احداث مخازن ذخیره‎سازی جاسک کلید خورد

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت اظهار کرد: عملیات اجرایی پروژه احداث مخازن در طرح انتقال نفت خام گوره-جاسک که قرارداد آن مهرماه سال گذشته امضا شد، آغاز شده و عملیات لوله‌گذاری هم کلید خورده است.

تورج دهقانی درباره آخرین وضعیت پروژه انتقال نفت گوره به جاسک، گفت: این طرح که در گستره‌ای وسیع و با عبور از سه استان بوشهر، فارس و هرمزگان، اجرایی می‌شود، به‌ویژه در شرایط کنونی کشور جایگاه ویژه‌ای دارد. در این پروژه‌ راهبردی که ارزش تقریبی آن حدود ۲ میلیارد دلار است، احداث یکهزار کیلومتر خط لوله، پایانه صادراتی، ایستگاه‌های تلمبه‌خانه، تجهیزات اندازه‌گیری، تاسیسات ذخیره‌سازی و … لحاظ شده است و فعالیت‌های اجرایی آن با جدیت در دستور کار قرار دارد.

دهقانی ادامه داد: هم اکنون مناقصه‌های بخش‌های مختلف پروژه انتقال نفت گوره به جاسک برگزار و بیشتر آنها به مرحله قرارداد رسیده است. قراردادهای احداث ایستگاه‌های تلمبه خانه به پیمانکار واگذار شده و عملیات زیربنایی و آماده‌سازی سایت در حال انجام است؛ عملیات اجرایی پروژه احداث مخازن هم که قرارداد آن مهرماه پارسال امضا شد، آغاز شده و عملیات لوله‌گذاری هم کلید خورده است.

وی با بیان اینکه در طرح انتقال نفت گوره به جاسک استفاده از توانمندی سازندگان داخلی در برنامه است، گفت: به‌واسطه تحریم، در واردات ورق لوله‌ها دچار مشکل شدیم، اما خوشبختانه امکان تولید داخلی ورق ترش در کشور فراهم و عملیات ساخت آن از ماه‌ها پیش آغاز شده است.

مدیرعامل شرکت متن با اشاره به همکاری مطلوب سازمان‌های مرتبط در طرح انتقال نفت گوره – جاسک، ابراز امیدواری کرد که بهره‌برداری اولیه از این طرح ملی تا پایان سال ۹۹ محقق شود.

انتقال روزانه یک میلیون بشکه انواع نفت خام سبک و سنگین میدان‌های جنوب غربی کشور به سواحل جنوب شرقی، ذخیره‌سازی و صادرات آن از طریق پایانه جدید جاسک، تضمین استمرار صادرات نفت خام، تمرکززدایی از پایانه‌های صادراتی و متنوع‌کردن آن، ‌امکان تامین خوراک پالایشگاهی برنامه‌ریزی شده برای احداث در سواحل مکران، ‌فراهم‌سازی زمینه برای سرمایه‌گذاری و اجرای طرح‌های صنایع پایین‌دستی و توسعه پایدار مناطق محروم جنوب‌شرقی کشور از جمله اهداف اجرای طرح انتقال نفت خام گوره – جاسک است.

فاز نخست نیروگاه غرب کارون در ایستگاه آخر

دهقانی با بیان اینکه فاز نخست نیروگاه غرب کارون نیز در آستانه بهره‌برداری قرار دارد، ادامه داد: تولید مستمر نفت در غرب کارون منوط به تامین مستمر و مطمئن برق است و به همین دلیل، راه‌اندازی نیروگاه غرب کارون اهمیت ویژه‌ای دارد. بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت‌ گرفته تا دو ماه آینده، دو طرح یادآوران و تلمبه‌خانه غرب کارون آماده برق‌گیری می‌شوند.

وی درباره قرارداد توسعه فناورانه میدان آزادگان که با همکاری دانشگاه تهران در حال اجراست نیز گفت: بزرگ‌ترین دستاورد اجرای پروژه‌های پژوهشی مطالعه فناورانه مخازن، تبدیل ارزش سایه (ذخایر هیدروکربوری مخزن) به ارزش واقعی است و این مهم با مدیریت بهینه تاسیسات، مخزن و مجموعه دارایی‌ها محقق می‌شود. ما پارسال برای نخستین بار از نتایج تحقیقات و مطالعات دانشگاه تهران در آزادگان استفاده کردیم و به دستاوردها و نتایج آینده این تحقیقات امیدواریم.

برنامه ریزی برای افزایش تولید نفت از میدان یادآوران

دهقان به برنامه افزایش تولید نفت میدان یادآوران در چند ماه آینده اشاره کرد و گفت: با هدف افزایش تولید صیانتی، برای استفاده بیشتر از ظرفیت‌های برداشت نفت در این میدان تدابیری اندیشیده می‌شود تا ضمن آنکه چارچوب‌های حقوقی و قراردادی حفظ شود، صیانت از منافع ملی هم در دستور کار قرار گیرد.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن