مسئله غامض خودروسازها برای جو بایدن
آیا خودروسازها کربن کمتر الکتریکی بیشتر بایدن را قبول دارند؟

خودروسازها خود را آماده می کنند تا بتوانند با قوانین زیست محیطی جدید کنار بیایند. چرایی اش بر می گردد به احتمال حضور جو بایدن در کاخ سفید و قوانینی که قرار است برای خودروها پیاده کند.
به گزارش «انرژی امروز» از رویترز، بایدن و ترامپ هر دو به رای کارگران خودروسازی ها نیاز دارند. خودروسازهایی که بیشتر در غرب میانه در میشیگان و اوهایو هستند و هر دو میگویند برای خودروسازها مشاغل بیشتری ایجاد خواهند کرد، بیشتر از مکزیک و چین.
اما اختلافی که بین سیاست های این دو نامزد انتخابات ریاست جمهور ایالات متحده در باره خودروسازها هست باعث شده خودروسازها هم در خطر باشند هم در انتظار پاداش.
اگر بایدن پیروز رقابت های انتخاباتی باشد انتظار می رود خیلی زود بر اجرای قانون انتشارات صفر کالیفرنیا اصرار ورزد، یعنی دقیقا نقطه مقابل کابینه ترامپ که تصمیم گرفت الزامات مربوط به بهره وری سوخت و انتشارات کربن تا سال 2025 را تسهیل کند.
از سویی با انتخاب بایدن ممکن است خودروسازها به سرعت با جریمه های سنگین مربوط به قوانین بهره وری سوخت مواجه شوند. ترامپ همه این جریمه ها را کنار گذاشت، یعنی یک صرفه جویی یک میلیارد دلاری برای خودروسازها به ارمغان آورد اما دادگاه فدرال به این جشن خودروسازها پایان داد و دستور ترامپ را ملغی کرد.
اما پیروزی بایدن برای خودروسازها می تواند غنیمتی هم باشد. ترامپ در کاخ سفید مالیات های جدید خودروهای برقی را قبول نکرد، که اگر قبول می کرد فروش خودروهای بنزینی در آمریکا را تسهیل می کرد. بایدن قول داده است که این مالیات ها را برقرار کند و در کنار آن ایستگاه های شارژ خودروهای برقی را هم گسترش دهد که باز هم به آنها مالیات تعلق می گیرد، این یعنی همان کاری که خودروسازها سال هاست به دنبالش هستند.
بعد از انتخابات 2016، نمایندگان خودروسازهای عمده در واشنگتن از ترامپ خواستند تا در قوانین مربوط به بهره وری سوخت خودروها که یادگار باراک اوباما بود تجدید نظر کند، قوانینی که فقط کالیفرنیا و برخی ایالات های ساحلی از آن حمایت می کردند.
حالا بین این تولیدکنندگان بزرگ اختلاف افتاده است. فورد موتور، هوندا موتور، فولکس واگن و برخی دیگر به دنبال مصالحه با الزامات انتشارات کالیفرنیا هستند در حالی که جنرال موتورز، تویوتا موتور و فیات کرایسلر با ترامپ همراهند برای جلوگیری از توسعه قوانین کالیفرنیا و خواستار کنار گذاشتن الزامات انتشارات هستند.
سوال اینجاست که اگر ترامپ صحنه را به نفع بایدن خالی کند و پیروز انتخابات نشود این خودروسازهای حامی ترامپ چطور خواهند توانست در دادگاه خواسته های خود را پیش ببرند؟
یک فعال صنعت خودروسازی آمریکا می گوید که تمامی خودروسازها به آینده ای پاکتر، امن تر و هوشمندتر متعهد هستند و اهمیت همکاری با دیگران را برای رسیدن به اهداف درک می کنند. ولی معتقد است که اگر بایدن پیروز شود همه چیز تغییر خواهد کرد. گروه های فعال محیط زیست نقش بیشتری در سیاست های مربوط به خودروسازی ها می خواهند.
همین است که خودروسازها بخشش های بیشتری به سیاستمدران جمهوری خواه آمریکا داشته اند. در انتخابات 2020 بیش از 60 درصد خودروسازها طرفداران جمهوری خواهان بوده اند، البته این شکاف از سال 2018 کمتر شده است.
وقتی جنرال موتورز در سال 2019 بر اساس برنامه کاهش 15 هزار شغل در آمریکا کارخانه خود در اوهایو را تعطیل کرد خشم ترامپ را برانگیخت. حالا جنرال موتورز می گوید که سرمایه گذاری 2 میلیارد دلاری در یک کارخانه جدید خواهد داشت و یکی هم در اسپرینگ هیل راه اندازی می کند.
در ماه آوریل اتحادیه کارگران خودروسازی آمریکا UAW از کاندیداتوری دموکرات ها در انتخابات حمایت کرد. این اتحادیه 400 هزار عضو دارد. اما نزدیک به یک سوم از اعضای آن در سال 2016 به ترامپ رای داده بودند.
اعضای این اتحادیه نسبت به توافق تجارت آزاد مشکوک هستند و نگران توسعه خودروهای برقی. از طرفی چندان دل خوشی هم از قانون های مربوط به انتشارات ندارد. قوانینی که به کاهش مشاغل منجر می شود.
این اتحادیه به رویترز گفته است که توسعه خودروهای برقی باید مستلزم ایجاد فرصت های شغلی جدید باشد و اطمینان دهد که برابری برای ده ها هزار آمریکایی شاغل در خودروسازهای تولید کننده خودروهای بنزینی و گازی را فراهم خواهد ساخت.
کالیفرنیا بر آن است تا 2035 تردد خودروهای بنزینی در این ایالات را ممنوع اعلام کند. با این حال ترامپ به دنبال گسترش نگرانی از خودروهای برقی است. او به دروغ گفته است که بایدن حامی ممنوعیت خودروهای برقی است. او به فاکس نیوز گفت: دموکرات ها دوست دارند هر خانواده فقط یک خودرو داشته باشد و همه چیز را برقی کنند.





