شکسته‌شدن رکورد تولید نفت اوپک در ٢٠١٧

«شرکت نفتی بی‌پی» (British Petroleum) پیش‌بینی کرد که در سال آینده میلادی، میانگین قیمت نفت کمتر از ۵۵ دلار باشد.

سعیده شفیعی، پژوهشگر اقتصادی، در شماره امروز روزنامه شرق تحلیلی از وضعیت قیمت نفت در بازارهای جهانی منتشر کرده است که در ادامه می‌آید:

هفته گذشته بازار نفت در پی کاهش نگرانی‌ها از مازاد عرضه در بازار، افزایش تقاضای سوخت و کاهش ذخایر نفت آمریکا روندی صعودی را طی کرد؛ به‌طوری‌که شاخص برنت از مرز ۵٢ دلار گذشت. این در حالی است که اغلب مطالعات بین‌المللی حکایت از پایین‌ماندن قیمت نفت در سال آینده میلادی دارد.

٣ شاخص اصلی قیمت نفت

قیمت نفت «برنت دریای شمال» (Brent) در میانه روز پنجشنبه، چهارم آگوست، به ۵٢‌دلار‌و هشت سنت رسید که نسبت به پایان هفته گذشته، ۵٩ سنت رشد نشان می‌دهد. شاخص نفت «وست تگزاس اینترمدیت» (WTI) نیز در همین زمان ۴٩‌دلار‌و ٣٢ سنت معامله شد که نسبت به مدت مشابه هفته قبل، ٣۴ سنت افزایش یافته است. همچنین بنا بر گزارش دبیرخانه اوپک، قیمت سبد نفتی این سازمان  (OPEC Reference Basket Price) – شامل میانگین ١۴ قیمت نفت – در روز چهارشنبه، سوم آگوست، به ۴٩‌دلار‌و ٧٣ سنت رسید که نسبت به روز مشابه هفته قبل، ٨۵ سنت افزایش یافته است.

پیش‌بینی‌های نزولی از قیمت نفت

«شرکت نفتی بی‌پی» (British Petroleum) پیش‌بینی کرد که در سال آینده میلادی، میانگین قیمت نفت کمتر از ۵۵ دلار باشد. به گزارش خبرگزاری رویترز به نقل از شانا، بر‌اساس پیش‌بینی این شرکت بین‌المللی نفتی، با توجه به رشد تولید نفت شیل در آمریکا، میانگین قیمت نفت در یک سال آینده بین ۴۵ تا ۵۵ دلار باقی خواهد ماند.

بر‌اساس این گزارش، تقاضای جهانی نفت در سه ماه دوم سال جاری رو به افزایش گذاشته است و انتظار می‌رود تقاضا با رشد ١.۴ تا ۱.۵ میلیون بشکه در روز مواجه شود؛ اما رشد تولید نفت شیل آمریکا سبب افزایش‌نیافتن قیمت‌ها خواهد شد. بر‌اساس‌این، با رشد قیمت‌ها به سطح ۵۲ تا ۵۳ دلار، فعالیت تولیدکنندگان (به‌ویژه در نفت غیرمتعارف) افزایش می‌یابد و با افت آن به حدود ۴۵ دلار، فعالیت‌های تولیدی کاهش می‌یابند. مدیرعامل «شرکت نفتی شل» (Royal Dutch Shell) نیز در سخنانی اعلام کرد برآورد این شرکت از قیمت نفت در بلندمدت زیر ۵٠ دلار است و به احتمال زیاد قیمت نفت برای همیشه پایین خواهد ماند؛ زیرا تمرکز شرکت‌های نفتی از این پس بر انرژی‌های تجدیدپذیر خواهد بود.

همچنین به گزارش فارس، «مؤسسه رتبه‌بندی فیچ» (Fitch) پیش‌بینی کرد که قیمت نفت آمریکا در سال آینده میلادی در بازه ۵٠ تا ۵۵ دلار در هر بشکه معامله خواهد شد و فشارهای مالی را از روی ده‌ها شرکت انرژی که در سال‌های اخیر به ورشکستگی کشانده شده‌اند، برمی‌دارد.

رکورد تولید نفت اوپک در سال ٢٠١٧

بر‌اساس گزارش رویترز، تولید نفت اوپک در ماه جولای به بالاترین میزان خود از ابتدای سال ٢٠١٧ تاکنون رسید که این امر ناشی از افزایش تولید نفت برخی اعضاست. بنا به گزارش این خبرگزاری به نقل از فارس، قرار بود تولید نفت اوپک بر‌اساس توافق در سطح ٣٢‌میلیون‌و ۵٠٠ هزار بشکه در روز ثابت شود؛ اما افزایش تولید نفت اعضا (به‌ویژه نیجریه و لیبی) سبب شد تا متوسط تولید نفت اوپک به ٣٢‌میلیون‌و ٨۵٠ هزار بشکه در روز در ماه گذشته میلادی برسد که ٣۵٠ هزار بشکه بیش از مبلغ توافق‌شده است. در‌حال‌حاضر حجم تولید نفت لیبی به بیش از یک میلیون بشکه در روز رسیده و تولید نفت عراق نیز در دو ماه گذشته افزایش یافته است. همچنین امارات، اکوادور و گابون نیز افزایش نسبی را در صادرات نفت خود داشته‌اند.

ارائه نتایج مطالعات میادین آزادگان و یادآوران

شرکت انگلیسی- هلندی رویال داچ شل (Royal Dutch Shell) در راستای تفاهم امضا‌شده میان این شرکت و شرکت ملی نفت ایران، نتایج اولیه طرح توسعه میادین آزادگان و یادآوران را ارائه داد. به گزارش انرژی امروز، این تفاهم‌نامه مطالعاتی در تاریخ ۱۷ آذر سال گذشته برای مطالعه فنی و تخصصی میادین نفتی آزادگان، یادآوران و میدان گازی کیش امضا شده است. بر‌اساس این گزارش، پس از ارزیابی این گزارش‌ها از طرف شرکت ملی نفت ایران، نسبت به ادامه مذاکرات و مشارکت آن شرکت در روند مناقصات این دو میدان تصمیم‌گیری خواهد شد.

گاز طبیعی

به گزارش اداره اطلاعات انرژی دولت آمریکا (EIA)، قیمت شاخص اسپات هنری‌هاب (Spot Henry Hub) به‌عنوان شاخص برای قیمت فروش لحظه‌ای گاز طبیعی در آمریکا، در هفته منتهی به چهارم آگوست به دو‌دلار‌و ٨٧ سنت رسید که نسبت به پایان هفته گذشته، ١٢ سنت کاهش نشان می‌دهد.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن