انتظار برای بهبود وضعیت فولاد آمریکا در سال آینده

کارشناسان به امید رونق بازار فولاد، پس از برگزاری انتخابات آمریکا

هرچه تولید فولاد در آمریکا در سال جاری مدیران این صنعت را ناامید کرد آنها به سال آینده امیدوارند و منتظر بهبود تقاضا برای 2025 مانده‌اند. مدیران صنایع فولاد در آمریکا می‌گویند انتظار دارند که تقاضا برای این ماده صنعتی سال آینده بهبود پیدا کند و از تقاضای ضعیف و قیمت‌های پایین که صنعت را در سال ۲۰۲۴ به زانو درآورده، رهایی یابد.

بسیاری از رهبران این صنعت که در نشست فولاد SMU در آتلانتا گردهم آمده بودند، امید زیادی به سال ۲۰۲۵ دارند. آنها پروژه‌های زیرساختی عظیم کشور را یک تغییر مثبت، ناشی از بهبود اقتصاد آمریکا، می‌بینند و معتقدند کاهش نرخ بهره، مصرف‌کنندگان نه‌چندان بزرگ را نیز به خرید تشویق می‌کند.

مايك بارنت، رئیس شرکت Grand Steel Products Inc که یک مرکز خدمات فولادی در میشیگان است، گفت: « اقتصاد زمانی برای ما خوب است که مردم در حال خرید ماشین لباسشویی، ماشین، خانه و ساخت ساختمان‌های تجاری باشند، این واقعاً برای ما خوب است.»

صنعت فولاد آمریکا در سال جاری تحت تاثیر پیشنهاد تصاحب شرکت Nippon Steel Corp از شرکت United States Steel Corp، بزرگ‌ترین تولیدکننده کشور، بوده است. این معامله ۱۴.۱ میلیارد دلاری که پس از مخالفت جو بایدن و کارگران اتحادیه به یک موضوع داغ سیاسی تبدیل شد، ناشی از خوشبینی این شرکت ژاپنی به رشد بیشتر در صنایع زیرساختی آمریکاست.

با این حال، باوجود پتانسیل هزینه‌کرد بیشتر برای پروژه‌های انرژی بزرگ به دلیل مشوق‌های دولتی، هزینه‌های بالاتر وام‌گیری بر تولید و رشد اقتصادی فشار وارد کرده است. طبق داده‌های موسسه آهن و فولاد آمریکا، تقاضای فولاد در نیمه اول امسال ۵۰.۹ میلیون تن بوده که حدود 4دهم درصد کمتر از مدت مشابه سال گذشته است.

فیوچرز فولاد آمریکایی از ابتدای سال 37 درصد کاهش یافته و در اوایل تابستان به پایین‌ترین سطح خود از دسامبر ۲۰۲۲ (آذر 1401) رسیده است.

نمودار فراز و نشیب قیمت یک‌ساله فولاد در آمریکا. منبع «بلومبرگ»

انتظار می‌رود بانک مرکزی آمریکا در روزهای آخر سپتامبر، کاهش نرخ بهره را اعلام کند که این موضوع چشم‌انداز خوشبین‌کننده‌ای به روی برای بخش‌هایی که به فولاد وابسته‌اند، می‌گشاید. کوین دمپسی، رئیس مؤسسه آهن و فولاد آمریکا، در یک مصاحبه گفت: «ما انتظار داریم از نظر تقاضا، به‌خصوص در داخل کشور، از سمت ساخت‌وساز شاهد رشد باشیم. به ویژه با تمام سرمایه‌گذاری‌هایی که در چند سال اخیر به واسطه سیاست‌های دولتی انجام شده است.»

از جمله این پروژه‌ها «قانون زیرساخت و اشتغال» دولت بایدن در سال 2021 است که شامل الزامات ساخت پروژه‌ها با فولاد آمریکایی می‌شود. جف گیلمور، مدیرعامل شرکت ورثینگتون استیل در کولومبوس (اوهایو) گفت: «این قانون 550 میلیارد دلار برای پروژه‌های استفاده‌کننده از فولاد در نظر گرفته که معادل حدود 50 میلیون تن از این ماده است. این قطعاً یک محرک قوی و امیدبخش برای این بخش خواهد بود.»

باوجود این خوشبینی، الکساندرا اندرسون، تحلیلگر ارشد فولاد در CRU، هنوز چالش‌هایی را برای این صنعت پیش‌بینی می‌کند. ظرفیت تولید فولاد جدید نیز قرار است در ماه‌های آینده در ایالات متحده به راه بیفتد، از جمله کارخانه جدید بیگ ریور 2 شرکت US Steel در آرکانزاس. این کارخانه درصورت رسیدن به ظرفیت کامل تولیدش، ممکن است تهدیدی برای پیشی گرفتن تولید (عرضه) از تقاضا (درخواست بازار) باشد و مجددا صنعت فولاد را با سقوط قیمت یا ناپدید شدن خریداران عمده مواجه کند.

طبق گزارش مؤسسه آهن و فولاد آمریکا، تولید فولاد خام در ایالات متحده سال گذشته 1.1 درصد افزایش یافته و به 89.7 میلیون تن خالص رسیده است.

صنعت ایالات متحده همچنین با مشکلات تجاری مداوم دست و پنجه نرم می‌کند. از جمله کاهش قیمت جهانی به دلیل وجود فراوانی فولاد چینی و ورود فولاد ارزان‌قیمت خارجی با وجود تعرفه‌های حفاظتی. یک فاکتور غیرقابل پیش‌بینی دیگر، انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکاست که کمالا هریس، معاون رئیس‌جمهور، در برابر نامزد جمهوری‌خواه، دونالد ترامپ، قرار می‌گیرد.

تام پرایس، تحلیلگر ارشد کالا در پن‌مور لیبروم، گفت: «یکی از ویژگی‌های انتخابات ایالات متحده این است که سرمایه‌گذاران، اندکی قبل از انتخابات مضطرب و محتاط می‌شوند. البته هر نتیجه‌ای که حاصل شود؛ چه ترامپ و چه هریس، پس از انتخابات یک رقابت تسکین‌دهنده خواهیم داشت چون نه ساخت و ساز متوقف می‌شود و نه ساخت و ترمیم زیرساخت‌ها.»

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن