طول عمر در باتری­‌های جدید معنایی ندارد!

نسل جدیدی از باتری های دی اکسید منگنز-روی با  عمر مفید بی سابقه و سطح انرژی بالا توسط دانشمندان معرفی شده ­است. این یافته باتری­‌های خانگی معمول را برای کاربردهای نیازمند ذخیره انرژی بالاتر مناسب نموده ­است.

به گزارش خبرنگار دانش و فناوری «انرژی امروز»، نسل جدیدی از باتری­‌های دی­‌اکسید منگنز-روی با عمر مفید بی‌سابقه و سطح انرژی بالا جدیدترین نوآوری دست یافته شده در پژوهشگاه انرژی کانی (Cuny) واقع در دانشگاه شهر نیویورک است. این اکتشاف دستاوردی جدید در عرصه باتری های خانگی را برای کاربرد سنگین و طولانی­مدت و گسترده مناسب کرده است.

گائوتام ج یاداو و تیم پژوهشی او در سازوکار شیمیایی پشت باتری­‌ها تغییرات جدیدی اعمال کرده‌­اند. نتیجه این امر باتری جدیدی است که با استفاده مزایای این سازوکارهای نوین شیمیایی، موجب شارژپذیری بیشتر کاتد و در نتیجه افزایش عمر کاری آن می­‌شود.

یاداو در این رابطه می­‌گوید: یک لایه جدید با ساختار کریستالی منگنز دی­اکسید در این روش مورد استفاده قرار گفته ­است که مقداری یون مس به‌عنوان ناخالصی به آن اضافه شده است. این امر موجب قابلیت شارژشوندگی بیشتر باتری و رسیدن به ظرفیت تئوری آن برای تعداد قابل توجهی از سیکل‌­های کاری آن می­‌شود.

بنابر اظهارات یاداو این اولین باری است که یک لایه میانی جدید هیدروکسید کلسیوم برای متوقف کردن یون‌های خطرناک روی از طریق واکنش‌­های شیمیایی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این امر موجب می­‌شود تا باتری سطح انرژی بالای خود را تا 900 سیکل حفظ کند.

پژوهش‌­های اخیر بر روی باتری‌­ها در تلاش برای جایگزینی باتری­‌های ناایمن و گران لیتیوم-یون با گونه­‌های آند عنصر روی متمرکز بوده ­است. زیرا روی ارزان، فراوان و بسیار ایمن­‌تر است. تنها مشکل این دسته از باتری‌­ها عمر پایین سیکل­‌های آن است که مانع از تجاری شدن آن­ها به‌عنوان باتری‌­های قابل شارژ شده ­است.

پژوهش تیم یاداو در نشریه Journal of Materials Chemistry  به‌­زودی در دسترس خواهد­ گرفت.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن