کودلکو «مس سبز» تولید می‌کند

مدیرعامل کودلکو، شرکت ملی مس شیلی، گفته است در سال‌های پیشِ رو این شرکت قصد دارد به سمت روش‌های تولید پایدار کاتد که در تضاد با محیط‌زیست نیستند، برود.

به گزارش رویترز، نلسون پیزارو، در این مصاحبه اعلام کرده است شرکتش به‌دنبال روش‌هایی برای تولید مس است که به‌طور دقیق ملاحظات اجتماعی و زیست‌محیطی در آن‌ها رعایت شده باشد.

این در حالی است که این روش‌ها می‌توانند قیمت مس تولیدی این شرکت را بالا ببرد.

 او در این زمینه گفت: «می‌دانیم با رفتن به سمت تولید سبز مس، محصول‌مان گران‌تر می‌شود. اما ما مجبوریم ویژگی‌های اجتماعی و زیست‌محیطی را در کارمان لحاظ کنیم و باور داریم که این شکل تولید مس بر ارزش افزوده ما اضافه خواهد کرد.»

به گفته پیزارو «استفاده از انرژی پاک، استفاده از آب دریا برای تولید مس و استفاده از تکنولوژی‌های جدید» عواملی است که ارزش افزوده تولید مس را بالا خواهد برد.

به گفته مدیرعامل کودلکو، این پروژه آزمایشی قرار است در معدن گابریلا مسترال (Gabriela Mistral) این شرکت واقع در منطقه آنتوفاگاستا اجرا شود.

 این معدن که همچنین با عنوان Gaby شناخته می‌شود ذخیره‌ای برابر با 620 میلیون تن سنگ مس اکسیدی با عیار 0.41 درصد دارد.

معدن مس گابریلا مسترال پیش از این نیز برای راه‌اندازی نیروگاه تولید انرژی خورشیدی- حرارتی در نظر گرفته شده بود. نیروگاهی که در این معدن ساخته شد در حال حاضر به‌طور متوسط 54000 مگاوات ساعت در سال انرژی تولید می‌کند که 85درصد از انرژی مورد نیاز کارخانه ذوب مس این معدن را تامین می‌کند. 

گزارش‌های رسمی نشان می‌دهد این تاسیسات میزان تولید گازهای گلخانه‌ای معدن را تا 15000 تن در سال کاهش داده است.

از دیگر طرح‌های سبز کودلکو که پیزارو در مصاحبه خود به آن اشاره کرده است ساخت یک کارخانه آب‌شیرین‌کن است که توانایی نمک‌زدایی از 630 لیتر آب دریا در ثانیه را دارد.

با راه افتادن این کارخانه کودلکو می‌توان آب مورد نیاز صنعت مس خود را با قیمت‌های رقابتی به معادن مختلف خود در شمال شیلی عرضه کند.

مصاحبه با پیزارو البته به پروژه‌های سبز کودلکو محدود نمانده است. او در این مصاحبه پیش‌بینی کرده است که قیمت مس در سال جاری به 2.60 دلار در هر پوند خواهد رسید.

این در حالی است که پیش‌بینی او برای سال 2018 عددی بین 2.60 تا 2.70 دلار است. مدیرعامل کودلکو افزایش پیش‌بینی‌نشده مصرف چین، توسعه صنعت خودروهای الکتریکی و نیز کاهش تولید درنتیجه اعتصاب‌های کارگری را دلایل این افزایش قیمت اعلام کرده است.

او همچنین گفته هدف کودلکو تولید 1.7 میلیون تن در سال جاری میلادی است اما در سال 2018 کودلکو 3 تا 4 درصد کاهش تولید خواهد داشت.

پیزارو همچنین گفته است کودلکو یک برنامه میان‌مدت برای اکتشاف در مغولستان دارد. این تصمیم به‌دلیل توان بالقوه کشورهای آسیایی و عدم توسعه صنعت مس در برخی از کشورهای این منطقه برنامه‌ریزی شده است.

کودلکو بزرگترین تولید کننده مس دنیاست.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن