بهینه سازی مصرف انرژی در صنایع با راه اندازی «دانشگاه مجازی انرژی اکسین»

عمل به مسئولیت‌های اجتماعی در چارچوب الزامات قانونی، جزو وظایف هر شرکت صنعتی است و در همین راستا، شرکت فولاد اکسین خوزستان نیز مفتخر است همواره عمل به این وظایف را فراتر از الزامات قانونی مدّنظر قرار داده و این موضوع در عملکردهای این شرکت به خوبی متبلور است. برهمین اساس شرکت فولاد اکسین خوزستان قصد دارد گامی موثر در راستای ارتقای سطح علمی کشور در زمینه انرژی برداشته و نقشی هرچند کوچک در بالا بردن سطح خودباوری ملت عزیز ایران و عمل به دستورات مقام معظم رهبری درخصوص صرفه‌جویی در مصرف انرژی داشته باشد. مهندس سعید پراش، مدیر بهینه سازی و مصرف انرژی فولاد اکسین، در گفتگو با انرژی امروز با اشاره به اینکه اجرای این طرح عام‌المنفعه و کاملا رایگان در قالب «دانشگاه مجازی انرژی اکسین» برای اولین بار در کشور صورت می گیرد، می گوید: «این اقدام ارزشمند را می توان آن را گامی بلند در راستای بهبود منابع در دسترس دانشجویان و کارکنان شرکت‌های صنعتی در زمینه بهینه‌سازی مصرف انرژی برشمرد.»

اصلی ترین دلیل اجرایی شدن طرح دانشگاه مجازی انرژی اکسین چه بود و هم اکنون در چه مرحله ای قرار دارد؟

امروزه با افزایش مصرف انرژی و روند روبه رشد افزایش سوخت های فسیلی، انرژی به یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های صنعت و کاهش مصرف انرژی نیز به یکی از نقاط تمرکز و اهداف مهم مدیران ارشد بدل شده است؛ به‌طوری که به نظر می‌رسد درصورت ثابت ماندن روند و شرایط فعلی، در بسیاری از کارخانجات پرمصرف در آینده نزدیک، انرژی بخش زیادی از قیمت تمام شده را به خود اختصاص داده و تبدیل به یکی از تهدیدهای مهم برای صنایع پرمصرف خواهد  شد. از این رو بسیاری از محققان و اندیشمندان صنعتی، نگاه دقیق‌تری به موضوع بهینه‌سازی مصرف انرژی پیدا کرده‌اند و اخیراً  نیز پروژه‌های زیادی از این دست در صنعت تعریف و اجرا شده است.

در این بین کمبود دروس با رویکرد کاربردی و مرتبط با بهینه‌سازی مصرف انرژی صنایع در دانشگاه‌های کشور موجب شده که دانشجویان آنچنان که باید، زمینه عملّی مناسبی هنگام ورود به صنایع نداشته و نتوانند اعتماد مدیران ارشد را در این خصوص جلب کنند. فقدان منابع فارسی مناسب نیز مشکل دیگری است که امکان رشد دانشجویان و سایر علاقه‌مندان را کُند کرده است.

این دانشگاه که بر اساس طرحی از آقای مهندس سیداحمدرضا سجادی، مشاور انرژی شرکت فولاد اکسین خوزستان پایه‌ریزی شده است، هم‌اکنون فاز طراحی خود را با موفقیت به پایان رسانده و پس از طی مراحل تست به زودی برای استفاده عموم رونمایی خواهد شد.

 تفاوت این دانشگاه با دیگر دانشگاه‌ها در چه مواردی است؟

نکته قابل ذکر در این دانشگاه که آن را از متون قابل جستجو در اینترنت و وبلاگ‌های مرتبط با انرژی متمایز می‌کند، تمرکز طراحان دروس بر کاربردی و قابل استفاده بودن مطالب در صنعت است. امتحانی که در پایان درس از دانشجویان گرفته شده و گواهینامه‌ای که به دانشجو ارائه می‌شود (این گواهینامه کد پیگیری دارد و قابل ارائه خواهد بود) از نقاط قوت این دانشگاه در ارزیابی اثربخشی دوره طی شده است. به منظور ساده‌سازی فهم مطالب، تمام دروس به صورت فلش و با استفاده از تکنیک‌های افزایش یادگیری ارائه می‌شوند.

 در اجرای این دوره ها، آیا از ظرفیت های اساتید دانشگاهی و سازمان های صنعتی معتبر نیز استفاده می شود؟

طراحی و اجرای دوره‌های مربوطه با استفاده از بهترین اساتید و مدرسان و با استفاده از مراجع معتبر بین‌المللی انجام می‌شود که نقش به‌سزایی در ارتقای کیفیت دروس دارد. همچنین با هدف ارتقای انگیزه افراد برای شرکت در دوره‌های دانشگاه مجازی انرژی اکسین، این شرکت مذاکرات اولیه را با دانشگاه جامع علمی کاربردی و یکی از سازمان‌های معتبر در زمینه بهینه‌سازی مصرف سوخت در کشور شروع کرده تا با اخذ کمک معنوی از این سازمان معتبر داخلی دوره‌های مدیریت انرژی خود را پربارتر و معتبرتر کند.

 حضور در کلاس‌های این دانشگاه مجازی به چه صورت امکان‌پذیر است؟

هر شخصی با مراجعه به وب سایت شرکت فولاد اکسین خوزستان با ورود و عضویت در بخش انرژی سایت آموزش، تعداد زیادی دوره آموزشی در زمینه‌های مختلف مربوط به بهینه‌سازی مصرف انرژی (مانند روشنایی، پمپ‌ها، کمپرسورها و….) مشاهده می‌کند و می‌تواند با انتخاب هر یک از آنها (با رعایت پیش‌نیازها) وارد کلاس درس مجازی مذکور شده و پس از درک کامل مطالب و پاسخ به تست‌های مربوطه و دریافت نمره قبولی، گواهینامه‌ای مبنی بر پاس کردن این واحد درسی دریافت کند. این گواهینامه از طریق وب سایت شرکت فولاد اکسین خوزستان قابل ردیابی است.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن