تاثیری که توسعه کانال پاناما بر صنعت کشتیرانی گذاشت

موسسه تحقیقاتی Clarksons Research اعلام کرد که از زمان آغاز به کار مسیر جدید کانال پاناما در سال گذشته میلادی برخی از بخشهای صنعت کشتیرانی تحت تاثیر چشمگیری قرار گرفتهاند.
به گزارش انرژی امروز، گرچه بازگشایی مسیر جدید کانال پاناما بر بخش کشتی های حمل گاز تاثیر گذاشت، اما تمرکز اصلی این کانال همواره بر روی تجارت کانتینری و مسیر آسیا به سواحل شرقی آمریکا بوده است.
مسیر جدید کانال پاناما در تاریخ 26 ژوئن 2016 افتتاح شد و تاثیر حوضچه های جدید بر کشتیرانی کانتینری تا حدود زیادی مطابق با انتظارها بود. این مسیر جدید بر تجارت دو سوی اقیانوس آرام، و به شکلی ویژه بر مسیر آسیا-سواحل شرقی آمریکا، تاثیر گذاشت به طوریکه بیشترین حجم محموله های عبوری از کانال را به خود اختصاص داد.
پس از آغاز به کار مسیر جدید کانال پاناما کشتی های جدید نئوپانامکس به سرعت جایگزین کشتی های قدیمی و کوچکتر پانامکس شدند. چراکه مالکان کشتی ها می خواستند بیشترین استفاده را از اقتصاد به مقیاس و بهره گیری از کشتیهای بزرگتر ببرند. به دنبال این تغییر عبور و مرور کشتیهای پانامکس در مسیر آسیا-سواحل شرقی آمریکا از کانال پاناما از 156 فروند در ژوئن سال 2016 به 30 فروند در پایان ماه ژوئن 2017 رسید.
هم اکنون تعداد کشتی های پانامکسی که در مسیرهای دو سوی اقیانوس آرام به کار گرفته شده اند به 76 فروند می رسد. برخی از این کشتیها همچنان از کانال سوئز به سواحل شرقی آمریکا روانه می شوند و برخی دیگر در مسیر آسیا به سواحل غربی آمریکا به کار گرفته شده اند.
با این وجود نزدیک به 35 فروند کشتی پانامکس دیگر بیکار شده اند، و از آغاز سال 2016 تا کنون در حدود 101 فروند کشتی پانامکس روانه یاردهای اوراق کشتی شده اند.
از سوی دیگر، تعداد کشتی های نئوپانامکس که در ابتدای فعالیت مسیر جدید کانال پاناما به کار گرفته شدند از 22 فروند به 124 فروند رسید. نکته جالب در این میان اینکه ظرفیت این کشتی ها نیز از زمان آغاز به کار این مسیر جدید هر روز بیشتر شده است.



