افزایش ۷۵ درصدی صادرات معدنی به اتحادیه اقتصادی اوراسیا

افزایش ۲۴.۵ درصدی صادرات به کشورهای عضو اکو

معاون وزیر صمت اعلام کرد: در سال 98 صادرات ایران به کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا به لحاظ شاخص ارزشی بیش از 75 درصد، کشورهای عضو اکو ۲۴.۵ درصد و کشورهای عضو سی آی اس (CIS)، ۲۲ درصد افزایش داشته است.

در جلسه شورای معاونین وزارت صنعت، معدن و تجارت گزارش های جداگانه ای از فعالیت های معاونت آموزش، پژوهش و فناوری و سازمان‌ توسعه تجارت با محوریت رشد شاخص ها، بررسی چالش ها و برنامه های سال جهش تولید در این 2 حوزه ارائه شد.
در ابتدای این جلسه، برات قبادیان، معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صنعت، معدن و تجارت، عموم شاخص‌های پژوهشی و توسعه فناوری حوزه صنعت، معدن و تجارت را در سال ۹۸، افزایشی و توأم با رشد مناسب عنوان کرد.

وی گفت: در طول سال گذشته، بومی سازی محصولات ارز بر و مشارکت واحدهای صنعتی در تامین نیازهای فناورانه کشور و اجرای طرح توانمند سازی تولید و توسعه اشتغال پایدار (طرح ملی) با موفقیت بسیار خوبی همراه شد.

قبادیان با اشاره به دریافت مجوز برای جذب ۲۰۰ سرباز تاپ در سال جهش تولید در صنایع بزرگ کشور، افزود: در سال ۹۹ پروژه طراحی و استقرار مدل چرخه مدیریت بهره وری برای حداقل ۲۰ واحد صنعتی بزرگ در دستور کار است.

در ادامه جلسه شورای معاونین وزارت صمت، حمید زادبوم، معاون وزیر و رئیس سازمان توسعه تجارت ایران، گزارشی از حجم تجارت ایران در سال ۹۸ و دستیابی به اهداف تعریف شده در حوزه تجارت خارجی در سال رونق تولید ارائه و از افزایش ۱۴ درصدی شاخص وزنی صادرات کشور در سال گذشته خبر داد.

وی گفت: در سال ۹۸ حجم تجارت ایران بالغ بر ۸۵ میلیارد دلار بود و حدود ۱۳۴ میلیون تن صادرات کالا از کشور انجام شده است.

زادبوم تصریح کرد: با توجه به برنامه ریزی انجام شده و اولویت گذاری در افزایش صادرات به کشورهای همسایه، بیش از ۶۰ درصد از صادرات ایران را این کشورها به خود اختصاص داده اند و این رویکرد در سال ۹۹ نیز تداوم خواهد داشت.

معاون وزیر صمت اعلام کرد: در این مدت صادرات ایران به کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا به لحاظ شاخص ارزشی بیش از 75 درصد، کشورهای عضو اکو ۲۴.۵ درصد و کشورهای عضو سی آی اس (CIS)، ۲۲ درصد افزایش داشته است.

رئیس سازمان توسعه تجارت ایران گفت: عمده واردات کالایی ایران در سال ۹۸ شامل کالاهای اساسی، واسطه‌ای، تجهیزات و ماشین آلات بوده است.

به گزارش «انرژی امروز» از وزارت صنعت، معدن، و تجارت، زادبوم در پایان با اشاره به برنامه‌ریزی برای افزایش حجم و تنوع کالاهای صادراتی کشور در سال ۹۹ افزود: ترویج برند و برگزاری جشنواره برند در راستای توسعه صادرات کالا و خدمات و همچنین توسعه زیرساخت های صادراتی لازم برای افزایش صادرات در کشور در سال جهش تولید با جدیت دنبال خواهد شد و برگزاری میزهای کالایی و میزهای کشوری در سطح کشور و میز های تخصصی اصناف و دانش‌بنیان که از سال ۹۸ عملیاتی شده اند، امسال نیز در دستور کار است.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

فاطمه لطفی

• فوق لیسانس مهندسی محیط زیست • خبرنگار تخصصی انرژی • مترجم کتابهای عطش بزرگ، تصفیه پسابهای صنعتی، تصفیه آب، استفاده مجدد از آبهای صنعتی، فرایندها و عملیات واحد در تصفیه آب و ساز و کار توسعه پاک

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن