بازدید وزیر برق عراق از قابلیت‌های پیشرفته مركز پایش صنعت برق

7.5 میلیون مشترك در كشور از مزایای برق رایگان استفاده می‌كنند

وزیر برق عراق در مراسمی به میزبانی مدیرعامل توانیر، از قابلیت‌های مركز پایش صنعت برق و پیشرفت‌های صنعت برق ایران در هوشمندسازی شبكه، كاهش تلفات و كنترل مصرف برق بازدید كرد.

به‌گزارش «انرژی امروز» از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، در نشست ماجد مهدی حنتوش وزیر برق عراق با محمدحسن متولی زاده مدیرعامل شركت توانیر، خلاصه‌ای از قابلیت‌های مركز پایش و دستاوردهای صنعت برق ایران در كاهش تلفات، هوشمند سازی شبكه و كنترل مصرف برق تشریح شد.

مدیرعامل توانیر، كنترل مصرف برق را از قابلیت‌های مهم مركز پایش صنعت برق عنوان كرد و گفت: این قابلیت، صنعت برق را قادر می‌سازد در زمان كمبود تولید، به جای اعمال خاموشی، بار شبكه را مدیریت كند.

وی افزود: تجهیز شبكه به كنتورهای هوشمند، اطلاعات دقیقی را به تفكیك هر شهر و هر پست در دسترس قرار داده و تمامی مشتركان بزرگ به این كنتورها مجهز شده و بار مصرفی آنها به طور لحظه‌ای قابل رویت است.

مدیرعامل توانیر در پاسخ به پرسش وزیر برق عراق در خصوص ارایه برق رایگان به مشتركان كم مصرف اظهار داشت: سال گذشته مصوبه‌ای از سوی دولت صادر شد كه مشتركان كم مصرف از مزایای برق رایگان بهره‌مند شوند و امروز 7.5 میلیون مشترك در كشور از مزایای برق رایگان استفاده می‌كنند و در مقابل مشتركان پرمصرف هزینه بیشتری می‌پردازند.

در ادامه این مراسم، مهرداد صمدی مدیركل دفتر فنی و مهندسی توزیع توانیر خلاصه‌ای از اقدامات كاهش تلفات صنعت برق و رسیدن تلفات از 15 درصد به زیر 10 درصد طی 6 سال ارایه و به تبیین اقدامات مرحله بندی شده توانیر در این خصوص از جمله نصب كنتورهای هوشمند در تمامی نقاط ورودی شبكه توزیع، كاهش شعاع تغذیه پست‌های برق، باز مهندسی شبكه و بهبود كیفیت تجهیزات پرداخت و از نصب همزمان كنتورهای هوشمند در مجتمع‌های تجاری و مسكونی خبر داد.

وی از جمله اقدامات را تبدیل 54 هزار كیلومتر شبكه به سیم روكش دار و توسعه شبكه های فشار متوسط عنوان كرد و این اقدامات را با كاهش تلفات از 44 درصد به 4 درصد در برخی مناطق جنوبی كشور همراه دانست و افزود: یكی از پروژه‌های كاهش تلفات كشور در مشهد تلفات را از 23 درصد به كمتر از 4 درصد رساند كه به عنوان یكی از تجارب برتر كاهش تلفات در دنیا توسط یكی از موسسات معتبر اروپایی منتشر شد.

صمدی تعمیر كنتورهای معیوب، جمع آوری 1.5 میلیون برق غیرمجاز و نصب كنتورهای روشنایی معابر طی 6 سال را از دیگر اقدامات برشمرد كه با 620 میلیون دلار هزینه 10 برابر منافع برای صنعت برق به همراه داشته است.

در ادامه عبدالامیر یاقوتی مدیركل دفتر مدیریت مصرف و خدمات مشتركین توانیر، مدیریت بار را یكی از پروژه‌های استراتژیك صنعت برق ذكر كرد كه به عنوان یكی از قابلیت‌های مركز پایش صنعت برق و در قالب برنامه‌های پاسخگویی بار اجرا می‌شود.

وی افزود: اجرای این برنامه در تابستان سال گذشته و در گرم‌ترین روز سال 5660 مگاوات از بار شبكه را كاهش داد كه در مقایسه با اجرای این برنامه در سایر كشورها مانند كره و آمریكا در نوع خود بی‌نظیر بوده و حاكی از استفاده بهینه از سرمایه گذاری انجام شده است.

وی تجارب موفق مدیریت بار از طریق مركز پایش صنعت برق را از دانش بالایی برخوردار دانست كه می‌تواند نزدیك به 10 درصد بار شبكه را به طور منظم مدیریت كند.

در ادامه این مراسم حسین صبوری مدیرعامل توزیع برق تهران بزرگ به تبیین اقدامات این شركت در هوشمندسازی مدیریت حوادث و اتفاقات در كلانشهر تهران و معرفی قابلیت سامانه‌ها و خودروهای عملیاتی نوین این شركت پرداخت.

بازدید از كنتورهای هوشمند مجموعه دشت بهشت و كابل‌های خودنگهدار شبكه توزیع تهران از دیگر برنامه‌های وزیر برق عراق و هیئت همراه در این مراسم بود.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن