امیدواری انتشارات خالص صفر به نیکل اندونزی، اما به قیمت آلوده‌کردن محیط زیست

غرب برای دست‌یابی به اهداف انتشارات صفر و عدم وابستگی به مواد اولیه چینی به نیکل اندونزی نیاز دارد، اما دست‌یابی به نیکل این کشور به قیمت آلوده‌کردن محیط زیست تمام می‌شود و البته قادر نیست تسلط چین را نیز کنار بزند.

به گزارش «انرژی امروز» کشور اندونزی برنامه‌های جدیدی برای تولید نیکل دارد و این برنامه‌ها اندونزی را تبدیل خواهد کرد به ابرقدرت انرژی پاک. چون غرب برای رونق تولید خودروهای برقی به نیکل اندونزی نیاز دارد.

اندونزی دو ذخیره بزرگ نیکل دارد. و حالا در تلاش است تا بازارهای با حاشیه سود بیشتری برای فراورده‌های فلزی و باتری‌سازی خود بیابد.

بر همین اساس اکونومیست گزارش داده است که از یک دهه پیش صادرات سنگ معدن نیکل خام در این کشور ممنوع بوده است. حالا بررسی‌ها نشان می‌دهد که چنین سیاسی تاثیرگذار بوده است. با این حال هنوز هم این صنعت پرده از تجارت ناخوشایندی در بازار جهانی باتری برداشته است.

حفاری و ذوب نیکل یک تجارت کثیف است. هاریتا نیکل یک شرکت بزرگ فراوری نیکل است که اخیرا متهم به آلوده کردن آب اطراف منطقه‌ای که معدن نیکل در آن قرار دارد شده است. هاریتا این اتهامات را رد کرده است. این شرکت از حمایت‌های دولتی و محلی برخوردار است.

هاریتا می‌گوید شرکت سبزی است چون در ساخت یک نیروگاه خورشیدی 300 مگاواتی برای سال 2025 سرمایه‌گذاری کرده است. قرار است این نیروگاه جایگزین مصرف زغال سنگ در این شرکت باشد.

سازمان‌های بین‌المللی محیط زیستی می‌گویند اگر دنیا قرار است سریع‌تر به گذار انرژی برسد باید تعداد خودروهای برقی دنیا بیشتر شوند. از هر چهار خودرویی که در سال گذشته در چین و اروپا وارد جاده‌ها شدند، تنها یک مورد برقی بود. این رقم در آمریکا از هر 14 خودرو به یک خودروی هیبریدی یا برقی رسید.

با این حال بدون نیکل اندونزی، رسیدن به آلایندگی صفر سخت‌تر از گذشته خواهد بود.

به غیر از مسائل محیط زیستی، مسائل ژئوپلیتیک هم وجود دارد. آمریکا و اروپا می‌خواهد در همه فناوری‌ها، از جمله انرژی‌های پاک کمتر به چین متکی باشند. غربی‌ها احتمالا برای رهایی از تسلط چین بر مواد اولیه تولید انرژی‌های سبز، یک تریلیون دلار خرج کنند. با این حال حضور چین در این صنایع تا سال‌ها یک واقعیت مسلم خواهد بود. در اندونزی هم این واقعیت مشاهده می‌شود. اینجا شرکت‌های غربی با شرکت‌های چینی همکاری می‌کنند.

شرکت خودروسازی فورد اخیرا در اندونزی با یک شرکت چینی شریک شده تا بتواند یک کارخانه فراوری نیکل با هزینه 4.5 میلیارد دلار در جزیره سولاوسی راه‌اندازی کند.

سایر شرکت‌های غربی هم به دنبال چنین شراکت‌هایی هستند. ال‌جی، انرژی سولوشون و کاتل کره جنوبی هم برای راه‌اندازی خط ذوب در این کشور به رقابت برخاسته‌اند. پوسکوی کره جنوبی یک کارخانه فراری نیکل را با همکاری شرکت چینی نینگبو ریچین راه‌اندازی می‌کند.

شرکت‌های انرژی و خودروسازی دنیا هنوز هم برای تولید انرژی‌های سبز و خودروی برقی به چینی‌ها نیاز دارند.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

فاطمه لطفی

• فوق لیسانس مهندسی محیط زیست • خبرنگار تخصصی انرژی • مترجم کتابهای عطش بزرگ، تصفیه پسابهای صنعتی، تصفیه آب، استفاده مجدد از آبهای صنعتی، فرایندها و عملیات واحد در تصفیه آب و ساز و کار توسعه پاک

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن