کلانتری اراده اداره سازمان حفاظت محیط زیست را دارد

رییس انجمن متخصصان محیط زیست ایران گفت: هر کس که در راس این سازمان قرار می‌گیرد باید به این موضوع توجه کند که سازمان محیط زیست قدرت نظارت و در واقع قدرت اعمال مدیریت داشته باشد.

مجید عباسپور، استاد دانشگاه صنعتی شریف و دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات در گفت‌وگو با خبرنگار توسعه پایدار «انرژی امروز» در خصوص انتخاب عیسی کلانتری به ریاست سازمان حفاظت محیط زیست کشور گفت: آقای دکتر کلانتری یک سابقه اجرایی دارند که همه از آن باخبرند. با توجه به دوره‌ای که ایشان در وزارت کشاورزی مسوولیت داشتند، به عنوان یک فردی که مدیریت اجرایی را تجربه کرده‌اند از نظر قدرت مدیریتی قابل قبول هستند. در دوره اول دولت یازدهم هم مسوولیت ستاد احیای دریاچه ارومیه را داشتند. البته در این دوره کمبود اعتبارات و دیگر مسائل باعث شد آن طور که باید و شاید این برنامه پیش نرود. کلانتری هم در این زمینه همیشه معترض بودند. مسوولیتی هم کلانتری در خانه کشاورز به عنوان یک NGO داشتند دغدغه آب داشتند.

مسوول مرکز تحقیقات و مطالعات محیط زیست دانشگاه آزاد اسلامی در واکاوی معضلات و مشکلات محیط زیستی پیش‌روی سازمان حفاظت محیط زیست و ریاست این سازمان تاکید کرد: درواقع یکی از بحث‌های مهم کشور همین موضوع آب و عدم مدیریت مناسب منابع آب در کشور است. من فکر می کنم اگر کلانتری از افرادی که تخصص دارند در حوزه‌های مختلف محیط زیست مثل منابع آبی، حیات وحش و جنگل‌ها و…، استفاده کنند با توجه به تفکری که خود کلانتری دارد در سازمان موفق عمل خواهند کرد.

وی ادامه دارد: البته مشکلی که سازمان محیط زیست در ایران دارد و هر کس که در راس این سازمان قرار می‌گیرد باید به این موضوع توجه کند، ‌این است که سازمان محیط زیست قدرت نظارت و در واقع قدرت اعمال مدیریت داشته باشد. این قدرت زمانی می‌تواند تامین شود که چه از بخش قوه مجریه و چه از طرف قوه قضاییه باید حمایت‌های لازم از سازمان انجام شود. اگر تخلفی در ارتباط با ساخت‌و سازها در حریم رودخانه‌ها یا دست اندازی‌ها به منابع طبیعی حمایت‌هایی از سوی قوه مجریه و قضایه صورت بگیرد،‌ سازمان هم می‌تواند با قوت در این بخش‌ها ظاهر شود. در واقع یک همکاری همه جانبه با سازمان محیط زیست نیاز است.

عباسپور در ادامه با تاکید بر مفهوم مهجور مانده توسعه پایدار در ایران، به برخورد محیط زیست با طرح‌های توسعه کشور پرداخت و افزود: من فکر می‌کنم سازمان محیط زیست نباید مانعی برای طرح‌های توسعه‌ای کشور ایجاد کند. بلکه بهره‌برداری‌هایی که در حوزه‌های مختلف انجام می‌شود باید منوط شود به مطالعات ارزیابی‌های زیست‌محیطی شود و در این راستا اولا باید به نحو مطلوب و درست انجام شود. و ثانیا نظارت درستی هم بر نحوه اجرای آن باشد. یعنی همان کاری که در کشورهای توسعه یافته هم انجام می‌شود. منابع بهره‌برداری می‌شود اما کلیه استانداردها و ملاحظات زیست محیطی و مسائلی از این دست رعایت می‌شود. 

