نصب فیلتر دوده آسیبی به اتوبوس ها وارد نمی کند

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با بیان اینکه نصب فیلتر دوده آسیبی به اتوبوس ها وارد نمی کند گفت: مذاکراتی با دولت درحال انجام است تا تفاضا شود که بخشی از منابع افزایش قیمت بنزین برای توسعه حمل و‌نقل عمومی به ویژه خرید اتوبوس اختصاص یابد.

محسن پورسیدآقایی در حاشیه بازدید از «اسنا یدک» با حضور در جمع خبرنگاران گفت: یکی از اقداماتی که باید در مسیر کاهش آلودگی شهر انجام داد نصب فیلتر جاذب دوده روی اتوبوس‌های شهری  است. اگر اتوبوس‌ها دود استانداردی هم داشته باشند این فیلترها از همان دود هم جلوگیری می‌کنند.

وی با بیان اینکه از سال گذشته کلیه اتوبوس‌های شرکت واحد به مراکز معاینه فنی مراجعه و برگه معاینه فنی خود را دریافت کردند، افزود: کلیه اتوبوس‌ها با وجود معاینه فنی، دود ذاتی دیزل را دارند. نصب این فیلترها روی اتوبوس‌ها، از خروج هرگونه آلایندگی از اگزوز اتوبوس جلوگیری می‌ کند.

معاون شهردار تهران در مورد نصب فیلترهای جاذب دوده، گفت: قراردادی با شرکت اتوبوس‌سازی اسنا یدک منعقد شده که ۷۰۰ دستگاه از اتوبوس‌ها باید مجهز به فیلتر جاذب دوده شوند. برخی بابت نصب این فیلترها روی اتوبوس‌ها نگرانی داشتند که ممکن است به موتور به اتوبوس ضرر وارد شود. اما با برعهده گرفتن این کار توسط شرکت اسنا یدک و نصب فیلترها روی اتوبوس‌های خودشان این نگرانی برطرف خواهد شد. این فیلترهای دوده به هیچ اتوبوس آسیبی وارد نخواهند کرد.

پورسیدآقایی با اعلام اینکه درحال حاضر ۵۰ دستگاه فیلتر دوده به منظور نصب روی اتوبوس‌ها آماده شده است، عنوان کرد: فیلترها تاکنون روی ۲۰ دستگاه اتوبوس نصب شده و هر روز یک اتوبوس به این فیلتر جاذب دوده مجهز خواهد شد. امیدواریم این اقدام ادامه پیدا کند تا کلیه اتوبوس‌ها مجهز به فیلتر جاذب دوده شوند.

وی تصریح کرد: تولید داخل این فیلترهای جاذب دوده آغاز شده تا متکی به واردات آن نباشیم. بخشی از این تجهزات در داخل تولید شده و بخش کمی هم از خارج وارد خواهد شد. به موازات از شرکت‌های دانش بنیان تقاضا کرده‌ایم که وارد این حوزه شوند و در این زمینه کمک کنند. خوشبختانه یک شرکت موفق به تولید یک نمونه فیلتر جاذب دوده شده که بر روی یک اتوبوس نصب شده و درحال تست است. ادامه مسیر این است که کلیه اتوبوس‌هایی که در شهر تردد می‌کنند اعم از سرویس ادارات و مدارس و همچنین همه‌ی کامیون‌ها و خودروهایی که به هرنوعی با مسائل دیزلی مواجه هستند به این فیلترهای دوده مجهز شوند. با این اقدام از انتشار و تولید آلاینده‌ها جلوگیری خواهد شد.

به گفته پورسیدآقایی، راه حل کاهش آلودگی هوا، جلوگیری از انتشار دوده است، این گونه می‌توان میزان آلودگی را کاهش داد تا شرایط بهتر شود.

وی در مورد هزینه نصب این فیلترهای جاذب دوده، گفت: هزینه نصب از منابع محدود شهرداری تهران است. هر فیلتر هزینه‌ای حدود صد میلیون تومان در پی دارد. قرار بود که جرایم بدست آمده از طرح LEZمعاینه فنی به صورت صد در صدی برای رفع آلودگی هوا هزینه شود، اما به علت مشکلات دولت این اتفاق نیفتاده است. دولت منبعی که قرار بود به کاهش آلودگی کمک شود را تخصیص نداده، با این حال امیدواریم که بخشی از این‌ منابع به رفع آلودگی شهر و توسعه حمل و نقل عمومی تخصیص یابد.

وی در مورد تفاوت‌های فیلتر جاذب دوده جدید با سایر فیلترها، توضیح داد: نصب فیلترهای جاذب دوده متفاوت‌تر از دوره قبل است. در دوره فیلترهای قدیمی دائما باید مواد شیمایی به سوخت اضافه می‌شد تا کار فیلترازیسیون را انجام دهند اما در این دوره احتیاج به چنین چیزی وجود ندارند و از طریق فیلتر کردن کلیه آلاینده‌ها، فیلترازیسیون صورت خواهد گرفت. این فیلترهای جاذب دوده جدید عمر بسیار بالایی دارند و براساس وجود سنسورها هر زمان که دستگاه از ذرات پر شود به صورت آنلاین در سیستم مرکز نشان داده می‌شوند. پیش بینی شده که در یک دوره هشت ماهه این دستگاه‌های فیلتر جاذب دوده نیاز به تخلیه ذرات دارند.

افزایش 11 درصدی مسافران مترو با افزایش قیمت بنزین

پورسیدآقایی در ادامه در پاسخ به این سوال که آیا شورای شهر و رئیس کمیسیون حمل و نقل شورا که مخالف نصب فیلتر دوده بودند با نصب این فیلترها موافق هستند یا خیر، گفت: کمیسیون محیط زیست و حمل و نقل موافق نصب فیلتر دوده هستند اما ابهاماتی وجود دارد و معتقدند که ممکن است این فیلترها بر روی موتور تاثیر بگذارد که این دغدغه‌ها رفع شده است؛ چرا که خوشبختانه در مرحله نصب فیلتر دوده، از شرکت اتوبوس ساز درخواست کرده‌ایم که نسبت به تامین فیلترهای دوده اقدام کنند تا ابهامات و مشکلاتی که می‌توانستیم برای نصب فیلتر دوده متصور شویم، رفع شود.

وی با بیان اینکه انتظار همه در مقابل گران کردن بنزین این است که امکان جدیدی به مردم دهیم تا با حمل‌‌‌نقل عمومی تردد کنند، اظهار داشت: مذاکراتی با دولت درحال انجام است تا تفاضا شود که بخشی از منابع افزایش قیمت بنزین برای توسعه حمل و‌نقل عمومی به ویژه خرید اتوبوس اختصاص یابد. تجربه گذشته نشان داده که تا دو ماه مردم به سمت حمل و نقل عمومی بازمی‌گردند اما در صورت عدم بهبود وضعیت حمل و نقل عمومی، باز به سمت استفاده از خودروی شخصی بازمی‌گردند. از هفته گذشته مترو افزایش یازده درصدی مسافر داشته یعنی نزدیک به دویست هزار مسافر از خودروی شخصی استفاده نمی‌کنند و ترافیک کاهش یافته است. اتوبوسرانی هم به صورت محسوس با افزایش مسافر مواجه بوده است.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن