تغییرات اقلیم تعداد گرسنگان آفریقا را 45 درصد افزایش داد

تغییرات اقلیم آسیب پذیرهای آفریقا را تهدید می کند

سازمان ملل متحده می گوید سیل، خشکسالی، آب و هوای به شدت گرم و هجوم ملخ‌های بیابانی، همگی برآمدهای تغییرات اقلیم هستند که به شدت بر آفریقا تاثیرات منفی گذاشته و تامین غذا را در این منطقه با مشکل مواجه کرده اند، از سویی تهدیدی بزرگ برای اقتصاد و بهداشت منطقه به حساب می آیند.

به گزارش «انرژی امروز» از رویترز، آن طور که سازمان جهانی هواشناسی WMO می گوید افزایش دمای هوا در این قاره 1.2 میلیارد نفری نرخی قابل مقایسه با دیگر نقاط کره زمین دارد اما آفریقا نسبت به مناطق دیگر در مقابل این پدیده آسیب پذیرتر است.

آب و هوای گرم باعث می شود تولید محصولات زراعی کاهش یابد. کشاورزی ستون فقرات اقتصاد آفریقاست.

WMO می گوید: در نیمه قرن حاضر، تولید غلات در سراسر آفریقا به شدت تحت تاثیر تغییرات اقلیم خواهد بود.

این سازمان پیش بینی می کند که کاهش تولیدات کشاورزی در غرب و مرکز آفریقا برابر با 13 درصد شود. در شمال و شرق و جنوب قاره سیاه هم باید به ترتیب انتظار کاهش 11 و 8 درصدی را داشته باشیم.

این سازمان تاکید دارد که کشورهای آفریقایی عموما کشورهایی با درآمد کمتر و اقتصادهایی بیمار هستند که نمی توانند در برابر این مشکلات و پیامدهای تغییرات اقلیم دوام بیاورند.

فجایع طبیعی چون گردبادهای ایدای و کننت، که در سال 2019 بیش از سه کشور در آفریقا را در هم نوردیدند، باعث آوارگی بیش از دو میلیون نفر آفریقایی و کشته شدن صدها نفر شدند و بیش از نیم میلیون هکتار از مزارع موزامبیک را از بین بردند.

در عین حال، مناطق مستعد خشکسالی در آفریقا از جمله ساحل در غرب این قاره، باعث شده است تعداد گرسنگان این منطقه را از سال 2012 تاکنون 45 درصد افزایش دهد.

تغییرات اقلیم مشکلات دیگری نیز به همراه دارد. تنش‌های منطقه‌ای که خود به رشد گرسنگی منجر می شوند.

در شاخ آفریقا، بین سال های 2018 تا 2019 کاهش بارش به بدترین فصل برداشت غلات در سومالی منجر شد و رکورد از بین رفتن محصولات کشاورزی را در کنیا از سال 1995 تاکنون شکست.

به دنبال اینها سیل هم هست. سومالی، کنیا، اتیوپی و تانزانیا در سال 2019 شاهد دو برابر شدن رخ داد سیلابهای فصلی بوده اند.

باران به رشد گیاهان کمک می کند و در عین حال ملخ هایی را به سمت آنها می راند که از ماه ژانویه تا کنون محصولات کشاورزی صدها هزار هکتار از این زمین ها را در کشورهای فوق بلعیده‌اند.

بنابراین همیشه فقیرترین ها آسیب بیشتری می بینند.

بر اساس مطالعه «اثرات دراز مدت» خشکسالی تولید ناخالص داخلی کل آفریقا با افزایش دما بین 2.25 تا 12.12 درصد کاهش یافته است.

آب و هوای گرم و مرطوب برای جذب حشراتی هم مناسب است که عامل شیوع تب دنگو، مالاریا و تب زرد هستند.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

فاطمه لطفی

• فوق لیسانس مهندسی محیط زیست • خبرنگار تخصصی انرژی • مترجم کتابهای عطش بزرگ، تصفیه پسابهای صنعتی، تصفیه آب، استفاده مجدد از آبهای صنعتی، فرایندها و عملیات واحد در تصفیه آب و ساز و کار توسعه پاک

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن