22 طرح پتروشیمی در حال اجراست

مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی ماهشهر با بیان اینکه «توسعه صنایع پایین‌دست به دلیل آنکه زنجیره ارزش را تکمیل می کند از اهمیت ویژه‌‌‌ای برخوردار است»، گفت: در این زمینه برای جذب سرمایه گذار، 26 طرح آماده شده و امکان‌سنجی آن‌ها نیز به صورت کامل انجام گرفته است و اجرای این طرح‌ها به افزایش بازده اقتصادی و ایجاد اشتغال کمک می کند.

 امید شهیدی نیا افزود: در زمینه توسعه صنعت پتروشیمی که یکی از قطب‌های اصلی آن منطقه ماهشهر و منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی است و بر اساس ظرفیت‌سازی‌های انجام گرفته، حدود 26 میلیون تن ظرفیت تولید محصول پتروشیمی در منطقه ویژه اقتصادی ماهشهر وجود دارد و در این راستا طرح‌هایی در حوزه صنایع بالادست، میانی و پایین‌دست طراحی شده که آماده ارائه به فعالان اقتصادی هستند.

 وی افزود: این طرح‌ها عمدتا دارای بازده اقتصادی بین 20 تا 35 درصد هستند و منطقه ویژه اقتصادی این آمادگی را دارد تا این طرح‌ها را در اختیار فعالان بخش خصوصی قرار دهد و به جذب سرمایه گذار در این زمینه بپردازد.

 شهیدی نیا تصریح کرد: سازمان منطقه ویژه به جهت حمایت از سرمایه‌گذاران، تسهیلات لازم از جمله اختصاص زمین و امکانات زیرساختی مانند برق، آب، گاز و … را برای آن ها تأمین خواهد کرد و شرایط مناسبی را برای حضور آن‌ها به طور کامل مهیا می کند تا سرمایه گذاران بتوانند با خیال آسوده به سرمایه‌گذاری در این بخش بپردازند.

 وی گفت: 113 طرح نیز در دست مطالعه هستند و مطالعات امکان‌سنجی مقدماتی آن‌ها انجام شده که این طرح‌ها نیز قابلیت واگذاری به بخش خصوصی در حوزه پایین‌دستی را دارند.

 شهیدی نیا عنوان کرد: در حوزه صنایع بالادست و میانی پتروشیمی در برنامه ششم، پنج طرح بزرگ در نظر گرفته شده که می‌تواند حدود هفت میلیون تن به ظرفیت پتروشیمی اضافه کند. در حوزه صنایع پایین دست طرح‌هایی که برای جذب سرمایه‌گذاری وجود دارد به صورت کامل آماده هستند و حتی مطالعات اقتصادی آن‌ها نیز انجام گرفته است.

 شهیدی نیا با بیان اینکه «22 طرح در تمام زمینه‌های بالادست، پایین‌دست و میان‌دستی در حال اجرا هستند و پیشرفت‌هایی بین 10 تا 99 درصد دارند»، گفت: در این زمینه طرح‌های تخت جمشید و کارون آماده بهره برداری هستند.

 وی گفت: سازمان منطقه ویژه به جهت آنکه سرمایه‌گذاری‌ها حتما به سرانجام برسد، دو سالی است طرح‌هایی که تا 25 درصد پیشرفت فیزیکی دارند را مورد بازنگری قرار می‌دهد و اگر به اطمینان برسیم که این طرح‌ها متوقف شده‌اند و امیدی به ادامه کار وجود ندارد، زمین‌هایی که در اختیار آن ها قرار داده شده را از آن‌ها پس می‌گیریم و این زمین ها را به سرمایه‌گذاران جدید خواهیم داد.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن