گزارش سازمان برنامه درباره صرفهجویی انرژی
در جلسه امروز (یکشنبه) هیات وزیران، گزارش سازمان برنامه و بودجه، وزارت نفت، سازمان انرژی اتمی و وزارت نیرو از میزان اثربخشی سیاستها و اقدامات مربوط به صرفهجویی انرژی مورد بررسی قرار گرفت.
به گزارش انرژی امروز، در این جلسه که به ریاست دکتر جهانگیری معاون اول رییس جمهور تشکیل شد، سازمان برنامه و بودجه بر اساس گزارش وزارت نیرو اعلام کرد: از ابتدای اجرای قانون یعنی از سال 1390 تا سال 1394 در اثر اقدامات آن وزارتخانه در حدود 152 میلیون بشکه معادل نفت خام (سالانه بطور متوسط 30 میلیون بشکه معادل نفت خام) صرفهجویی صورت گرفته است.
گزارش وزارت نفت نیز حاکی از آن است که 279 میلیون بشکه معادل نفت خام طی این دوره صرفهجویی شده است. این محاسبات نشان میدهد میزان صرفهجویی اشاره شده منجر به کاهش 136 میلیون تن دی اکسید کربن گردیده است.
همچنین سازمان انرژی اتمی ایران در اجرای قانون اصلاح الگوی مصرف انرژی اعلام نموده از ابتدای راهاندازی مستمر نیروگاه بوشهر از سال 92 تا به امروز معادل 21 میلیون تن جلوگیری از انتشار گازهای گلخانهای آلاینده co2 داشته و نیز معادل 34 میلیون بشکه نفت معادل صرفهجویی شده است.
سند آسیب شناسی مدیریت بحران در کلانشهرهای کشور تصویب شد
در ادامه دولت با هدف رویکرد یکپارچه به مدیریت حوادث شهری و سازماندهی مشارکت شهروندان در امور ایمنی و مدیریت بحران شهری، سند آسیب شناسی مدیریت بحران در کلانشهرهای کشور را به تصویب رساند.
به موجب سند یاد شده، کلیه دستگاههای ذی ربط شامل وزارتخانههای کشور، نیرو، نفت، ارتباطات و فناوری اطلاعات و سازمانهای مدیریت بحران کشور، برنامه و بودجه، جمعیت هلال احمر و شهرداریها موظف به اجرای اقدامات مربوط به مدیریت بحران در کلانشهرهای کشور شدند.
تهیه و اجرای برنامه عملیات اضطراری، راهاندازی سامانه یکپارچه مدیریت حوادث شهری شامل؛ مرکز پاسخگویی واحد، هشدار سریع، ثبت و گزارش دهی و تحلیل و ارزیابی حوادث با هدف تقویت و اعمال مدیریت یکپارچه در نظام مدیریت بحران و ایمنی شهرها، اصلاح شرح خدمات تهیه طرحهای توسعه شهری با رویکرد خطرپذیری و مدیریت بحران و پدافند غیر عامل، شناخت آسیب پذیری شهر و ارایه سند پهنه بندی مخاطرات شامل پهنه بندی زیست محیطی و طبیعی،ارتقای سطح ایمنی و مدیریت بحران در بافتهای ناکارآمد شهری، ضوابط خاص ساخت و ساز در حریم گسلها، مسیلها و خطوط انتقال نیرو و انرژی، تعریف طرحهای موضوعی و موضعی مدیریت بحران با تاکید بر مخاطرات اولویتدار از محورهای این برنامه است.
تهیه آییننامه نحوه سازماندهی مشارکت شهروندان درامور ایمنی و مدیریت بحران شهری و تعیین نقش و مسئولیت آنها در قالب سلسله مراتب شهری و فرایند مدیریت بحران با رویکرد پایدار سازی، آموزش، رسته بندی و تجهیز آنها، ایجاد و تجهیز پایگاههای پشتیبانی مدیریت بحران با اولویت نقاط پرجمعیت و خطر پذیر با کاربری آموزشی و توانمند سازی شهروندان در شرایط قبل از بحران، ایمنسازی مراکز درمانی، تهیه طرح جامع آموزش همگانی برای مقابله با حوادث نیز از برنامههایی است که در این سند مورد توجه قرار گرفته است.
همچنین سازمان برنامه و بودجه موظف شد سالانه 5 درصد از اعتبارات قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت را برای انجام امور پیشگیری و کاهش خطرپذیری در شهرهای دارای مخاطرات خاص و اولویت دار پیش بینی و در اختیار سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور قرار دهد.
علاوه بر این پیش بینی شبکه حمل و نقل اضطراری در کلان شهرها برای شرایط بحرانی در طرح جامع حمل و نقل و ترافیک شهرها با اولویت شهرهای خطر پذیر به تشخیص سازمان مدیریت بحران کشور و تهیه طرح آن برای شهرهای بالای100 هزار نفر جمعیت.
ایمنسازی سامانههای سوخترسانی، خطوط انتقال سوخت و جایگاههای عرضه سوخت و انبارهای سوخت در کلانشهرها و تدوین و ارائه طرح عرضه سوخت در شرایط اضطراری، تهیه طرح جامع ایمنسازی شبکه و تامین برق و آب اضطراری کلان شهرها در زمان بحران، تدوین برنامه جامع پاسخ سریع حین زلزله و سیل (شامل قطع اتوماتیک و سریع جریان گاز، برق و آب) و اجرای آن پس از تصویب از دیگر برنامههای تعیینشده در این سند است.
تصویب آییننامه اجرایی قانون بیمه اجباری خسارات وارده به شخص ثالث
هیات وزیران با هدف مراعات حقوق خسارت دیدگان و چگونگی دریافت خسارت با سهولت بیشتر در اثر حوادث ناشی از وسایل نقلیه، آییننامه اجرایی قانون بیمه اجباری خسارات وارده به شخص ثالث در اثر حوادث ناشی از وسایل نقلیه را تصویب کرد.
به موجب این آییننامه برای دریافت خسارت بدنی، ذی نفع حق دارد با ارائه اصل یا تصویر برابر اصل مدارک مربوط بطور مستقیم، حسب مورد به بیمهگر مربوط یا صندوق مراجعه نماید.
همچنین زیان دیده یا نماینده قانونی وی برای دریافت خسارت مالی حق دارد با ارایه اطلاعات و اصل یا تصویر برابر اصل مدارک مربوط بطور مستقیم به بیمه گر مربوط مراجعه کند.
بیمهگر نیز موظف است در ارزیابی خسارت مالی وارد شده به وسیله نقلیه زیان دیده، علاوه بر هزینههای جایگزینی قطعات آسیب دیده و اجرت تعمیر وسیله نقلیه، مالیات بر ارزش افزوده و هزینه پرداخت شده برای نجات و یا انتقال وسیله نقلیه خسارت دیده به نزدیک ترین محل مناسب برای تعمیر را در نظر گیرد و نسبت به پرداخت این موارد تا سقف تعهدات مالی مندرج در بیمه نامه شخص ثالث اقدام نماید.همچنین سازمانهای بیمه گر موظف شدند قبل از نهایی شدن میزان خسارت 50 درصد از خسارت را بلافاصله و حداکثر در مدت 15 روز پرداخت نمایند.
موافقت دولت با احداث واحد فولادسازی در جوار کارخانه موجود فولاد اکسین خوزستان
همچنین هیات وزیران به منظور تأمین مواد اولیه (اسلب) جهت تولید ورقههای عریض فولادی مورد مصرف در صنعت نفت (تولید لولههای انتقال گاز و نفت)، با احداث واحد فولادسازی در جوار کارخانه موجود فولاد اکسین استان خوزستان در داخل شعاع 30 کیلومتری اهواز مشروط به تأمین زیرساختهای حمل و نقل ریلی کلیه محصولات کارخانه موافقت کرد.
دولت این تصمیم را با هدف ایجاد اشتغال و تولید و خودکفایی در زمینه تولید ورقهای فولادی و لزوم حمایت از کارخانه موجود فولاد اکسین خوزستان اتخاذ کرد.
تصویب الحاق دو ماده و چهار تبصره به آییننامه راهنمایی و رانندگی
هیات دولت همچنین با توجه به آسیبپذیری افراد ناتوان و کم توان در محیط ترافیک با پیشنهاد وزارت کشور آییننامه راهنمایی و رانندگی را اصلاح نمود از موارد مهم این اصلاح مصوبه می توان به موظف نمودن رانندگان به اینکه در صورت نزدیک شدن به فردی که از ویلچر یا عصای سفید استفاده می کند سرعت خود را کاهش داده و با سرعت مطمئن حرکت کنند.
همچنین رانندگان مکلفند در صورت نزدیک شدن به فردی که عصای سفید خود را به علامت ایست به صورت افقی به رانندگان نشان می دهد توقف نموده و پس از عبور فرد نابینا به حرکت خود ادامه دهند. ممنوعیت توقف وسایل نقلیه در محل توقف اختصاصی معلولین و جانبازان از دیگر مواد این آییننامه است.