بازیابی سبز اقتصاد تا 2050 فقط 0.3 درجه سانتیگراد از گرمایش زمین می کاهد

کاهش انتشارات در قرنطینه 0.01 درجه سانتیگراد از گرمایش زمین کاست

مطالعات جدید نشان می دهد اگر دولت ها بتوانند بر سرمایه گذاری در «بازیابی سبز» اقتصاد بعد از پاندمی کرونا متعهد شوند و آن را اجرا کنند، تا نیمه قرن حاضر یعنی تا سال 2050 می توان حدود 0.3 درجه سانتی گراد از گرمایش زمین کاست.

به گزارش «انرژی امروز» از کربن بریف، محققان معتقدند اگر وضعیت به همین منوال پیش رود و دولت ها همان سیاست های گذشته را در پیش بگیرند تا سال 2050 دمای هوا بیشتر از 1.5 درجه افزایش خواهد یافت.

اما شیوع ویروس کرونا فرصتی برای تغییر در سیاست های دولت ها به وجود آورده است تا بتوانند خود را با اهداف اقلیمی توافق پاریس سازگا کنند.

مطالعه جدیدی که در ژورنال Nature Climate Change منتشر شده است می گوید هنوز هم انتشارات جهانی قابل توجه است اما با اعمال قرنطینه ها این انتشارات کاهش یافت. با این حال این کاهش موقت انتشارات فقط توانست 0.01 درجه سانتیگراد از گرمایش زمین بکاهد.

در مدلی که دانشمندان این تحقیق به آن رسیدند راه های مختلفی تعیین شده است که بر اساس آن دنیا می تواند بعد از بحران کرونا به بازیابی اقتصادی خود برسد. اگر بشر بخواهد مزایای اقلیمی کاهش موقت انتشارات را به طور پیوسته داشته باشد باید سرمایه گذاری ها بر روی انرژی های کم کربن به اندازه سرمایه گذاری بر روی سوخت های فسیلی توسعه یابد.

براساس این تحقیق، اگر دولت ها میزان سرمایه گذاری خود بر روی سوخت های فسیلی را یک درصد بیشتر کنند، انتشارات جهانی تا سال 2030 حدود 10 درصد افزایش می یابد.

در این تحقیق دو سناریو برای بازیابی سبز در نظر گرفته شده است. بر اساس یک سناریوی سبز، اگر سرمایه گذاری سبز برابر با 0.8 درصد GDP برای انرژی های کم کربن و بهره وری و 0.3 درصد کاهش سوختهای فسیلی باشد تا سال 2030 شاهد 35 درصد کاهش انتشارات خواهیم بود.

اما اگر ارقام فوق برای سرمایه گذاری در انرژی های سبز برابر 1.2 درصد GDP و کاهش سوخت های فسیلی برابر با 0.4 درصد باشد، در این صورت تا سال 2030 میزان انتشار گازهای گلخانه ای 52 درصد کاهش می یابد.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

فاطمه لطفی

• فوق لیسانس مهندسی محیط زیست • خبرنگار تخصصی انرژی • مترجم کتابهای عطش بزرگ، تصفیه پسابهای صنعتی، تصفیه آب، استفاده مجدد از آبهای صنعتی، فرایندها و عملیات واحد در تصفیه آب و ساز و کار توسعه پاک

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن