وعده عراق برای پرداخت سریعتر مطالبات ایران در بخش‌های برق و گاز

قیمت انرژی صادراتی می بایست بر مبنای یورو به شركت توانیر پرداخت شود

وزیر نیرو در خصوص مطالبات ایران از عراق در بخش انرژی گفت: در مقایسه با بخش گاز،‌ مطالبات بخش برق بسیار عدد كمتری است و در حال پیگیری هستیم و وزیر برق عراق امروز وعده كردند كه با سرعت بیشتری در هر دو بخش برق و گاز پرداخت‌های خود را انجام دهند.

به گزارش «انرژی امروز» از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، رضا اردكانیان روز یكشنبه در نشست خبری مشترك با وزیر برق عراق در پاسخ به سوالی درباره میزان صادرات برق ایران در تابستان امسال به عراق اظهار داشت: به دلیل ارتباطی كه با همه كشورهای همسایه داریم امكان تبادل انرژی وجود دارد، یعنی از یك كشور همسایه برق می‌خریم و به كشور دیگر همسایه برق می‌فروشیم.

وی افزود: چون كشوری كه به ما برق می‌فروشد وجه آن را نقدا مطالبه می‌كند، كشوری هم كه برق می‌خرد وجه آن را باید بموقع پرداخت كند. این از موضوعاتی است كه برادران عراقی ما هم در جریان آن هستند و می‌دانند كه همواره تلاش كردیم شرایط آنها را هم در نظر بگیریم اما این موضوع نسبی و طرفینی است.

اردكانیان گفت: در بخش واكسن هم دیروز رئیس جمهوری اسلامی ایران اعلام كردند كه دولت جمهوری اسلامی ایران یك و نیم میلیون دلار برای واكسن در نظر گرفته و با تایید وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی اقدام‌های لازم از طرف بانك مركزی صورت خواهد گرفت و روسای كمیسیون‌های مشترك همكاری‌های اقتصادی در جاهایی كه منابع مالی داریم پیگیری تامین این منابع را خواهند كرد.

وی اظهار داشت: بنده به دلیل این مسئولیت در كمیسیون‌های مشترك با عراق و فدراسیون روسیه این كار را دنبال می‌كنم و جزو اولویت‌های كاری من به عنوان وزیر نیرو است. یك پیگیری مستمر روزانه است در عین حالی كه تصمیم داریم از این محل، منابع ارزی لازم برای سبد كواكس را هم پرداخت ‌كنیم تا آن میزان واكسنی كه وزارت بهداشت نیاز دارد و برنامه‌ریزی كرده‌اند زودتر وارد کشور شود.

اردكانیان با اشاره به سفر وزیر برق عراق به تهران و دیدار وی با وزیر نفت جمهوری اسلامی ایران و بازدیدهایی كه از بخش صنعت برق و گاز كشورمان خواهند داشت، از میزبانی تهران از وزیر برق عراق تا فردا خبر داد و گفت: كمیسیون همكاری‌های مشترك اقتصادی ایران و عراق بعد از سال‌ها، سال گذشته در تهران برگزار شد و از طرف ایران، وزارت نیرو و از طرف عراق، وزارت تجارت این كشور مسئول این كمیسیون هستند، اما همكاری‌های وزارت برق عراق با وزارت نیرو و وزارت نفت وسعت زیادی دارد.

وی افزود: این سفر عمدتا در راستای تنظیم ترتیب‌های مالی برای پرداخت بدهی‌های عراق به طور عمده به شركت ملی گاز ایران و مقداری هم به شركت توانیر است و البته به قرار اطلاع، چارچوب خوبی را با وزیر نفت كشورمان توافق كرده‌اند.

اردكانیان ادامه داد: با توجه به این كه از حدود یك ماه پیش، رئیس جمهوری به من دستور داد برای تامین ارز مورد نیاز واردات واكسن از نقاط مختلف جهان با تایید وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی پیگیر باشم، در نشست امروز هم مذاکرات خوبی در این خصوص داشتیم، البته تماس‌های من به طور مستقیم با بانك تجارت عراق است و تقریبا روزانه با رئیس این بانك در تماس هستم.

وی خاطرنشان كرد: ترتیب‌هایی باید در تهران، بخشی در بغداد و بخشی در مسكو داده می‌شد و خوشبختانه همه ترتیب‌های قراردادی مهیا شده و انتظار ما این است كه نخستین پرداخت‌ها(از سوی عراق) ظرف روزهای آتی انجام شود و بتوانیم مسائل مالی قراردادهای خرید دو میلیون دوز و 60 میلیون دوز واکسن را هم بموقع حل كنیم كه هیچگونه وقفه و اختلالی برای ورود برنامه‌ریزی شده واكسن‌های مورد تایید وزارت بهداشت پیش نیاید.

وزیر نیرو گفت: علاوه بر مسكو،‌ نقاط و مسیرهای دیگری هم هست كه در حال دنبال شدن است اما مانند هر كار دیگری این اولین مورد كمی وقت گیرتر است تا مسیر باز شود و همه چیز مهیا باشد كه ان‌شاءالله در آخرین گام‌های خودش قرار دارد.

اردكانیان در پاسخ به سوالی در خصوص كمبودهای احتمالی آب و گاز برای صادرات انرژی به عراق از سوی ایران اظهار داشت: ما امسال حدودا 50 درصد نسبت به سال قبل دچار كم بارشی هستیم، سال بسیار خشكی است و علاوه بر مشكل در بخش آب كه با آن مواجه هستیم، این مسئله در تولید برق هم در ایران اثرگذار است و حدود 3 هزار مگاوات تولید برق‌آبی‌های ما امسال نسبت به سال گذشته كمتر خواهد بود.

وی گفت: طبیعی است كه از مدتی قبل برنامه‌ریزی را در این زمینه شروع كردیم و امیدواریم به ترتیب با توجه به اولویت‌ بندی‌هایی كه داریم بتوانیم آب و برق را تامین كنیم. شرایط كرونایی،‌ حساسیت تامین بموقع و كافی آب و برق در داخل كشور را بیشتر می‌كند و ما متعهدیم آب و برق مورد نیاز مصرف داخلی را بتوانیم تامین كنیم. البته مردم هم در جریان هستند و ان‌شاءالله همكاری خواهند داشت كه امسال مصرف معقولی داشته باشیم.

اردكانیان در پاسخ به سوال دیگری درباره ظرفیت تولید برق در کشور تصریح كرد: ظرفیت نصب شده ما به پشتوانه تلاش‌هایی كه در 40 سال گذشته صورت گرفته از حدود 7 هزار مگاوات در ابتدای پیروزی انقلاب به 85 هزار مگاوات رسیده است. قراردادی كه با وزارت برق عراق برای صادرات داریم حداكثر حدود 1300 مگاوات است.

وی افزود: قرارداد ما با وزارت برق عراق بر اساس فرمولی است كه قیمت انرژی، نهایتا به یورو می‌بایست به شركت توانیر پرداخت شود. در سفر قبلی من به بغداد با توافقی كه با وزارت برق عراق و بانك تجارت این كشور انجام شد حساب یورویی برای هر دو شركت توانیر و ملی گاز در بانك تجارت عراق افتتاح شد و اگر قرارداد محترم بماند هر دو سمت آن محترم خواهد ماند. یعنی پرداخت‌ها یورویی صورت گیرد، صادرات برق و گاز هم طبق قرارداد انجام خواهد شد.

اردكانیان در خصوص نیاز برق عراق اظهار داشت:‌ ما هم متوجه مشكل تامین و مصرف برق در عراق هستیم. مصرف سرانه برق در عراق بسیار بالاست؛ بخشی به خاطر شرایط اقلیمی و بخش بزرگتر آن به خاطر تلفات وسیع برق در شبكه توزیع است. تلفات انرژی در شبكه توزیع ایران حدود 9 درصد و این رقم در عراق حدود 50 درصد است.

وی یادآوری كرد: از دو سال پیش پیشنهاد مكتوبی را در قالب یك قرارداد به وزارت برق عراق دادیم كه شركت‌های ایرانی آمادگی دارند ظرف مدت حداكثر دو سال تلفات شبكه توزیع برق عراق را از حدود 50 درصد به حدود 20 درصد كاهش دهند و این یعنی افزایش ظرفیت انرژی در عراق به میزان 30 درصد كه بسیار بیش از انرژی وارداتی از ایران است، اما متاسفانه این قرارداد در حالی كه از سمت شركت‌های ایرانی امضا شده و رقم آن هم بالا نیست و حتی پرداخت آن هم می‌تواند در طول زمان صورت گیرد هنوز از سمت عراق امضا نشده است.

اردكانیان تاكید كرد: ما آمادگی داریم كه از همه توان فنی و مهندسی برای كمك به خواهران و برادران عراقی استفاده كنیم.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن