳ میلیون متر مکعب گاز مورد نیاز کارخانه‌های سیمان، صنایع چوب و کاغذ و نیروگاه نکا به عنوان واحدهای صنعتی مهم استان تأمین و گاز مورد نیاز برای یک واحد پتروشیمی نیز ذخیره می‌شود؛ علاوه بر این دیگر نیازی به واردات روزانه حدود ۱۰میلیون متر مکعب گاز از ترکمنستان نیست.

به گزارش انرژی امروز، دولت نهم که در زمستان سال ۸۶ و در واکنش به اقدام ترکمنستان در قطع صادرات گاز به ایران تصمیم ساخت خط لوله انتقال گاز  ۴۲ اینچ انتقال گاز دامغان – کیاسر – ساری را اتخاذ کرد، وعده داده بود تا این طرح در کمتر از ۶ ماه به سرانجام برسد و مشکل کمبود گاز طبیعی در مازندران به طور کلی از میان برود.

این طرح در شش سال دولت نهم و دهم کمتر از ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشت و دولت یازدهم از سه سال پیش تاکنون تمام همت و تلاشش را بر بهره‌برداری از این طرح در سریع‌ترین زمان ممکن متمرکز کرد تا دیگر زمستان استان‌های شمالی با افت و یا قطع جریان گاز مواجه نشود.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن