آلمان مشارکت غیرنظامی در امنیت کشتیرانی تنگه هرمز خواهد داشت

آلمان حاضر نیست برای تامین امنیت کشتیرانی در تنگه هرمز وارد اتحادی نظامی تحت فرماندهی آمریکا شود. این کشور به دنبال طرحی با عنوان «ماموریت برای نظارت و جمع‌‌آوری اطلاعات» به منظور حفظ امنیت این آبراه است.

دولت آلمان پس از آنکه به پیشنهاد پیوستن به نیروهای نظامی آمریکا برای حفاظت از تردد کشتی‌ها در آبهای خلیج فارس پاسخ منفی داد، خود با یک طرح جدید وارد صحنه شده است. روز دوشنبه ۱۴ مرداد (۵ اوت) یعنی هم‌زمان  با خبر پیوستن بریتانیا به طرح نظامی آمریکا برای برقراری کنترل امنیت کشتیرانی در تنگه هرمز، هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان از «یک ماموریت اروپایی» در این منطقه سخن گفت؛ ماموریتی متفاوت با آنچه آمریکا و بریتانیا در پی آن هستند.

طرح آلمان این است که «اتحادیه اروپا نهایتا اطلاعاتی درباره میزان خطراتی که برای تردد کشتی‌ها وجود دارد را جمع‌‌آوری کند و به کشتی‌های تجاری ارائه دهد.» به نظر وزیر خارجه آلمان، این کار می‌تواند «تا حدودی باعث بازدارندگی طرف مقابل شود اما در صورت حمله نظامی، پاسخ متقابل داده نخواهد شد.»

آلمان در حال حاضر می‌خواهد برآورد کند که کشورهای اتحادیه اروپا تا چه اندازه از چنین ماموریتی حمایت می‌کنند. وزارت خارجه آلمان از شروع گفت‌وگوهایی در همین باره با فرانسه در هفته جاری خبر داده با این توضیح که رسیدن به توافق بر سر چنین اقدامی زمان خواهد برد.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن