آمایش آبی، رویکردی برای دستیابی به توسعه پایدار است

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی کلان آب و آبفای وزارت نیرو بر ضرورت و اهمیت آمایش سرزمین به‌ویژه آمایش آب به‌عنوان رویکردی برای دستیابی به توسعه پایدار تاکید کرد.

صدیقه ترابی در نشست نقشه راه آب استان آذربایجان شرقی که با حضور کارشناسان و مسئولان حوزه آب و سرزمین با مشارکت استانداری، شرکت آب منطقه‌ای، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، پژوهشکده محیط زیست دانشگاه تبریز، اتاق گفتمان آب آذربایجان و دانشگاه تبریز برگزار شد، باتوجه به تنوع طبیعی، جغرافیایی، اجتماعی، قومی و فرهنگی، تعدد حوضه های آبریز و توزیع مکانی منابع آب و نیازها، وجود دریاچه ارومیه به عنوان یک اکوسیستم نیاز به حفاظت، تمرکز جمعیتی و تمرکز صنایع آب‌بر، عدم توازن اقتصادی- اجتماعی، نقش ظرفیت زیستی در توسعه پایدار و نامعلوم بودن پازل‌های توسعه و اثرات متقابل فعالیت‌ها بر پایداری، انجام آمایش آب محور در استان آذربایجان شرقی را ضروری خواند.

وی با تاکید بر این نکته که مشکلات آب در بخش آب به تنهایی حل نخواهد شد، لزوم نگاه جامع و سیستمی و شفاف نمودن کنش سیستماتیک بخش‌های اصلی اقتصاد (صنعت، کشاورزی و خدمات) را برای تعیین سناریوهای امکان پذیر برای توسعه استان در قالب مجموعه‌ای از برنامه‌های راهبردی و راهکارهای اجرایی برای اولویت‌های توسعه تعیین شده در مناطق را خواستار شد.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی کلان آب و آبفای وزارت نیرو افزود: رویکرد آمایش شامل عوامل دیگری از قبیل برنامه‌ریزی فضایی، استفاده از تجارب موجود و پشتیبانی قانونی و حاکمیتی، در نظر گرفتن روابط بین فعالیت‌ها و در نظر گرفتن محدودیت‌ها و ظرفیت‌ها، ارائه پیشنهاد در خصوص جهت‌گیری‌های آتی سرمایه‌گذاری و امکان ارائه پهنه‌بندی پیشنهادی برای استقرار اولویت‌های شناسایی شده است.

ترابی رشد جمعیت، تغییر اقلیم، پایداری خاک، چالش‌های بخش آب، توزیع مکانی صنایع، کاهش منابع آب تجدیدپذیر و امنیت غذایی را به‌عنوان چالش‌های پیش روی بخش آب عنوان کرد و عواملی مانند کاهش سرانه آب تجدیدپذیر، افزایش تعارضات زمانی-مکانی و کمی-کیفی و کاهش خدمات اکوسیستم‌ها را به عنوان عوامل اصلی افزایش آسیب‌پذیری از این چالش‌ها مورد توجه قرار داد.

وی در پایان تاکید کرد: برای تهیه نقشه راه فرآیند آمایش آب محور بررسی وضع موجود، تبیین چالش‌ها وچشم اندازها از لحاظ اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی، با توجه به اسناد بالادست، ضمن تعیین نقش توسعه استان در توسعه ملی ضروری است.

مشکل اصلی ما در تمام حوزه ها برنامه ریزی بدون داده است

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست، مشکل اصلی و مشترک تمام برنامه ریزی‌های موجود در کشور را عدم اتکای برنامه‌ها به داده‌های صحیح ارزیابی کرد.

مسعود پزشکیان همچنین افزود: هر تصمیم بدون داده، نشانگر یک مسیر غلط است و ما سال‌هاست که داریم مسیرهای غلط را انتخاب می‌کنیم.

وی همچنین افزود: هیچ مشکلی وجود ندارد که با اتکا به چهار اصل عدالت، مشارکت و همراهی مردم، روابط بین بخشی و تجهیز به تکنولوژی مناسب حل نشود.

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی در ادامه، تعیین مناطق کوچکی را به عنوان پایلوت برای بررسی اولیه نقشه راه لازم دانست و افزود: با در دست داشتن یک نگاه کلان و تصویر کلی، ابتدا باید برنامه را در اندازه کوچک به اجرا درآورد و در صورتی که جواب داد در کل مجموعه پیاده کنیم و اتفاقا باید در نقاطی که مشکلات جدی و کم آبی وجود دارد اجرا شود.

وی ادامه داد: نقشه راه توسعه پایدار در حوزه‌های اقتصادی، اجتماعی و محیط زیست کشور نیازمند توجه به آمایش‌های آب‌محور و سرزمین و تدوین طرح جامع آب است.

عدالت اجتماعی در گرو برنامه‌ریزی دقیق و علمی برای افراد جامعه در سیاستگذاری هاست

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری در نشست نقشه راه آب استان آذربایجان شرقی، تحقق عدالت اجتماعی را در گرو برنامه‌ریزی دقیق و علمی با لحاظ نمودن کل افراد جامعه ارزیابی کرد.

جواد رحمتی با اشاره به صدمات ناشی از دخالت‌های غیرکارشناسی در حوزه‌های تخصصی مانند آب، اعلام کرد: وقوع سیل‌های اخیر ناشی از عدم برنامه‌ریزی دقیق و علمی بود.

وی با اشاره به اینکه برای تحقق توسعه باید به تمامی بخش‌های جامعه توجه شود، افزود: بازدید اخیر از دریاچه ارومیه حاکی از انجام فعالیت‌های خوبی است که متاسفانه به تنهایی و بدون همراهی مردم به نتیجه نخواهد رسید و تا زمانی که همراهی مردم در اجرای برنامه ها مورد توجه قرار نگیرند، به توسعه پایدار نخواهیم رسید.

رسیدن به میزان آب قابل برنامه‌ریزی، گام اول است

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی نیز در این نشست با ارائه گزارشی مبسوط از وضعیت بارش و منابع آب تجدیدپذیر و قابل برنامه‌ریزی استان، افزود: نکات قابل توجه در برنامه‌ریزی آب، شامل عواملی مانند رسیدن به میزان آب قابل برنامه‌ریزی، توجه به توسعه پایدار استان با لحاظ کردن مصارف سه گانه شرب، صنعت و کشاورزی، امنیت غذایی و نیاز به افزایش راندمان تولید با توجه به توسعه جمعیت است و حفظ محیط زیست و توسعه پایدار باید به عنوان ارکان محوری در راس برنامه‌ریزی‌ها قرار گیرند.

یوسف غفارزاده با تاکید بر اینکه نقشه راه آب استان باید بر اساس میزان آب قابل برنامه‌ریزی ترسیم شود، خاطرنشان کرد: قبل از هر چیز باید بتوانیم با جبران کسری 500 میلیون متر مکعبی آب از طریق جلوگیری از اضافه برداشت‌ها و برداشت‌های غیرمجاز، به میزان آب قابل برنامه‌ریزی برسیم تا در تامین آب پایدار در راستای توسعه استان دست یابیم.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن