برلین و پراگ دارنده پرتراکمترین شبکه های راه آهن اروپا
بر پایه آماریورواستات، در سال ۲۰۱۹ متراکمترین شبکههای ریلی اتحادیه اروپا در دو پایتخت و مناطق اطراف آن مشاهده شد؛ نخست در برلین، پایتخت آلمان با ۶۹۸ کیلومتر ریل در هر هزار کیلومتر مربع و دوم پراگ، پایتخت جمهوری چک با ۴۹۱ کیلومتر در هر هزار کیلومتر مربع.
به گزارش «انرژی امروز» از یورو نیوز، یورواستات، نهاد آماری اتحادیه اروپا در سال ۲۰۲۱ که در اروپا سال راهآهن نامیده شده، اخیراً آمارهایی را درباره خطوط ریلی قاره سبز منتشر کرده است.
این آمار نشان میدهد که به طور کلی چگالی شبکههای درهمتنیده راهآهن در مناطق غربی و مرکزی اتحادیه اروپا بیشتر از بقیه نقاط این قاره است.
همچنین بر پایه آماریورواستات، در سال ۲۰۱۹ متراکمترین شبکههای ریلی اتحادیه اروپا در دو پایتخت و مناطق اطراف آن مشاهده شد؛ نخست در برلین، پایتخت آلمان با ۶۹۸ کیلومتر ریل در هر هزار کیلومتر مربع و دوم پراگ، پایتخت جمهوری چک با ۴۹۱ کیلومتر در هر هزار کیلومتر مربع.
پس از این دو شهر، هامبورگ در شمال آلمان با ۳۹۵ و منطقه بوداپست، پایتخت مجارستان با ۳۹۰ و برمن آلمان با ۳۳۷ کیلومتر خط آهن در هر هزار کیلومتر مربع قرار گرفتهاند.
بیشترین پوشش شبکههای ریلی عموما در مناطق پایتختی دیده میشود زیرا مناطقی نسبتاً کوچک با تراکم جمعیتی بالا هستند. همچنین وجود بیشتر پایانهها و ایستگاههای اصلی قطار در این مناطق نیز در تراکم خطوط ریلی آن نقش دارد.
یکی از عوامل تعیینکننده در توزیع منطقهای زیرساختهای راه آهن، پیشرفتهای خاص منطقهای تاریخی، ویژگیهای جغرافیایی مکانها و همچنین حضور فعالیتهای اقتصادی مانند صنایع سنگین یا زیرساختهای بندرگاهی است. هامبورگ و برمن دو منطقه كوچكتر در آلمان هستند كه در آنجا شبکه گسترده ترابری ریلی در بندر و پایانههای دريايی، به تراكم زياد خطوط راهآهن انجامیده است.
شبکه ریلی برای قطارهای باری نیز در چندین منطقه اروپا که صنایع ذغال سنگ و فولاد مهمی دارند، مانند منطقه زارلند در غرب آلمان با تراکم ۱۳۴ و اسلیسکی در جنوب لهستان با ۱۵۶ کیلومتر در هر هزار کیلومتر مربع نقش مهمی دارد.