خودروهای پرمصرف دلیل افزایش مصرف بنزین است
یک کارشناس صنعت خودرو با بیان اینکه «افزایش مصرف بنزین در کشور ارتباطی با حذف سهمیه بندی این سوخت ندارد»، گفت: افزایش مصرف بنزین در روزهای اخیر به دو عامل اصلی افزایش سفرها در فصل تابستان و وجود خودروهای پر مصرف مربوط میشود.
علی خاکساری، عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی و کارشناس صنعت خودرو با اشاره به اینکه یک ارتباط کلی میان مصرف سوخت و تعداد خودروهای فعال در کشور وجود دارد، گفت: یک جریان طبیعی در بخش عرضه و تقاضای بنزین وجود دارد، وقتی سفرهای تابستانی و تعداد خودروهای فعال در کشور افزایش مییابد به همان میزان نیز به مصرف بنزین افزوده میشود.
وی افزود: به طور معمول هرساله در تابستان با افزایش سفر و مسافرت با خودروی شخصی، مصرف بنزین در کشور با افزایش چشمگیری روبهرو میشود و این تقاضا تا شهریورماه تداوم داشته و از مهرماه با کاهش سفرهای برون شهری، مصرف بنزین نیز کاهش خواهد یافت.
خاکساری با بیان اینکه مرتبط دانستن افزایش مصرف بنزین با حذف سهمیه بندی اشتباه بزرگی است، تصریح کرد: در مقطعی سهمیه بندی بنزین انجام شد، اما هدف، آن نبود که مردم نتوانند از تعطیلات استفاده کنند، در واقع هدف بهینه کردن مصرف سوخت بود.
عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی در انتقاد از افرادی که افزایش مصرف بنزین را با حذف سهمیه بندی مرتبط میدانند، عنوان کرد: افرادی که بحث افزایش مصرف بنزین را با حذف سهمیه بندی مرتبط میدانند، به طور عجولانهای مقوله سهمیه بندی را به مصرف نکردن ارتباط میدهند.
افزایش ناوگان خودرویی یکی از دلایل افزایش مصرف بنزین است
این کارشناس صنعت خودرو به ارتباط تعداد خودروهای فعال و در حال تردد در کشور و مصرف سوخت آنها اشاره کرد و گفت: هر تعداد خودرویی که به خودروهای موجود کشور افزوده میشود به تبع آن مصرف بنزین نیز افزایش خواهد یافت، اما آنچه امروز به آن توجه نشده است میزان بالای مصرف سوخت خودروهاست، برخی خودروهای فرسوده ما از خودروهای نو کیفیت بهتری دارند و مصرف سوخت آنها نیز پایین است.
وی افزود: متاسفانه درصد زیادی از خودروهای تولیدی در کشور بویی از فناوری روزآمد دنیا نبردهاند.
خودروهای پرمصرف دلیل افزایش مصرف بنزین است، نه موضوع حذف سهمیه بندی
خاکساری با بیان اینکه بنابر آمارهای جهانی، مردم ایران دسترسی بسیار کمتری به خودروی شخصی دارند، تصریح کرد: متاسفانه ۴۰ درصد خانوادههای ایرانی دسترسی به خودروی شخصی ندارند که یکی از دلایل آن گران بودن و انحصاری بودن تولید خودرو است.
عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی ادامه داد: در کشوری همچون آمریکا حدود ۲۵۰ میلیون خودروی شخصی وجود دارد که این تعداد خودرو ۱۷۰ تا ۱۸۰ میلیون لیتر در روز بنزین مصرف میکنند، در حالی که در ایران ۱۵ میلیون خودرو وجود دارد و رقمی حدود ۸۰ میلیون لیتر در روز بنزین مصرف میکنیم، این موضوع نشان میدهد که مصرف بنزین در ایران نسبت به آمریکا کمتر است، اما به نظر خودروهای پرمصرف و انحصاری سبب افزایش مصرف هستند، نه موضوع حذف سهمیه بندی بنزین.
این کارشناس صنعت خودرو با بیان اینکه حمل و نقل عمومی به دلیل انحصاری بودن کمیت و کیفیت لازم را ندارد، عنوان کرد: در بسیاری از کشورها قیمت خودروی شخصی واقعی و استفاده از آن در سطح شهر پرهزینه است، در حالی که در ایران، خودرو با قیمت گران به مصرف کننده فروخته میشود، اما هزینه استفاده از آن نیز پایین است.