رقابت بر سر مزارع بادی شناور آغاز شد

در شش سال گذشته، استیت‌اویل به عرصه رقابت در تکنولوژی‌های مزارع بادی شناور وارد شده است. نتیجه هم این بوده است: توربین‌های شناور بادی از نروژ به اسکاتلند برده شده‌اند و در آن‌جا بزرگ‌ترین مزرعه شناور بادی دنیا در حال نصب است.

به گزارش «انرژی امروز» پروژه 190 میلیون پوندی Hywind در نهایت پنج توربین شناور 6 مگاواتی را در عمق 120 متری دریا در 4 کیلومتری نزدیک پترهید نصب خواهد کرد.

هر کدام از این برج‌ها بلندتر از ‌Big Ben هستند و 175 متر ارتفاع دارند و طول تیغه‌های پره‌های آن تقریبا به اندازه طول بال ایرباس است،‌ یعنی 75 متر.

در ته هر کدام از این توربین‌ها یک لوله 78 متری در عمق دریا وجود دارد که با سنگ آهن پر شده است. متوسط سرعت باد در این محل 10 متر در ثانیه است و پیش‌بینی شده است که این مزرعه بتواند برق مورد نیاز 20 هزار خانه را تامین کند.

توربین‌ها ازجزیره کارموی و با استفاده از زیردریایی‌های کنترل از راه دور به این جزیره آورده شده‌اند. جالب آن‌که استیت‌اویل مدعی است که مرحله بعدی باعث کاهش هزینه‌ها از 60 تا 70 درصد در هر مگاوات شده است.

آیرن راملهاف،‌ قائم مقام بخش انرژی‌های نو این شرکت می‌گوید: هدف ما از پایلوت پارک های‌ویند اثبات امکان‌پذیری تجاری مزارع شناور بادی در آینده است. این پایلوت پارک، پتانسیل انرژی فراساحلی بادی را افزایش داده و آرزوهای ما برای سودآوری انرژی‌های تجدیدپذیر و دیگر انرژی‌های کم کربن را ارتقاء می‌دهد.

بر اساس اعلام پایگاه اطلاع رسانی کوارتز، مزیت اصلی این پروژه پره‌های واکنشی و نرم‌افزاری آن است: «استیت‌اویل نرم‌افزاری عالی طراحی کرده که پره‌ها را در واکنش با حرکت باد، امواج و جریان‌های دریایی به چرخش درمی‌آورد. این تیغه‌های متحرک و خرده سنگ‌های زیر این سازه، ارتفاع توربین را به 175 متر و وزن آن را به 10 هزار تن می‌رساند. این سازه در آب‌هایی با عمق هزار متر قابل نصب است.

در جایی که آب عمیق است، توسعه دهنده‌های توربین‌ها به دلیل هزینه‌های بالای آن قادر به توسعه توربین‌های فراساحلی نیستند. اما توربین‌های شناور این مشکل را حل کرده است.

هم اکنون چند کشوری در حال توسعه توربین‌های شناور هستند. در شمال ژاپن، دولت در حال نصب چنین مزارعی است، پرتقال نیز از پروژه WindFloat حدود 2 مگاوات برق تولید می‌کند،‌ در فرانسه طرحی برای توسعه 24 مگاوات مزرعه شناور بادی در دست مطالعه است و توسعه دهنده‌های دانمارکی در حال رساندن 51 توربین به هاوایی هستند.

در خلیج مورو در کالیفرنیا، یک نیروگاه گازی متروک می‌خواهد نقش کلیدی خود را در انقلاب انرژی ایالات متحده بازی کند. یک استارت‌آپ در سیاتل پیشنهادی دارد که بر اساس آن بزرگ‌ترین مزرعه شناور بادی دنیا ساخته می‌شود. این برنامه جاه‌طلبانه 60 تا 100 توربین با قدرت تولید یک گیگاوات برق را در این خلیج نصب می‌کند.

تونلی که در دهه‌های گذشته در این منطقه و توسط نیروگاه گازی برای انتقال فاضلاب ساخته شده است می‌تواند مشکل انتقال برق به ساحل را حل کند.  

آلا وینستین،‌ سرمایه‌گذار این گروه تری‌دنت ویند می‌گوید «تقاضا برای انرژی در حال رشد است. همگرایی فاکتورهای موثر باعث نیاز بیشتر به انرژی‌های تجدیدپذیر می‌شود. تکنولوژی در حال به بلوغ رسیدن است».

همکار استیت‌اویل در پروژه های‌ویند، شرکت زیمنس گامسا هست.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن