ثبت 17.6 میلی‌متر بارش در استان تهران طی 5 روز متوالی

میزان بارش نسبت به متوسط بلند مدت 10 درصد کاهش را نشان می‌دهد

مدیر دفتر مطالعات پایه منابع آب شرکت آب منطقه‌ای تهران گفت: مجموع بارندگی دومین سامانه بارشی آبان ماه سال آبی جاری استان تهران از تاریخ (20 آبان ماه) تا صبح روز شنبه (24 آبان ماه) 17.6 میلی‌متر به ثبت رسید.

به‌گزارش «انرژی امروز» پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، محمدرضا خانیکی با اعلام این خبر اظهار کرد: این سامانه بارشی، بیشترین تاثیر را بر گستره شمال شرقی استان تهران داشته است به‌گونه‌ای که ایستگاه‌های باران‌سنجی مبنای مستقر در محدوده‌های مطالعاتی لواسانات، دماوند و بابل آمل، در صدر بیشترین مقادیر بارندگی‌های ثبت شده استان بوده‌اند.

وی افزود: بر همین اساس، ایستگاه‌های رودك، لتیان، چشمه اعلا و پلور با 49.5، 36.8، 29.5 و 29 میلی‌متر بارندگی، به ترتیب 8.4، 7.8، 6.4 و 4.8 درصد کل بارندگی درازمدت سالانه ایستگاه‌ها را تجربه کردند.

خانیکی با اشاره به اینکه اگرچه این سامانه بارشی بر شمال استان تهران متمرکز بود، تصریح کرد: سامانه مذکور توانست در دوره پنج روزه، کل استان تهران را تحت تاثیر قرار دهد و از این جهت شاهد جبهه فراگیر بارندگی بودیم.

مدیر دفتر مطالعات پایه منابع آب شرکت آب منطقه‌ای تهران مجموع بارندگی استان تهران تا تاریخ (24 آبان ماه) در سال آبی‌ جاری را 32.4 میلی‌متر دانست و ادامه داد: این میزان در مقایسه با سال گذشته تا این تاریخ 54 درصد كاهش و نسبت به متوسط بلند مدت 10 درصد کاهش را نشان می‌دهد.

خانیکی در ادامه سخنان خود از جمله نکات قابل توجه این سامانه بارشی را تغییر قابل توجه در الگوی دمایی دومین ماه پاییز عنوان کرد و گفت: به‌رغم اینکه در ۲۰ روز نخست آبان‌ماه، دمای روزانه از افزایش قابل توجهی نسبت به دوره بلند مدت برخوردار بود، ولی این سامانه بارشی توانست با استقرار جبهه هوای سرد بر کل استان، متوسط دما را نسبت به مدت مشابه بلند مدت با کاهش مواجه کند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: همزمانی الگوی زمستانی ریز‌ش‌ها یعنی بارش در هوای سرد، موجب به وجود آمدن برف در ارتفاعات استان (به عنوان نمونه ایستگاه پلور در حوضه آبریز سد لار به ارتفاع تجمعی 16.5 سانتی‌متر، سیدآباد فیروزکوه به ارتفاع تجمعی 8 سانتی متر و امامزاده داود در حوضه آبریز کن به ارتفاع تجمعی 3.5 سانتی متر شد که برهمین اساس تا کنون رودخانه‌ها، سیلابی شدن را تجربه نکرده‌اند.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن