رقابت۴۶ میلیارد یورویی ایرباس و بوئینگ در نمایشگاه هوایی ۲۰۱۹ دوبی
بیش از ۱۳۰۰ شرکت و ۹۰ هزار بازدیدکننده برای رونمایی از فناوریهای تازه، و بستن قراردادهای میلیاردی راهی نمایشگاه هوایی ۲۰۱۹ دوبی شدند.
خطوط هوایی خواستار هواپیماهایی امنتر و کاراتر اند و رقابت میان شرکتهای هواپیماسازی، سخت جدی است؛ بهخصوص رقابت ایرباس و بوئینگ.
نخست ایرباس در این رقابت پیش افتاد چراکه امارات ۵۰ نمونه از ایرباس آ۳۵۰ سفارش داد که بدنهای فوقالعاده عریض دارد.
اما بوئینگ هم از قافله عقب نماند. این درحالی است که بوئینگهای ۷۳۷ مکس پس از حوادث اندونزی و اتیوپی، دیگر پرواز نمیکنند. این هواپیما زمانی به خطوط هوایی بر میگردد که سازمانهای هوانوردی جهانی امنیت آن را تضمین کنند.
با این همه، بوئینگ توانست ۶۰ نمونه از این جتها را پیشفروش کند. در این نمایشگاه، در مجموع حدود ۴۶ میلیارد یورو جابجا شد که ۱۶ میلیارد آن به بوئینگ و ۵ ۱۹ میلیارد آن به ایرباس رسید.
اکتشاف فضا؛ هدف تازهٔ امارات
امسال همچنین برای امارات سال مهمی در حوزهٔ اکتشاف فضا بود.
سالم المری، مدیر پروژهٔ فضایی امارات میگوید: «سال گذشته نخستین ماهوارهای را روانهٔ فضا کردیم که تماما ساخت امارات بود. پائیز امسال هم رویدادی بسیار بزرگ یعنی فرستادن هزاع المنصوری به فضا را داشتیم. او نخستین فضانورد اماراتی است که راهی فضا و ایستگاه فضایی بینالمللی میشود.»
هزاع می گوید شرکت در این تلاش انسانی برای کشف فضا و حضور در ایستگاه فضایی بینالمللی تجربهٔ شگفتانگیزی بود.
زنان هم در این برنامه که بر مریخ تمرکز دارد نقش مهمی دارند. سالم المری در این زمینه میگوید: «ما عاشق مریخ هستیم و هدف بزرگ سال بعد دقیقا مریخ است و آژانس فضایی امارات، برای نخستین بار شروع به مطالعهٔ جو مریخ میکند.»
وی دربارهٔ حضور زنان در این پروژه میافزاید: «بیش از نیمی از مهندسان مرکز فضایی زن هستند و مدیریت ۸۰ درصد تیم ما را نیز زنان بر عهده دارند.»
آنها که از فضا زمین را دیدهاند، گفتهاند که دیدشان برای همیشه به زندگی عوض شده. و فضانورد اماراتی هزاع المنصوری نیز از این قاعده مستثنی نیست.
هزاع میگوید: «وقتی از فضا زمین را دیدم بیشتر قدردان آن شدم؛ آرام، زیبا، بدون هیچ مرز یا نام کشوری. فقط اقیانوسهای آبی هستند و کوهها. منظرهای که شما را شگفتزده میکند. ما واقعا خوششانسیم که روی این سیاره هستیم.»