شکستن رکورد آتش سوزی ها، امواج گرما و طوفان ها در سال 2020

اقلیم شناسان می گویند سال 2020 سالی بود که رخ دادهای اقلیمی از امواج گرما گرفته تا آتش سوزی ها و طوفان ها به بالاترین شدت خود رسیدند.

به گزارش «انرژی امروز» از ساینس نیوز، دانشمندان این رخ دادهای اقلیمی را مرتبط با تغییرات اقلیم حاصل از فعالیت های بشری می دانند.

ابعاد خسارات مالی و جانی هر کدام از این رخ دادهای اقلیمی بسیار زیاد بوده است. در اکتبر، در ایالات متحده دست کم 16 مورد فاجعه اقلیمی یا مرتبط با آب و هوا رخ داد. هر کدام از این فجایع آب و هوایی بیش از یک میلیارد دلار خرج روی دست دولتمردان آمریکایی گذاشت.

اگر به این فجایع هزینه های طوفان های دلتا، زتا و اتا را هم اضافه کنیم چوب خط نهایی فجایع اقلیمی به رکورد جدیدی می رسد.

آتش سوزی در استرالیا از جولای 2019 تا مارس 2020 دست کم 11 میلیون هکتار جنگل را نابود کرد و چند نفر را هم به کام مرگ کشاند.

طوفان لائورا

دانشمندان می گویند تغییرات اقلیم باعث شده است که این آتش سوزی حداقل 30 درصد شدت و حدت بیشتری داشته باشد.

از طرفی دود حاصل از این آتش سوزی31 کیلومتر در جو زمین بالا رفت و به لایه های ازون محافظ زمین رسید. مواد موجود در دود این آتش سوزی توان از بین بردن لایه ازون را دارد.

در سوی دیگر دنیا، تا نیمه های نوامبر بیش از 9200 آتش سوزی در کالیفرنیا به ثبت رسید و 1.7 میلیون هکتار، یعنی دو برابر مساحت آتش سوزی در سال 2018، از بین رفت. در سال 2020 در کلرادو هم سه آتش سوزی بزرگ در تاریخ این ایالت رخ داد که بر روی هم 219 هزار هکتار از جنگل ها را نابود کرد.

نقش تغییرات اقلیم در رخداد این آتش سوزی ها چندوجهی است. از کالیفرنیا تا کلرادو بالا رفتن دمای هوا به دلیل تغییرات اقلیم به ذوب یخ ها و درنتیجه خشکی گیاهان در تابستان منجر می شود. در کالیفرنیا این گیاهان خشک به همراه امواج گرما به گسترش آتش سوزی ها کمک کرد.

نشت نفت در شمال روسیه

متن کامل این گزارش را در این لینک بخوانید.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

فاطمه لطفی

• فوق لیسانس مهندسی محیط زیست • خبرنگار تخصصی انرژی • مترجم کتابهای عطش بزرگ، تصفیه پسابهای صنعتی، تصفیه آب، استفاده مجدد از آبهای صنعتی، فرایندها و عملیات واحد در تصفیه آب و ساز و کار توسعه پاک

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن