طوفان ها نامگذاری شدند، چرا امواج گرما نامگذاری نشوند؟

توفند ماریا و موج گرمای هنریتا!

هر کدام از طوفان ها و گردبادها برای خودشان نام هایی دارند. حالا دانشمندان می گویند با گسترش تغییرات اقلیم، امواج گرما هم باید نامی برای خود داشته باشند.

به گزارش «انرژی امروز» از ساینس نیوز، از دهه ها پیش، کارشناسان آب و هوا طوفان ها و توفندها را نامگذاری کردند و بر اساس شدت شان تقسیم بندی کرده اند. اگر امواج گرما هم نامگذاری و رده بندی شوند، می توان هشدارهای عمومی برای این رخ دادهای اقلیمی را بر اساس خطری که می آفرینند صادر کرد. این را یک گروه جدید متشکل از متخصصان بهداشت و کارشناسان اقلیم می گویند.

توسعه چنین سیستم بین المللی یکی از اولین اولویت های اتحادیه انعطاف پذیری در برابر گرما شدید Extreme Heat Resilience Alliance است.

جنیفر مارلون، اقلیم شناس دانشگاه یل می گوید توفندها توجه ها را بیشتر به سوی خود جلب می کنند چون خسارت های فیزیکی کاملا قابل مشاهده دارند. اما امواج گرما تاثیراتی کمتر قابل مشاهده دارد، چون آنها در ابتدا بر سلامتی انسان تاثیر گذار هستند.

آمارها می گویند امواج گرما نسبت به دیگر وقایع اقلیمی بیشترین قربانیان را در ایالات متحده دارند. سازمان ملی آب و هوا داده هایی دارد از سال 1986 تا 2019. در این داده ها در این بازه زمانی 4257 نفر قربانی امواج گرما شده اند. در مقابل سیلاب ها 2970، تورنادوها 2203 و توفندها 1405 نفر قربانی گرفتند آن هم در همان بازه زمانی.

از سویی تغییرات اقلیم شدت تاثیرات امواج گرما را بیشتر کرده است و احتمال رخ داد آنها در سراسر دنیا بالا رفته است.

امواج گرمایی که با تغییرات اقلیم مرتبط هستند رخدادهایی قوی هستند در طی سال 2019 اروپا را درنوردید. و البته در نیمه اول سال 2020 سیبری را به وضعیتی خطرناک کشانیده است.

افراد بالاتر از 65 سال در برابر امواج گرما مقاومت کمتری دارند، مخصوصا اگر بیماری زمینه ای چون اختلالات عصبی و دیابت داشته باشند. یک متخصص اطفال می گوید تبعیض نژادی باعث شده است که اقلیت ها در برابر امواج گرما بیشتر آسیب ببینند. به ویژه سیاه پوستان که در مناطقی زندگی می کنند که نبود فضای سبز برای کاهش دما، تحمل امواج گرما را برایشان سخت تر کرده است.

اما بخشی از فرایند نامگذاری و طبقه بندی امواج گرما مربوط به این می شود که بشناسیم امواج گرما دقیقا چیستند؟

در حال حاضر تعرف واحدی برای این رخداد ها ارائه نشده است. آژانس ملی هواشناسی می گوید هشدار گرما زمانی صادر می شود که پیش بینی شود شاخص حداکثر حرارتی، که بیانگر نحوه احساس گرما توسط بشر است، از 41 درجه سلسیوس (105 درجه فارنهایت) عبور می کند و دست کم تا دو روز پابرجا می ماند و در طول شب هم دمای هوا بالاتر از 24 درجه سلسیوس باقی می ماند.

سازمان هواشناسی جهانی WMO و سازمان بهداشت جهانی WHO، هم می گویند امواج گرما دوره های گرمایی است که هوای گرم باعث ایجاد بیماری در بشر شود.

کارشناسان بر این باورند تا زمانی که تعریفی جهانی از امواج گرما ارائه نشود نمی توان به فهم تهدیدهای این رخدادها رسید.

با این حال طبقه بندی امواج گرما می تواند به مقامات کشورها کمک کند تا مشکلات حاصل از این رخدادهای اقلیمی را بهتر بشناسند. و از سویی نامگذاری این امواج گرما می تواند آگاهی های عمومی در باره آنها افزایش داد و خطرات بهداشتی این قاتلین خاموش را بیشتر بشناساند.

سوزان جوی، اقلیم شناس، می گوید نامگذاری امواج گرما یک چیز غیرقابل مشاهده را مشاهده پذیرتر می کند. آن را واقعی تر و نه انتزاعی نشان می دهد.

 

 

برچسب ها
مشاهده بیشتر

فاطمه لطفی

• فوق لیسانس مهندسی محیط زیست • خبرنگار تخصصی انرژی • مترجم کتابهای عطش بزرگ، تصفیه پسابهای صنعتی، تصفیه آب، استفاده مجدد از آبهای صنعتی، فرایندها و عملیات واحد در تصفیه آب و ساز و کار توسعه پاک

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن