آتش‌نشانی صنعت نفت حرفه‌ای می‌شود

سابقه آتش‌سوزی در دنیا، چیزی کم از تاریخ کشف آتش توسط انسان ندارد و بدون آن که نیازی به ارائه مدارک و اسناد تاریخی باشد، می‌توان حدس زد و باور داشت که انسان از وقتی آتش را شناخت، ‌پیوسته درمعرض خطرات ناشی از آن بود و البته، ‌اسناد و مدارک متعددی نیز موجود است و تأیید می‌کند افزون بر آتش‌سوزی‌های مهیبی که در ایران اتفاق افتاده، مردمان کشورهای دیگر نیز بارها صدمات سنگین ناشی از حریق‌های عمدی یا اتفاقی را تجربه کرده‌اند و به همین دلیل، ‌از دیرباز یافتن راه‌هایی برای مقابله با آتش‌سوزی مورد توجه مردم بسیاری از نقاط جهان بوده است.

به گزارش «انرژی امروز» به نقل از شرکت ملی نفت ایران، در ایران، نخستین شهری که به تجهیزات و سازمان آتش‌نشانی مجهز شد، شهر تبریز بود. دومین و سومین واحدهای آتش‌نشانی رسمی نیز در جنوب کشور و در شهرهای مسجد سلیمان و آبادان برای حفظ تأسیسات نفتی و پالایشگاه ها تأسیس شد.

صنعت نفت به دلیل ماهیت عملیاتی خود از دیرباز توجه به اصول ایمنی و آتش نشانی و آموزش با هدف ارتقا سطح دانش و بهره برداری از علوم و فنون جدید در بالا بردن کیفیت خدمات رسانی در این حوزه و همچنین برگزاری مانورها با هدف سنجش آمادگی نیروهای آتش نشانی و رفع نقایص موجود را در دستور کار خود داشته است چرا که کمی بی توجهی در این حرفه می تواند منشا خطرات و اتقاق ها و حوادث غیرمترقبه باشد.

در این راستا و با توجه به اهمیت گسترش و ترویج فرهنگ‌ ایمنی و آتش نشانی با هدف کاهش ضریب خطر و افزایش ایمنی از طریق آموزش و همچنین نظر به تاکید مقام عالی وزارت مبنی بر حرکت به سمت حرفه ای گرایی در حوزه ایمنی و آتش نشانی و تربیت فرماندهان آتش و تسلط بر دوره های آتش نشانی ساختمان های بلند مرتبه، مدیریت توسعه منابع انسانی شرکت ملی نفت ایران(معاونت آموزش و بهبود منابع انسانی – آموزش مرکزی) با برنامه ریزی مدون تلاش کرده تا با طراحی دوره های مقدماتی و تخصصی آتش نشانی، تمام آتش نشانان و افسران ارشد حراست مستقر در ساختمان ستادی کل صنعت نفت (نفت، گاز، پالایش و پخش و پتروشیمی) اعم از نیروهای رسمی، قراردادی مدت موقت و پیمانکاری را آموزش دهد.

در این راستا نخستین دوره ۱۰ روزه مقدماتی تخصصی آتش نشانی تیرماه امسال برگزار شد که پس از انجام نظرسنجی و ارزیابی های لازم و جمع بندی فعالیت های اجرایی با سازمان آتش نشانی زمان بندی دور دوم این آموزش ها مشخص شد.

دومین دوره ۱۰ روزه مقدماتی تخصصی آتش نشانی با آموزش ۶۰ ساعته نیروهای آتش نشانی و حراست صنعت نفت در مرکز آموزش برون سازمانی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران نیز روز گذشته (۲۱ مردادماه ) به اتمام رسید.

در دومین دوره آموزشی که با حضور ۲۷ نفر از آتش نشانان و افسران ارشد حراست مستقر در ساختمان ستادی صنعت نفت برگزار شد، اصول و مبانی نجات ، تئوری حریق، کمک های اولیه، لوله ها، خاموش کننده­های دستی، اصول ایمنی برق، اصول پیشگیری، نردبان دستی، پمپ و کفسازها و عملیات ترکیبی آموزش داده شد.

بعد از پایان این دوره آموزشی، منتخبین آزمون های تئوری، آزمون های کتبی پایان دوره و ارزیابی های عملی، برای حضور در یک دوره ۴۵ روزه آموزش نیمه حرفه ای آتش نشانی با ۲۱۰ ساعت آموزش، آماده می شوند.

بعد از پایان دوره ۴۵ روزه، برگزاری دوره های ۱۰ روزه نجات با ۶۰ ساعت آموزش و سپس دوره فرماندهی آتش برنامه ریزی شده است. گفتنی است هنوز در مورد مدت زمان مورد نیاز برای آموزش فرماندهی آتش، برنامه ریزی انجام نشده که به محض تصمیم گیری در این خصوص نتایج آن اطلاع رسانی می شود.

با توجه به برنامه ریزی های انجام شده به نظر می رسد که مجموع اولین دوره­های آموزشی مقدماتی تخصصی آتش نشانی (۱۰روزه) در نظر گرفته شده از سوی آموزش مرکزی شرکت ملی نفت ایران به عنوان متولی آموزشی کل صنعت نفت برای نیروهای آتش نشان و حراست در ۶ ماه آینده به اتمام برسد.

گفتنی است پس از پایان هر دوره، از سوی مرکز آموزش برون سازمانی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران به آتش نشانان و افسران ارشد حراست صنعت نفت گواهینامه پایان دوره اعطا می شود.

آموزش مرکزی شرکت ملی نفت ایران با این اقدام، ضمن بازآموزی و نوآموزی اصول ایمنی و آتش نشانی به کارکنان فعال در این حوزه، زمینه حرفه ای گرایی را فراهم می کند.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن