مغناطیس تالار شیشه‌ای رکورد رشد 4604 واحدی معادل 1.61 درصد بورس

بورس اوراق بهادار تهران دیروز و در آخرین روزکاری هفته جاری با رشد 4 هزار و 604 واحدی معادل 1.61 درصد رکورد جدیدی را زد و با رسیدن به ارتفاع 290 هزار و 178 واحد از 290 هزار واحد هم گذشت. بدین ترتیب شاخص کل بورس کمتر از 10 هزار واحد برای دستیابی به کانال 300 هزار واحد فاصله دارد.

درماه‌های اخیر سهم و نقش بازارهای سرمایه‌گذاری اصلی شامل بازار ارز، طلا، پول، سهام و مسکن در جذب سرمایه متحول شده است. درحالی که در سال‌های اخیر همواره بازارهایی مانند ارز و طلا به‌دلیل نوسان قیمتی بالا رتبه‌های نخست را در بازدهی و سودآوری برای سرمایه‌گذاران به همراه داشته است، ولی از ماه‌های نخست امسال این روند تغییر کرد به‌طوری که در بهار امسال طلا و ارز در انتهای جدول بازدهی میان بازارهای پنجگانه قرار گرفت.

حال عوامل زیادی دست به دست هم داده است تا تالار شیشه‌ای بورس میزبان سرمایه‌های جدید شود و در میزان بازدهی و سوددهی به سهامداران نیز در صدر سایر بازارها قرار گیرد. بازدهی بورس اوراق بهادار تهران از ابتدای سال‌جاری تاکنون به 62.4 درصد رسیده است که این بازدهی ناشی از رشد 111 هزار و 519 واحدی شاخص بورس دراین مدت است.

عوامل موثر در رونق بازار سرمایه طی ماه‌های اخیر را می‌توان به دو دسته درونی و بیرونی تقسیم‌بندی کرد که در مجموع شش مولفه مهم را در برمی‌گیرد.

در مولفه‌های بیرونی، انتشار اخبار امیدوارکننده از دنیای سیاست و دیپلماسی باعث خوشبینی سهامداران به آینده شده است. هرچند در سال‌های اخیر بازارسرمایه نگاهی محتاطانه به اخبار و تحولات سیاسی دارد و به نوعی در برابر هیجانات کاذب آن واکسینه شده است، اما اخبار همچون احتمال فعال شدن کانال مالی «اینستکس» که قرار است با 15 میلیارد دلار با رهبری فرانسه عملیاتی شود، خبری نبود که فعالان بازار سرمایه به آن بی‌توجه باشند. علاوه براین رفت و آمدهای دیپلماتیک از ابتدای شهریور ماه نیز جو خوشبینی در بازار را تقویت کرده است. درهمین راستا براحتی می‌توان تاثیر این گونه اخبار بر شاخص کل بورس و همچنین ارزش و حجم معاملات را مشاهده کرد.

مولفه‌های درونی رشد بورس

اما وزنه مولفه‌های درونی در رونق و رشد این روزهای بورس سنگین‌تر از عوامل بیرونی است به طوری که از شش مولفه پنج مولفه داخلی است. دربخش درونی نیز برخی مولفه‌ها به عوامل بنیادین بازار برمی‌گردد، عاملی مانند صورت‌های مالی مثبت عمده شرکت‌های بورسی که بخصوص تا تیرماه منتشر و در دسترس سهامداران قرار گرفته است. درهمین راستا بسیاری از شرکت‌های بورسی درسال مالی گذشته خود بواسطه رشد نرخ ارز درمقاطعی از سال و همچنین رشدی که از ناحیه تجدید ارزیابی به دست آورده‌اند باعث شده است خبرهای خوشی از صورت‌های مالی شرکت‌های بورسی به گوش برسد، موضوعی که سهامداران را نسبت به صورت‌های مالی آینده شرکت‌ها امیدوار کرده است.

علاوه براین تسهیلگری سازمان بورس و شرکت فرابورس در اجرای دستورالعمل قوانین جدید بازار پایه نیز یکی از عواملی است که به رشد شاخص‌های بازار سرمایه کمک کرده است. به‌گونه‌ای که علاوه بر بورس اوراق بهادار تهران، شاخص کل فرابورس ایران نیز 55 واحد افزایش یافت و به 3 هزار و 770 واحد رسید. ارزش معاملات این بازار هم به رقم هزار و 253 میلیارد تومان رسید.

درحالی که همواره بازار و نرخ ارز یکی از مولفه‌های مهم در تغییر مسیر بازار سرمایه ایران بوده است، در هفته‌های اخیر برخی  شنیده‌ها و همچنین عمل دولت به امیدواری فعالان برای تغییر سیاست‌های ارزی کمک کرده است. دراین میان مهم‌ترین خبری که با اقدامات اخیر دولت نیز تقویت می‌شود حذف ارز 4200 تومانی برای واردات کالاهای اساسی است. اقدامی که در ماه‌های نخست سال با حذف چهار قلم کالا و در هفته‌های اخیر با حذف لاستیک و ماشین‌آلات تولید توسط دولت جدی‌تر شده است. بخش خصوصی از سال گذشته که ارز 4200 تومانی در دستور کار دولت قرار گرفت خواستار حذف آن و واقعی شدن نرخ ارز بوده است و اکنون که دولت دراین مسیر گام برمی‌دارد فعالان بخش خصوصی به اجرایی شدن این سیاست که تاثیر زیادی در سودآوری و البته پیش‌بینی پذیرتر شدن بازار برای آنها دارد امید بسته‌اند.

دراین میان نزدیک شدن نرخ سامانه نیما به بازار آزاد و قرار گرفتن هردوی آنها در محدود 10 تا 11 هزار تومان نیز نشانه‌ای بارز از تغییر سیاست‌های ارزی دولت در واقعی کردن نرخ ارز است، سیاستی که از دید فعالان بازار پنهان نمانده و اثر آن در شاخص‌های بازار سرمایه نمایان شده است.

افول بازارهای موازی به نفع بورس

یکی دیگر از دلایلی که به هدایت سرمایه‌های جدید به بازار سرمایه منجر شده است از بین رفتن جذابیت بازارهای رقیب در ماه‌های اخیر است. همان‌گونه که اشاره شد در ماه‌های اخیر بواسطه ثبات نسبی که در بازار ارز ایجاد شد، بازدهی این بازار به همراه بازار طلا که از آن تبعیت می‌کند منفی شد. بدین ترتیب بخش عمده‌ای از سرمایه‌هایی که راهی این بازارها می‌شدند و از نوسان شدید سودی بی‌دردسر دریافت می‌کردند اکنون باید برای انتخاب بازاری دیگر تصمیم بگیرند.

برهمین اساس دراین ماه‌ها شاهد ورود بخشی از سرمایه‌ها به بازار پول و شبکه بانکی هستیم چه آنکه آمارهای جدید بانک مرکزی نیز از رشد 26 درصدی سپرده‌های بانکی خبر می‌دهد. بدین ترتیب می‌توان گفت سرمایه‌گذارانی که کمتر ریسک می‌کنند به بانک‌ها بازگشته‌اند تا سالانه سود معینی دریافت کنند و سرمایه‌گذارانی که ریسک‌پذیرتر هستند راه بازار سرمایه را در پیش گرفته‌اند که در صورت انتخاب درست چندین برابر بازار پول می‌توانند بازدهی کسب کنند.

اقبال سرمایه‌گذاران برای خرید یونیت‌های صندوق‌های سرمایه‌گذاری مختلف در بازار که این روزها با رشد بالایی همراه بوده گویای ورود تازه واردها به بورس است.

از سوی دیگر بازارهایی مانند مسکن که در ماه‌های گذشته مامن سرمایه‌های کلانی بود اخیرا با رکودی که در این بازار ایجاد شده یا به‌دلیل نبود مشتری حبس شده‌اند یا مسیر خود را عوض کرده‌اند.

درهمین راستا کارشناسان اعتقاد دارند به احتمال زیاد وضعیت بازدهی بازارهای سرمایه‌گذاری در ماه‌های پیش رو نیز تغییری نخواهد کرد و همین موضوع باعث ورود سرمایه‌های بیشتری به بازار سرمایه خواهد شد. روز گذشته ارزش معاملات بورس تهران به هزار و 420 میلیارد تومان و ارزش بازار نیز به 1060 هزار میلیارد تومان رسید که رقم بی‌سابقه‌ای محسوب می‌شود.

یکی دیگر از دلایلی که به هدایت سرمایه‌های جدید به بازار سرمایه منجر شده است از بین رفتن جذابیت بازارهای رقیب در ماه‌های اخیر است.

روز گذشته ارزش معاملات بورس تهران به هزار و 420 میلیارد تومان و ارزش بازار نیز به 1060 هزار میلیارد تومان رسید که رقم بی‌سابقه‌ای محسوب می‌شود.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن