تقاضای کبالت تکنولوژی جی 5 خودروهای برقی را به چالش می کشد

تکنولوژی 5G به باتری‌های قابل شارژ بزرگ تر و ذخیره انرژی بیشتری نیاز دارد و بنابراین تقاضا برای کبالت را افزایش خواهد داد. در این صورت سازندگان خودروهای برقی با چالشی نو مواجه هستند.

به گزارش «انرژی امروز» از رویترز، از آن جایی که آنتن ها نیازمند ارسال و دریافت امواج رادیویی هستند و برق بیشتری نسبت به گوشی های موبایل با قابلیت جی 4 مصرف می کنند بنابراین برای تکنولوژی های جی 5 نیازمند داشتن باتری های بزرگتر با بستر اکسید لیتوم کبالت LCO هستیم.

ایستگاه های آنتن جی 5 به برق بسیار بیشتری نیاز دارند و شبکه های برق را دچار مشکل می کنند، بنابراین ضرورت استفاده از ذخیره انرژی در این سیستم‌ها مشاهده می شود. چینی ها باتری هایی با لیتیوم کبات ساخته اند که مشکل ذخیره برق را حل کرده اما برای صنعت دیگری چالشی نو آفریده است.

چین رهبری تکنولوژی جی 5 را برعهده دارد و انتظار می رود در پسا کرونا میزان نصب آنتن های جی 5 بیشتر شود.

جورج هپال، تحلیل گر در CRU معتقد است چین و تکنولوژی جی 5 آن منبع اصلی تقاضا برای کبالت خواهد بود و انتظار می رود تقاضا برای این ماده معدنی در چین از 45 هزار تن فعلی به 73 هزار تن در سال 2025 برسد.

هنوز هیچ ماده شیمیایی که بتواند با LCO رقابت کند به وجود نیامده است. خودروهای برقی عموما از باتری هایی استفاده می کنند که حاوی نیکل و کبالت و منگنز هستند . البته جایگزین هایی چون لیتیوم یون فسفات هم هست که نیازی به کبالت ندارند.

امسال انتظار می رود تقاضا برای کبالت به 100 تا 130 هزار تن در سال برسد. این میزان در سال 2025 به 200 تا 260 هزار تن خواهد رسید.

تحلیل گران بر این باورند با تسریع فروش خودروهای برقی و گسترش استفاده از جی 5، در 2022 کمبود کبالت در بازار مشاهده شود.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

فاطمه لطفی

• فوق لیسانس مهندسی محیط زیست • خبرنگار تخصصی انرژی • مترجم کتابهای عطش بزرگ، تصفیه پسابهای صنعتی، تصفیه آب، استفاده مجدد از آبهای صنعتی، فرایندها و عملیات واحد در تصفیه آب و ساز و کار توسعه پاک

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن