ماهیگیری روسیه از آب گل‌آلود گاز: درخواست کمک مولداوی از اتحادیه اروپا

پس از اینکه غول نفت و گاز گازپروم روسیه عرضه گاز به اروپا از جمله مولداوی را کاهش داد، این کشور برای تامین اضطرای گاز دست به دامن اروپا شد.

به گزارش «انرژی امروز» فایننشیال تایمز، مولداوی، که سابقا یکی از مناطق اتحاد جماهیر شوروی بود، با 2.6 میلیون نفر جمعیت به دنبال توافقی است که بتواند از رومانی گاز بخرد تا کمبود شدید گاز در کشور را جبران کند.

مقامات مولداوی می گویند نمی خواهند شرایط جدید قیمت بالای گاز پیشنهادی از سوی گازپروم را بپذیرند.

عرضه گاز به مولداوی که بین دو کشور رومانی و اوکراین قرار دارد، به یک سوم میزان همیشگی رسیده است در حالی قیمت گاز در ماه جاری از 550 دلار در هر هزار متر مکعب به 790 دلار و تقریبا 5 برابر متوسط قیمتی که سال گذشته مولداوی به روسیه می پرداخت رسیده است.

وزارت انرژی مولداوی می گوید این قیمت نه منصفانه است و نه این کشور از عهده پرداخت آن برمی آید. به گفته مقامات مولداوی این کشور در عین حال که به دنبال مذاکره با روسیه است جایگزین هایی را هم از اتحادیه اروپا، اوکراین و رومانی در نظر دارد.

MOSCOW, RUSSIA – DECEMBER 13, 2017: An aerial view of the Moscow Oil Refinery in the Chagino-Kapotnya industrial zone. Sergei Bobylev/TASS

از زمانی که رییس جمهور طرفدار اتحادیه اروپا در مولداوی به قدرت رسیده است، این کشور محل کشمکش بین مسکو و غرب است.

افزایش تقاضا برای گاز در اروپا سبب شده است که گازپروم به عنوان بزرگ ترین تامین کننده گاز اروپا هم حجم صادراتی گاز خود به این کشورها را کاهش دهد و هم قیمت گاز صادراتی را افزایش دهد.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

فاطمه لطفی

• فوق لیسانس مهندسی محیط زیست • خبرنگار تخصصی انرژی • مترجم کتابهای عطش بزرگ، تصفیه پسابهای صنعتی، تصفیه آب، استفاده مجدد از آبهای صنعتی، فرایندها و عملیات واحد در تصفیه آب و ساز و کار توسعه پاک

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن