راکتورهای جدید هسته‌ای؛ کوچک و کم‌خطر

نسل جدید نیروگاه های هسته ای مدرن  با بکارگیری رآکتورهای کوچکتر با ارتفاع 20 متر و قطر 3 متر، از هزینه ها و مشقات و خطرات نیروگاه های مرسوم خواهد کاست.

به گزارش خبرنگار «انرژی امروز» به نقل از سی ان بی سی، خوزه ریس،  یکی از ایده پردازان این طرح در گفتگو با سی ان بی سی در این رابطه می گوید: ما در حال تجاری کردن راکتورهای کوچک و فشرده (SMR)  هستیم؛  SMR راکتورهای اتمی با سوخت اورانیوم کار می کند  که خنک کننده آن آب تحت فشار می باشد. این راکتور ها هر یک قابلیت تولید 50 مگاوات برق دارند که می تواند برق 50000 خانه را تامین کند.

واحد انرژی های تجدید پذیر سازمان انرژی آمریکا (DOE)  نسل جدید نیروگاه های هسته ای جدید بر پایه راکتورهای کوچکتر را مبنای رسیدن به آرمان توسعه نیروگاه های ایمن، تمیز و ارزان معرفی می کند. به نقل از این سازمان برتری راکتور های جدید در کاهش هزینه ها و سرمایه گذاری اولیه برای تولید نیروگاه اتمی با توان تولید انرژی بالا می باشد.

خوزه ریس در ادامه توضیح می دهد که در نیروگاه مدرن،12 واحد تامین نیرو به طور همزمان از یک اتاق کنترل مدیریت و نظارت می شوند. در این نیروگاه همه چیز قابلیت تغییر مقیاس را دارد و اگر نیاز به نیروی بیشتر باشد، کافیست که به توان نیروگاه خود اضافه کند و از نظر ظرفیت راکتورها مطمئن باشد.

با استفاده از این راکتورها با کاهش فضای مورد استفاده می توان از شعاع محدوده حفاظتی به دور نیروگاه را بسیار کاهش داد. این بدان معنی است که نیروگاهی بسیار امن و کم خطر در مقایسه با ریسک و خطرات نیروگاه های مرسوم را پیش رو داریم. شایان ذکر است که در نیروگاه های مرسوم شعاع محدوده حفاظتی باید 16 کیلومتر باشد.

ویلیام مگاوود مدیرعامل سازمان انرژی هسته ای آمریکا در رابطه با این فناوری می گوید: راکتورهای SMR ساختاری کاملا نوین در نیروگاه های هسته ای بشمار می رود. با فاصله گرفتن از مراکز بسیار بزرگ هسته ای که ساخت آن ها نیز بسیار سخت و هزینه بر است، می توانیم در هزینه ها و زمان بسیار صرفه جویی کرد.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن