ایران و عربستان برای پروژه های گاز به 90 میلیارد دلار نیاز دارند

افزایش سرمایه گذاری در گاز طبیعی علی‌رغم کاهش تقاضا

شرکت سرمایه‌گذاری عربی می‌گوید ایران و عربستان سعودی تا سال 2024 به 90 میلیارد دلار نیاز دارند تا پروژه های برنامه ریزی شده و متعهد شده خود را به سرانجام برسانند.

به گزارش «انرژی امروز» از بلومبرگ، هرچند شیوع پاندمی کرونا تقاضا برای گاز طبیعی را کاهش داده است اما بر اساس اعلام شرکت سرمایه‌گذاری عرب، در خاورمیانه و شمال آفریقا سرمایه گذاری بر این سوخت فسیلی افزایش یافته است.

این شرکت می‌گوید که پروژه‌های برنامه ریزی شده و در حال توسعه گاز طبیعی بین سال‌های 2020 و 2024 حدود 211 میلیارد دلار سرمایه لازم دارند. پیش از این این شرکت در برآوردی که از میزان سرمایه های لازم در بخش گاز طبیعی داشت برای سال های 2019 تا 2023 ازمبلغ 185 میلیارد دلار سخن گفته بود.

شرکت سرمایه گذاری عربی

در این گزارش آمده است که قطر به عنوان بزرگ ترین صادر کننده گاز طبیعی مایع نیازمند 22 میلیارد دلار سرمایه گذاری است. و از سویی ایران و عربستان سعودی تا سال 2024 به 90 میلیارد دلار نیاز دارند تا پروژه های برنامه ریزی شده و متعهد شده خود را به سرانجام برسانند.

هرچند شیوع کرونا بر قیمت های نفت و گاز تاثیر گذاشته است اما کشورهای خاورمیانه با کاهش از سرمایه گذاری بر نفت به سوی سرمایه گذاری بر گاز طبیعی پیش می روند. دلیل این امر هم تا حدی تاکید دولت ها بر استفاده از گاز طبیعی برای تولید برق است به جای آنکه از نفت خام برق تولید کنند که بسیار آلوده کننده است.

بر اساس گزارش شرکت سرمایه گذاری عرب، نبرد برای در دست گرفتن خریداران بزرگ ال ان جی در دو سه سال آینده شدیدتر خواهد شد و درصورتی که قیمت ال ان جی در دنیا همچنان در سطح پایینی باقی بماند، برخی تولید کنندگان ترجیح خواهند داد استفاده از گاز طبیعی را در داخل کشور ترویج کنند.

لیلا بنالی مدیر اقتصادی شرکت سرمایه گذاری عرب می‌گوید «سوال کلیدی این است که چه بخواهید گاز را صادر کنید چه بخواهید آن را خودتان مصرف کنید، چطور قرار است از آن درآمدزایی داشته باشید؟»

بر اساس این گزارش شرکت های دولتی بیش از 92 درصد سرمایه گذاری ها در پروژه های گازی را در دست دارند.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

فاطمه لطفی

• فوق لیسانس مهندسی محیط زیست • خبرنگار تخصصی انرژی • مترجم کتابهای عطش بزرگ، تصفیه پسابهای صنعتی، تصفیه آب، استفاده مجدد از آبهای صنعتی، فرایندها و عملیات واحد در تصفیه آب و ساز و کار توسعه پاک

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن