ممنوعیت ورود خودروهای تسلا به اماکن دولتی
اجازه ورود به خودروی تسلای کارکنان دولت به داخل محوطه های سازمان ها و نهادهای دولتی در چین داده نمی شود.
محدودیت ورود تسلا به اماکن نظامی در ماه مارس [اسفند 99] آغاز شد اما حالا نهادهای دولتی هم به شکل قانون نانوشته این محدودیت ها را قائل شده اند.
حداقل دو آژانس دولتی در پکن و شانگهای دستور رسمی اما شفاهی صادر کرده اند که خودروی برقی تسلای خود را به محیط کار و پارکینگ های ساختمان های دولتی نیاورند. حالا معلوم نیست چه تعداد خودرو مشمول چنین وضعیتی هستند اما ظاهراً حساسیت این موضوع به قدری بالا است که کسی دوست ندارد رسماً اظهار نظر کند.
از آن جا که این دستور مکتوب نشده است، معلوم نیست که چه تعداد دفتر یا ساختمان حکومتی در پکن این محدودیت را قائل شده اند و اصلاً معلوم نیست که این یک تصمیم در سطح ملی است یا فقط در پکن و شانگهای به عنوان قانون نانوشته اجرا می شود.
حسگرها و دوربین هایی که روی خودروهای برقی نصب می شوند، بیشتر به عنوان امکانات کمک به راننده محسوب می شوند اما به هر حال در حال ذخیره تصاویر و اطلاعات پیرامون خودرو هستند و از طریق اینترنت قابل بازیابی و استفاده هستند. در حال حاضر این محدودیت هایی که برای ورود به اماکن دولتی در نظر گرفته شده فقط در مورد خودروهای برند تسلا مورد استفاده قرار گرفته است. البته از ماه مارس این محدودیت فقط برای ورود به اماکن نظامی در نظر گرفته شده بود اما حالا دامنه آن به سایر نهادهای دولتی گسترش پیدا کرده است. مهمترین دلیل آنها هم وجود دوربین ها روی این خودروها است.
رویترز از دفتر اطلاعات شورای دولتی State Council Information Office (SCIO) و هم از تسلای چین تقاضای اظهار نظر کرد که هر دو از پاسخ خودداری کرده اند.
این نوع برخورد نشان از بالا گرفتن تنش های بین واشنگتن و پکن دارد. بعد از اعتراض های مشتریان به خدمات بعد از فروش تسلا و تبلیغات وسیع رسانه ها علیه این خودروساز آمریکایی، تسلا تلاش زیادی می کند تا با قانون گذاران چین وارد تعامل شده و ارتباط بهتری پیدا کند و مشکلات را از راه لابی گری با افزودن اعضای «تیم ارتباط با حکومت» در این شرکت حل کند.
چین بزرگترین بازار خودروی دنیا است و از لحاظ فروش خودروهای برقی مقام دوم را به دست آورده و در حال حاضر 30 درصد از خودروهای فروخته شده برقی، در کشور چین در حال تردد هستند. تسلا هم مدل 3 و مدل Y را در کارخانه شانگهای تولید می کند.
وجود دوربین و حسگر به ایمنی خودرو کمک می کند، از جمله پارک خودرو، حفظ خودرو بین خطوط و مواردی از این قبیل؛ اما این که این تصاویر و داده ها به دست چه کسانی می افتد، اهمیت زیادی دارد. این فقط مشکل چین نیست بلکه دغدغه حریم خصوصی در تمام دنیا است و به تدریج به چالش بزرگی برای صنعت خودرو و قانون گذاران تبدیل خواهد شد.
از یک طرف سامانه ها و فناوری های ایمنی خودرو در توسعه خودران ها اهمیت زیادی دارند و از سویی حفظ حریم خصوصی افراد و سازمان ها موضوع با اهمیتی است که نمی توان آن را نادیده گرفت.
در ماه مارس که از ورود خودروهای تسلا به اماکن نظامی جلوگیری به عمل آمد، ایلان ماسک، مدیر عامل تسلا در پست توییتری خود اعلام کرد که اگر تسلا برای جاسوسی از چین مورد استفاده قرار گرفته بود تا به حال کارخانه این شرکت در شانگهای تعطیل شده بود.
به گزارش «انرژی امروز» از سایپا نیوز به نقل از رویترز، برای حل این معضل، تسلا می گوید یک مرکز داده ها در چین تأسیس می کند و یک پلتفرم داده برای مالکان خودرو در چین توسعه خواهد داد.