وی تاکید کرد: من فک می‌کنم کلانتری این اراده را دارد که این اتفاق‌ها در این سازمان رخ دهد و امیدوار هستیم که جنبه اجرایی هم به آن‌ها بدهند.

رییس انجمن متخصصان محیط زیست ایران در پاسخ به سوالی در خصوص مخالفت‌هایی که با حضور کلانتری در سازمان حفاظت محیط زیست به وجود آمده است هم گفت: وقتی مسوولی وارد سازمانی می‌شود بالاخره موافقان و مخالفانی خواهد داشت. این یک موضوع طبیعی است.

در خصوص سازمان محیط زیست هم مثلا بحث سدسازی‌ها همیشه مطرح بوده است. سازمان باید پیگیر مسله حق‌آبه زیست محیطی شود. و با توجه به این که کلانتری دبیر ستاد احیای دریاچه ارومیه بود در همان بحث دریاچه ارومیه، و تامین حق‌آبه این دریاچه هم موضوع مشابه مطرح است. در محدوده دریاچه ارومیه 48 سد قرار بود ساخته شود اما در دولت یازدهم بسیاری از این طرح‌ها متوقف شد.

وی ادامه داد: در سد گتوند هم ما همین مشکل را داشتیم. در هیچ کدام از این سدسازی‌ها به ملاحظات زیست محیطی آنطور که باید و شاید توجه نشده است. اگر سازمان این قدرت را داشته باشد که بتواند در عین این که به وظایف خود عمل می‌کند مانعی برای طرح‌های توسعه کشور هم نباشد. اما تمام ملاحظات محیط زیستی را هم در طرح‌های توسعه‌ای پیاده کند.

عباسپور تاکید کرد: هر کس که قرار است سکان هدایت سازمان محیط زیست را در دست بگیرد باید اول اراده لازم داشته باشد و دوم از حمایت سازمان‌های زیربط هم بهره ببرد. سازمان محیط زیست به عنوان یک سازمان تخصصی قدرتمندی باشد که حامی اجرای درست طرح‌های توسعه تلقی شود.

به اعتقاد این استاد دانشگاه، چه موافقان و چه مخالفان این حکم را باید قبول کنند و من فکر می‌کنم در توان دکتر کلانتری هم هست. امیدواریم از متخصصین بهره بگیرند. و سازمان محیط زیستی را اداره نمایند که هم قدرتمند هست و هم حامی توسعه باشند.

عباسپور در پاسخ به سوالی در مورد عملکرد چهار ساله سازمان حفاظت محیط زیست، گفت: خانم ابتکار 12 سال در سازمان محیط زیست فعال بود. و زحمات بسیاری را هم در این حوزه کشیدند. اما به نظر من بدنه کارشناسی سازمان محیط زیست باید تقویت شود. یک سری حرکت‌ها در سازمان حفاظت محیط زیست ضرورتی نداشت انجام شود اما انجام شد.

عباسپور ادامه داد: مثلا در ایران دانشگاه‌های متعددی در حوزه محیط زیست وجود دارد. بنابراین واگذاری بخش آموزش به سازمان حفاظت محیط زیست امری ضروری نبود و نیازی نبود دانشگاه یا دانشکده محیط زیست راه‌‌اندازی شود. سازمان محیط زیست نیاز به تکنسین‌ها و محیط بان‌هایی دارد که فقط نیاز هست در حد دوره کاردانی آموزش ببینند. ایجاد آموزشگاه محیط زیست هم ابتدا با همین نیت بود. ولی این وضعیت تغییر کرده و این آموزشگاه تبدیل به دانشگاه شده است. در واقع از بحث حرفه‌ای به نظر من جدا شده است.

این کارشناس محیط زیست تاکید کرد: من فکر می‌کنم یک سری اصلاحیه‌ها در این زمینه نیاز هست و از طرفی بدنه کارشناسی سازمان هم تقویت شود تا پاسخگوی نیازهای امروز کشور در برنامه‌های توسعه‌ای کشور باشد.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن