پلاستیک ها جهان را فتح کردند/ اورست هم در امان نماند

آمریکایی ها سالانه بین 39 هزار تا 52 هزار ذره ریزپلاستیک می خورند

دانشمندان می‌گویند پلاستیک‌ها در دورافتاده ترین نقاط دنیا مشاهده شده اند و حتی قله اورست هم از این قاعده مستثنی نیست.

به گزارش «انرژی امروز» از ساینس نیوز، قله اورست آخرین نقطه دورافتاده‌ای است که ذرات ریز پلاستیک به آنجا راه یافتند و فتح‌اش کردند. این ذرات ریز پلاستیک بیشتر شامل پلی‌استرهایی که هستند که احتملا از تجهیزات کوه‌نوردان به جا مانده‌اند.

دانشمندان می گویند خرده ریزه های پلاستیکی در همه جا حتی در میان برف های کوه اورست هم دیده می شوند.

ایموگن ناپر، دانشمندی از دانشگاه پلمانت در انگلستان و یکی از کارشناسان نشنال جئوگرافی می‌گوید «ما قبلا دیده ایم که این پلاستیک ها در اعماق دریاها وجود دارند، و حالامی بینیم که در بالای بلندترین قله زمین هم پیدا می شوند. آنها در همه جای محیط زیست ما حی و حاضر هستند».

پلاستیک ها نقش بسیار بزرگی در زندگی روزمره ما دارند: در دنیا استفاده از پلاستیک ها از 5 میلیون تن در دهه 1950 به بیش از 330 میلیون تن در سال 2020 رسیده است.

این پلاستیک ها بعد از مصرف دور انداخته می شوند و در نتیجه بعدها به ذرات ریزی شکسته می شوند. این ذرات از تجهیزات و لوازم همراه مردم جدا می شود و در محیط زیست پراکنده می شوند. این ذرات گاه قطری کمتر از 5 میلیمتر دارند. و می توانند به شدت برای حیوانات مخصوصا حیوانات دریایی مضر باشند.

در تحقیقی که تیم ناپر انجام داده است هر 11 نمونه آزمایشی از برف های اورست حاوی ذرات ریزپلاستیک ها بودند.

ناپر می گوید که به شدت غافلگیر شده است.

بیشترین محتوی ذرات ریزپلاستیک با 119 هزار ذره ریزپلاستیک مربوط به نمونه برداشته شده از برف های کمپ اصلی اورست بود که کوهنوردان آنجا جمع می شوند. اما این پلاستیک ها در مناطقی که 8440 متر بالاتر از سطح دریا هم هستند یافت شده اند، قله اورست 8850 متر ارتفاع دارد.

در هشت نمونه برداشته شده از رودها و چشمه های اورست هم ریزپلاستیک ها دیده شده اند.

اما شاید این یافته ها چندان هم عجیب نباشند: هر ساله هزاران نفر برای فتح قله اورست به این مکان می آیند، و به دنبال خود کوهی از زباله ها را جا می گذارند.

بیشتر این ریزپلاستیک های یافت شده ذرات فیبر پلی‌استر بوده اند که از تجهیزات و لباس های کوه نوردی کنده شده اند.

ریزپلاستیک ها در عمیق ترین بخش های اقیانوس ها

ریز پلاستیک ها در عمیق ترین بخش های اقیانوس ها هم دیده می شوند. دانشمندان این ریزپلاستیک ها را از داخل بدن ماهی هایی به دست آورده اند که در عمیق ترین بخش اقیانوس ها در «دیواره اطلس» شیرجه می روند. از بین 90 خرچنگی که در سال 2019 آنالیز شده اند، 65 مورد ذرات ریزپلاستیک را در بدن خود داشتند، این خرچنگ ها در اعماق 10890 متری زیر گودال ماریانا زندگی می کنند.

حمل و نقل با باد

میکروپلاستیک ها قدرت انتقال یافتن با باد را هم دارند. این قدرت حمل و نقل توانسته آنها را به ایستگاه های هواشناسی در کوه های پیرنه هم برساند.

به طور متوسط در طی مدتی که آزمایش ها انجام می شد در این کوه های پیرنه حدود 365 ذره میکروپلاستیک در هر متر مربع در روز پیدا شد در حالی که در همان بازه زمانی در شهرهای اطراف هم همان مقدار میکروپلاستیک یافت شده بود.

شبیه سازی ها می گویند ذرات ریز پلاستیک قبل از انکه روی زمین بنشینند می توانند تا 95 کیلومتر هم در هوا حرکت کنند.

ریزپلاستیک ها در یخ های قطبی

در سال 2018 دانشمندان مطاله ای بر روی یخ های قطبی انجام دادند به این نتیجه رسیدند که در هر متر مکعب از یخ های آب شده قطب از میلیون ها تا ده ها میلیون ذره میکروپلاستیک وجود دارد.

این دانشمندان توانستند 17 نوع پلاستیک از جمله پلاستیک های مصرفی در مواد بسته بندی و نیز فیبرها و ذرات رنگ را در میان این پلاستیک ها بیابند.

در سال 2020 گزارش ها از وجود 2 هزار تا 17 هزار ذره پلاستیکی در هر متر مکعب آب دریا خبر می داد. در همین سال مطالعات نشان داد که آب زیر یخ ها بین صفر تا 18 ذره ریزپلاستیک در خود دارد.

در دستگاه گوارش ما

در سال 2019 بر اساس مطالعه ای که انجام شد دانشمندان به این نتیجه رسیدند که آمریکایی ها سالانه بین 39 هزار تا 52 هزار ذره ریزپلاستیک می خورند.

پیش از آن در تحقیقاتی ثابت شده بود که ذرات ریز پلاستیک در آب لوله کشی شهرها و آب بطری شده  و نیز در ماهی ها، شکر، نمک و الکل به مقدار فراوان وجود دارند.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

فاطمه لطفی

• فوق لیسانس مهندسی محیط زیست • خبرنگار تخصصی انرژی • مترجم کتابهای عطش بزرگ، تصفیه پسابهای صنعتی، تصفیه آب، استفاده مجدد از آبهای صنعتی، فرایندها و عملیات واحد در تصفیه آب و ساز و کار توسعه پاک

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن