مدیران ارشد فعلی و پیشین فولکس واگن محاکمه می‌شوند

دادستانی شهر برانشوایگ آلمان علیه سه تن از مدیران غول خودروسازی آلمان شکایت کرد. آنها متهم هستند که سهامداران شرکت را به موقع از پیامدهای رسوایی خودروهای دیزلی مطلع نکرده و به آنها زیان زده‌اند.

روز سه‌شنبه، دوم مهر (۲۴ سپتامبر) دادستانی برانشوایگ، شهری که مقر اصلی کارخانه فولکس واگن آلمان به‌شمار می‌رود، اعلام کرد که علیه مارتین وینترکورن، هربرت دیس و هانس دیتر پوچ پرونده تشکیل داده است.

وینترکورن مدیر پیشین فولکس واگن بود، دیس مدیر فعلی این شرکت و پوچ رئیس شورای نظارت آن هستند.

دادستانی برانشوایگ پس از تحقیقات گسترده به این نتیجه رسیده است که این سه تن «به صورت غیرقانونی» بر سهام شرکت فولکس واگن در بازار بورس تاثیر گذاشته‌اند.

دادستان کل این شهر می‌گوید که آنها سهامداران شرکت را به موقع از پیامدهای منفی رسوایی خودروهای دیزلی آگاه نکرده و از این طریق به آنها زیان زده‌اند.

زیان‌های میلیاردی

در ماه آوریل چند رسانه آلمانی گزارش دادند که پنج مدیر ارشد فولکس واگن دست‌کم ۷۸ میلیارد یورو به فولکس واگن خسارت زده‌اند. مبنای تخمین میزان زیان، دستکاری نرم‌افزار موتورهای دیزلی در میلیون‌ها خودرو بود، به این شکل که این خودروها در اروپا ۶۰ درصد قیمت فروخته شده ارزش داشتند و در آمریکا کاملا بی‌ارزش ارزیابی می‌شدند. انتظار می‌رفت که فولکس واگن این خسارت‌ها را جبران کند.

نرم‌افزار دست‌کاری شده میزان گازهای آلاینده را کمتر از میزان واقعی آنها نشان می‌دهد.

این خودروها در فاصله نوامبر ۲۰۱۴ تا سپتامبر ۲۰۱۵ وارد بازار شده‌ بودند. دادستانی برانشوایگ به این نتیجه رسیده است که مدیرعامل پیشین و برخی دیگر از مدیران ارشد این کمپانی ماه‌ها پیش از فروش این خودروها از این تقلب و تخلف اطلاع داشته‌اند و آگاهانه جلوی این اقدام را نگرفته‌اند.

تکذیب از جانب فولکس واگن

غول خوروسازی آلمان همواره اتهام‌های وارده را رد کرده است. هیلترود ورنر (Hiltrud Werner)، عضو هیات اجرایی فولکس واگن روز سه‌شنبه تاکید کرد که اتهام‌ها علیه مدیران ارشد بی‌اساس هستند و این شرکت به موقع به تمامی وظایف حقوقی خود در قبال سهامداران عمل کرده است.

به اعتقاد خانم ورنر، اگر سه متهم  در دادگاه محاکمه شوند، «بی‌شک تمامی موارد اتهامی از جانب دادگاه رد خواهند شد».

وکیلان مدافع وینترکورن، پوچ و دیس نیز تاکید کردند که موکلان آنها جرمی مرتکب نشده‌اند و اتهام‌ها بی‌مورد هستند.

در برانشوایگ یک پرونده قضایی دیگر علیه فولکس واگن در جریان است. شماری از سهامداران از این شرکت به دلیل سرپوشی بر پیامدهای رسوایی موتورهای دیزلی شکایت کرده‌اند. ارزش سهام آنها پس از رسوایی موتورهای دیزلی به شدت کاهش یافت و آنها اکنون خواهان خسارت هستند.

فولکس واگن در چهار سال گذشته، پس از اعتراف به دستکاری نرم‌افزار موتورهای دیزلی، ده‌ها میلیارد یورو جریمه و خسارت، به‌ویژه در ایالات متحده آمریکا پرداخته است.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن