موفقیت بورس ادامه می یابد/ بازگشت سرمایه های کوچک مردم به بازار

می توان امیدوار بود که موفقیت بورس همچنان در هفته آینده ادامه پیدا کند و شاخص کل با سرعت کمی بالا برود.

بازار سرمایه در هفته کاری گذشته ( 8 – 12 آذر) سومین هفته موفق خود را پشت سر گذاشت و با توجه به اینکه در بازار ارز و طلا در این مدت شاهد کاهش نسبی قیمت بودیم، به نظر می رسد اعتماد به این بازار بیشتر شده و اندک اندک سرمایه های خرد مردم به این بازار بر می گردد.

شاخص کل که در آغاز معاملات این هفته یک میلیون و 367 هزار واحد بود، در پایان معاملات روز چهارشنبه به یک میلیون و 471 هزار واحد رسید و به این ترتیب می توان گفت، سهامداران به طور میانگین 7.6 درصد سود کردند. نکته قابل ذکر در هفته گذشته رشد بسیار خوب قیمت سهام های مختلف و به تبع آن شاخص کل در روزهای شنبه تا دوشنبه بود. اما در روز سه شنبه به نظر می رسد که مصوبه پر حرف و حدیث مجلس درباره برجام، همچنان که قیمت ارز و طلا را بالا برد، بورس را هم در این روز با ریزش قیمت و شاخص کل روبرو کرد. این وضعیت البته چندان دوام نداشت و در روز چهارشنبه بار دیگر شاخص کل رشد کرد.

نگاهی به سهام مختلف مرتبط با پتروشیمی در هفته مورد بررسی نشان می دهد که از 24 نماد باز در این گروه 20 سهم با افزایش قیمت روبرو شدند که بسیار آمار خوبی است. نماد پتروشیمی نوری (نوری) که از 5 آذر بسته شده بود، در این هفته هم بسته بود. در روز 9 آذر مجمع عمومی فوق العاده این شرکت برگزار شد و در آن با 200 درصد افزایش سرمایه این شرکت موافقت شد.

سه نماد از این گروه، پتروشیمی ممسنی (ممسنی)، پتروشیمی کازرون (کازرو) و پتروشیمی دهدشت ( دهدشت) به علت ابهام در وضعیت اطلاعاتی از خرداد ماه بسته شده و هنوز در حالت تعلیق است، نماد پتروشیمی گلستان (شستان) نیز به همین علت از نهم تیرماه بسته شده و در تعلیق بسر می برد.

بیشترین رشد

از 20 نماد مثبت در هفته گذشته، 8 سهم سودی بالاتر از 10 درصد داشت که آمار قابل توجهی است. از میان این 8 سهم، سه سهم پتروشیمی پردیس (شپدیس)، پتروشیمی غدیر و سرمایه گذاری صنایع پتروشیمی (وپترو) سومین هفته متوالی است که سوددهی خوبی دارند و جزو سهم های پرسود پتروشیمی هستند. 8 سهم نیز سودی بین 5 تا 10 درصد را در هفته گذشته تجربه کردند و 4 سهم نیز کمتر از 5 درصد سود داشتند.

پنج سهم سودده پتروشیمی در این هفته به ترتیب عبارت بودند از:

بیشترین زیان

پتروشیمی جهرم (جهرم)، پتروشیمی فسا (فسا)، پتروشیمی داراب (داراب) و پتروشیمی فارابی (شفارا) چندین هفته متوالی است که  زیان ده هستند. این سه نماد همچنان صف فروش شدید دارند ولی چون خریدار چندانی ندارند در این هفته ها، حجم معاملاتی کمی داشته اند و همین نشان می دهد که همچنان چشم انداز مثبتی برای این سهم ها وجود ندارد. تنها سهام های مرتبط با پتروشیمی که در هفته قبل زیانده بودند همین چهار سهم بودند که وضعیت آنها از قبل هم قابل حدس زدن بود. جالب اینجا است که از این چهار سهم، آنهایی که مشتری بیشتری داشتند طبیعتا زیان بیشتری را ثبت کردند و سهمی که کمترین مشتری را داشت زیان ثبت شده کمتری پیدا کرد.

ترتیب این چهار سهم بر اساس میزان زیاندهی در هفته گذشته عبارت است از:

چشم انداز هفته پیش رو

علی رغم اخبار سیاسی نه چندان مفید برای بورس می توان امیدوار بود که موفقیت بورس همچنان در هفته آینده ادامه پیدا کند و شاخص کل با سرعت کمی بالا برود.

صف های خرید و فروش به جای مانده از پایان معاملات روز چهارشنبه نشان می دهد که در میان پربازده ها،پتروشیمی آبادان (شپترو) اقبال بیشتری برای رشد قیمت دارد. پتروشیمی اصفهان (شصفها) و پتروشیمی تخت جمشید (شجم) هم که با صف خرید بسته شده بودند جزو سهام های پرامید برای روز شنبه هستند. تولیدات پتروشیمی قائد بصیر (شبصیر) هم بعد از چندین هفته کاهش قیمت بالاخره در هفته قبل سودی 10 درصد را ثبت کرد و با توجه به صف خرید چهارشنبه می توان امیدوار بود که در آغاز معاملات هفته پیش رو باز هم سودده باشد.

به گزارش «انرژی امروز» از نیپنا، صف های فروش چهار سهم منفی پتروشیمی هم نشانگر این است که در هفته پیش رو باز هم این سهم ها جزو سهم های زیانده خواهند بود. بجز این چهار سهم بقیه سهم ها امیدوار به بازار هستند ؛ اگر چه به نظر می رسد که سهم هایی که سودهای بسیار را در دو هفته اخیر به ثبت رساندند مثل پتروشیمی غدیر (شغدیر)، سرمایه گذاری صنایع پتروشیمی (وپترو) و پتروشیمی شازند (شاراک) ممکن است با اصلاح قیمت مختصری روبرو شوند.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

فاطمه لطفی

• فوق لیسانس مهندسی محیط زیست • خبرنگار تخصصی انرژی • مترجم کتابهای عطش بزرگ، تصفیه پسابهای صنعتی، تصفیه آب، استفاده مجدد از آبهای صنعتی، فرایندها و عملیات واحد در تصفیه آب و ساز و کار توسعه پاک

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن