خلاء قانونی به بحران آب دامن زده‌است

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس معتقد است بحران آب از حوزه کشاورزی به سمت آب شرب می‌رود که همین قضیه باعث امنیتی شدن آن می‌شود و لازم است قانونگذاری درستی برای حل آن انجام پذیرد.

شهروز برزگر کلشانی با تاکید براینکه «اگر شرایط فعلی آب در کشور ادامه پیدا کند به سمت بحران بیشتر و امنیتی شدن آن پیش می‌رویم»، گفت: مشکلات آب به‌علت بی‌قانونی به شکل حاد درآمده و پیشگیری‌ها، قوانین و برنامه‌ها تا کنون جواب نداده است، لذا لازم است قانونگذاری درستی در این زمینه داشته باشیم.

نیازمند سند فرهنگ‌سازی استفاده بهینه از آب هستیم

نماینده مردم سلماس در مجلس شورای اسلامی در ادامه با بیان اینکه باید برنامه‌ریزی و قانونگذاری دقیق صورت گیرد که با بحران مقابله شود، یادآور شد: با ادامه این روند باید منتظر افزایش ابعاد درگیری‌ها در روزهای آتی باشیم و اینکه مشکلات آب که در حال حاضر حوزه کشاورزی را تحت‌الشعاع قرار داده ممکن است به سمت بحران آب شرب هم برود.

وی همچنین با اشاره به این مطلب که نیازمند سندی برای فرهنگ‌سازی استفاده بهینه از آب هستیم، بیان داشت: باید آموزش و فرهنگ‌سازی لازم در تمام تصمیم‌سازی‌ها و اجراها لحاظ شود که سندی برای فرهنگ‌سازی می‌تواند کمک کننده باشد همچنین مدرنیزه شدن کشاورزی و روی آوردن به کشت‌هایی با مصرف آب کمتر می‌تواند اندکی از معضل بکاهد.

برزگر کلشانی با یادآوری این موضوع که هم اکنون در دل بحران قرار داریم، اظهار کرد: منطقه آذربایجان غربی به علت بحران دریاچه ارومیه و مناطق مرکزی کشور به علت بحران رودخانه زاینده رود دچار مشکل هستند و امروز در آذربایجان شاهد مرگ دریاچه ارومیه هستیم.

این نماینده مردم در مجلس دهم ادامه داد: وقتی در تابستان باد خشک می‌وزد نمک را روی درختان و گیاهان نشانده و باعث خشکی آنها می‌شود همچنین وجود نمک در زندگی مردم شهرهای حاشیه دریاچه نیز تاثیر گذاشته چنانچه فشار خون مردم به صورت یک واحد بالا رفته و از طرفی کشاورزی نیز تحت‌الشعاع قرار گرفته و حتی ممکن است در نهایت این بحران به سمت ترکیه و اروپا نیز برود.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در پایان با بیان اینکه علت بحران آب در آذربایجان به سال 92 باز می‌گردد که جلوی احداث چاه‌های غیرقانونی ازسوی افراد در پی ایجاد کشاورزی گرفته نشد، خاطرنشان کرد: زمانی که استان‌های مرکزی به فکر توسعه صنعت بودند در استان آذربایجان به خاطر شرایط امنیتی، صنعت رشد نکرد و حاکمیت نظارت کامل بر آن نداشت لذا مردم به کشاورزی بی‌رویه روی آوردند و همین امر باعث هجوم مردم به سمت سفره‌های زیرزمینی آب شد که در نهایت هم کشاورزی رشد نکرد و هم آب از بین رفت.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن