روحانی کهنه سرباز اوپک را دوباره وزیر می‌کند

ایران قصد دارد کهنه سرباز اوپک را دوباره به عنوان وزیر نفت انتخاب نماید.

به گزارش «انرژی امروز» بلومبرگ نوشت: حسن روحانی، رییس جمهور ایران، بیژن نامدار زنگنه را برای تصدی پست وزارت بزرگترین وزارتخانه خود دوباره نامزد کرده است، او کسی است که برای اعاده میزان تولید نفت ایران جنگید و توانست قراردادی بزرگ با شرکت فرانسوی توتال برای توسعه میدان بزرگ گازی ایران، پارس جنوبی منعقد کند.

روحانی اعضا کابینه خود را به همراه نام زنگنه، ‌برای اخذ رای اعتماد به مجلس فرستاد.

زنگنه، مهندس 65 ساله، در دوره دو رییس جمهور وزیر نفت بود و توانست ایران را از کاهش تولید نفت اوپک معاف کند. مجلس هفته آینده در خصوص او تصمیم خواهد گرفت.

در اولین دو دوره وزارت زنگنه از سال 1997 تا 2005،‌ این وزیر ایرانی توانست بعد از سال‌ها شرکت‌های بزرگ نفتی دنیا چون توتال و رویال داچ شل را برای احیا میادین نفت و گاز ایران به ایران بکشاند.

او در سال 2013 دوباره به این سمت بازگشت و بعد از رفع تحریم‌های جهانی علیه ایران، توانست تولید نفت این کشور را به یک میلیون بشکه در روز برساند.

آخرین تلاش او در جلب موافقت سرمایه‌گذاران به ثمر نشست و توتال فرانسوی در سوم جولای قراردادی با ایران برای توسعه پارس جنوبی بست، ‌این میدان بزرگترین میدان ذخایر گازی دنیاست و بعد از رفع تحریم‌ها اولین سرمایه‌گذاری ایران در میادین نفت گاز به حساب می‌آید.

خط مشی جدی

رابین میلز،‌ مدیر اجرایی شرکت مشاور انرژی قمر Qamar در دوبی، می‌ید «در اواخر سال 1990، خط مشی جدی و سرراست زنگنه کلید بازگشایی درهایی بخش نفت ایران بر روی خارجی‌های بود» و او تقریبا بعد از بیست سال کاتالیست یک قرارداد بسیار جالب توجه با توتال شد. توافق با توتال «یک قرارداد بزرگ بود» که توانست «درها را به روی شرکت‌های بزرگ برای امضا قراردادهای بیشتر باز کند»

زمانی که در نوامبر گذشته اعضا اوپک تصمیم گرفتند نفت کمتری به بازارهای جهانی بفرستند تا بلکه بتوانند با اشباع بازار مقابله کنند، زنگنه بر سر افزایش تولید نفت ایران به 90 هزار بشکه در روز به مشاجره برخواست. او توانست به توافق ویژه‌ای با اوپک [بر سر حفظ تولید نفت ایران] برسد در حالی که اعضا اوپک هم بر سر کاهش تولید خود به توافق رسیدند.

زنگنه در 22 ژوئن سال 1952 در کرمانشاه به دنیا آمد. او لیسانس مهندسی عمران از دانشگاه تهران را گرفت  پس از آن فوق لیسانس گرفت.

احیا فروش نفت

در سال 2005 که محمود احمدی‌نژاد رییس جمهور ایران شد، به اولین دوره وزارت این وزیر به بهانه «مافیا» موجود در صنعت نفت پایان داد.

زنگنه هر نوع اشتباه در کار خود را رد کرد و به مجمع تشخیص مصلحت نظام رفت و بعد در سال 2013 با پیروزی حسن روحانی در انتخابات ریاست‌جمهوری دوباره به وزارت نفت بازگشت.

زنگنه در حالی برای توسعه صنعت پتروشیمی ایران تلاش کرد که در عین حال افزایش تولید نفت هم بالاترین هدفش بود. او می‌گوید «احیاء بازارهای از دست داده نفت ایران اولویت اول ماست».

زمانی که زنگنه برکنار شد ایران دومین عرضه کننده نفت اوپک بود. زمانی هم که او به اوپک بازگشت، ‌ایران در جایگاه ششم تولید کنندگان اوپک قرار داشت و تحریم‌ها زنجیر پای اقتصاد ایران بودند.

تولید نفت ایران در سال 2016 بالا رفت. در ماه جولای تولید ایران به 3.75 میلیون بشکه در روز رسید و ایران مقام سوم اوپک را از آن خود کرد.

نظارت‌های بین‌المللی تعهد ایران در توافق اتمی را تایید کرده‌‌اند. زنگنه توانسته است تدابیری برای جذب سرمایه‌گذاری‌های خارجی بیشتر برای اکتشاف نفت و گاز ایران بیاندیشد.

اما هنوز هم بخش باقی‌مانده تحریم‌ها به ویژه در امور بانکی پتانسیل‌های سرمایه‌گذاری خارجی در ایران را کاسته است. مخالفت‌ها در ایالات متحده با تسهیل تحریم‌های ایران با به قدرت رسیدن دونالد ترامپ بیشتر شده است و بر سرمایه‌گذاری در این کشور حوزه خلیج فارس سایه افکنده است.

مقامات ایران می‌گویند که کابینه ترامپ می‌خواهد تجارت خارجی‌ها را با ایران محدود کند که این برخلاف توافق سال 2015 ایران با قدرت‌های جهانی است.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن