افزایش اعتبار حمل و نقل عموی به 1525 میلیارد ریال
سازمان برنامه و بودجه می گوید اعتبار طرح کمک به توسعه و نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی از ۲۶۰ میلیارد ریال در قانون بودجه جاری ، به بیش از ۱۵۲۵ میلیارد ریال در لایحه بودجه سال ۱۳۹۹ افزایش یافته است.
پیرو انتشار مطلبی با عنوان «بدهی دولت به حمل و نقل عمومی پایتخت در ۲.۵ سال گذشته به ۵۵۰۰ میلیارد تومان رسیده است» توضیحات سازمان برنامه و بودجه به شرح زیر بهمنظور تنویر افکار عمومی منتشر شد.
در مورد نوسازی ناوگان اتوبوس گفتنی است که با استفاده از اوراق مشارکت موضوع بند (د) تبصره ۵ قانون بودجه سال ۱۳۹۸ نسبت به تامین۱۲۳۰۰ میلیارد ریال اوراق مشارکت برای توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی–اتوبوس پیش بینی و در دست اقدام است.
در ضمن اعتبار طرح «کمک به توسعه و نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی» از ۲۶۰ میلیارد ریال در قانون بودجه سال جاری به بیش از ۱۵۲۵ میلیارد ریال در لایحه بودجه سال ۱۳۹۹ افزایش یافته است.
در مورد تمهیدات پیشنهادی برای نوسازی ناوگان اتوبوسرانی شهری هم اعلام این نکته ضروری است که با استناد به مصوبه شماره ۱۲۸۸۴۵ مورخ ۲۰ ۳ ۱۳۹۷ شورای اقتصادطرح جایگزینی و نوسازی ناوگان حمل و نقل درون شهری و برون شهری برای نوسازی نه هزار اتوبوس دیزل و گازسوز شهری با استفاده از صرفه جویی حاصل از سوخت تا سقف ۱۵۶ هزار دلار به وزارت صنعت، معدن و تجارت اجازه داده شده است که نسبت به نوسازی ناوگان با استفاده از سرمایهگذاری در این بخش اقدام نماید.
در مورد تامین منابع مالی به منظور توسعه شبکه مترو هم باید گفت که طی سال های ۹۷-۱۳۹۲ بالغ بر ۶۱ هزار میلیارد ریال اوراق مشارکت به طرحهای قطار شهری کلان شهرهای کشور با مشارکت در بازپرداخت معادل ۵۰ درصد شهرداری و ۵۰ درصد از محل بودجه عمومی اقدام شده است.
در سال ۱۳۹۸ نیز با استفاده از اوراق مشارکت موضوع بند (د) تبصره ۵ قانون بودجه سال ۱۳۹۸ نسبت به تامین ۵۰ هزار میلیارد ریال اوراق مشارکت برای طرح های قطار شهری در حال بررسی و اقدام است.
از مجموع منابع فوق هم بیش از ۳۰هزار میلیارد ریال به پروژههای مرتبط با شبکه راه آهن شهری تهران همانند تکمیل خطوط ۳، ۶ و ۷ متروی تهران اختصاص یافته است.
طی سال های۹۸-۱۳۹۶ نیز به طرحهای احداث خطوط قطار شهری در کلان شهرهای کشور بیش از ۱۲.۵ هزار میلیارد ریال تخصیص پرداخت شده است که بیش از ۱۲۵۰میلیارد ریال آن به شهرداری تهران برای تکمیل شبکه مترو پرداخت شده است.
در حوزه تهیه و تامین ناوگان مترو هم به استناد مصوبه شماره ۴۶۱۳۴۵ مورخ ۲۸ ۸ ۱۳۹۷ شورای اقتصاد به منظور تامین ۶۳۰ دستگاه واگن مترو با استفاده از تسهیلات مالی خارجی معادل ۹۹۴.۳ میلیون یورو اقدام شده است که صد درصد تضمین بازپرداخت تسهیلات مذکور بر عهده دولت است و مقرر است که وزارت کشور ( سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور) تمهیدات اجرایی آن را اتخاذ نماید.
توضیح کمک به هزینههای بهره برداری مترو اتوبوسرانی هم این است که به منظور کمک به عملیات بهرهبرداری مترو اتوبوسرانی شهری از محل بودجه عمومی در سال ۱۳۹۷ معادل ۲۰۰۰ میلیارد ریال و در سال ۱۳۹۸ تاکنون معادل ۸۰۰ میلیارد ریال به عنوان یارانه بلیط حمل ونقل عمومی اختصاص یافته است.
در مورد نوسازی ناوگان تاکسی و وانت هم، شورای اقتصاد به استناد مصوبه شماره ۵۳۷۵۷۳ مورخ ۲۳ ۹ ۱۳۹۸ طرح حمایت از تولید و تبدیل کارخانهای و کارگاهی تعداد ۱۴۶۴۰۰۰ دستگاه خودوری تاکسی، ون ( تاکسی) وانت و مسافربر شخصی بنزینی به گاز طبیعی (CNG)در سقف بیش از ۵۶۳.۷ میلیون دلاردر تعهد دولت به تصویب رساند و مقرر است وزارت نفت تمهیدات اجرایی آن را اتخاذ نماید.
به گزارش «انرژی امروز» از مرکز اطلاعرسانی، روابط عمومی و امور بینالملل سازمان برنامه و بودجه کشور،توضیح پایانی در مورد مطالبات شهرداری تهران هم این است که تسویه مطالبات شهرداری تهران در مجموع مبلغ ۸.۲۶۵.۵۲۱ میلیون ریال شامل مبلغ ۳۴۲۰۶۷۹ میلیون ریال بابت یارانه بلیط اتوبوس و مترو و مبلغ ۴۸۴۴۸۴۲ میلیون ریال بابت صدور پروانه و نوسازی بافت فرسوده اقدام شده است.