تویوتا و مزدا، تهدیدی برای نفت آمریکا

دو خودروساز بزرگ ژاپن تصمیم گرفته‌اند که به طور مشترک کارخانه‌‌ خودروسازی برای تولید خودروهای الکتریکی در ایالات متحده آمریکا راه‌اندازی کنند.

به گزارش انرژی امروز به نقل از رویترز، شرکت‌های خودروسازی «تویوتا موتور» و«مزدا موتور» عصر روز گذشته اعلام کردند، قصد دارند کارخانه مشترکی به ارزش ۱.۶ میلیارد دلار برای تولید خودروهای الکتریکی در ایالات متحده آمریکا بسازند. این توافق در چارچوب مشارکت دو شرکت ژاپنی در توسعه فناوری خودروهای الکتریکی صورت گرفته است.

بر اساس این توافق هر یک از دو شرکت یادشده سهم کوچکی از مالکیت شرکت دیگر را به دست می‌آورد. شرکت بزرگ تویوتا که دومین شرکت بزرگ خودروسازی دنیا (از نظر تعداد فروش خودرو) در سال گذشته به شمار می‌رود، پنج درصد از سهام مزدا را به منظور حفظ سیطره خود بر صنعت خودروسازی ژاپن از آن خود خواهد کرد و در مقابل، شرکت مزدا به ۰.۲۵ درصد از سهام رقیب بزرگترش دست خواهد یافت.

ساخت این کارخانه مشترک در آمریکا همراستا با سیاست دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، به شمار می‌رود که در دوره تبلیغات انتخاباتی خود وعده داده بود تولید داخلی آمریکا را تقویت کند و بر تعداد کارگران صنایع خودروسازی در این کشور بیافزاید. زمینه‌سازی برای ایجاد این کارخانه که قرار است خودروهای الکتریکی روانه بازار آمریکا کندٰ در زمانی که ایالات متحده با مازاد تولید انرژی فسیلی روبه‌روست، اقدامی غیرمترقبه محسوب می‌شود.

این کارخانه مشترک می‌تواند سالانه ۳۰۰ هزار خودرو را که میان دو شرکت تویوتا و مزدا تقسیم می‌شود، تولید کند. این کارخانه که در سال ۲۰۲۱ میلادی (۱۴۰۰ شمسی) به بهره‌برداری می‌رسد، برای چهار هزار نفر اشتغال ایجاد خواهد کرد. این توافق گرچه برای شماری از آمریکایی‌ها شغل ایجاد می‌کند، هم‌زمان تهدیدی برای شرکت‌های آمریکایی تسلا و شورولت که پیشرو در تولید خودروهای الکتریکی‌اند، به شمار می‌رود چرا که در صورت ارزان‌تر بودن تولیدات مشترک تویوتا و مزدا بازار خودروهای الکتریکی آمریکا از انحصار تولیدات گرانقیمت آمریکایی خارج خواهد شد.

از سوی دیگر تولید نفت خام آمریکا در مرزهای تاریخی‌ای قرار دارد اما مصرف بنزین در این کشور رو به کاهش است و این کاهش تقاضا برای سوخت خودروها یکی از چالش‌های آینده صنعت نفت و گاز این کشور محسوب می‌شود.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن