بهره برداری از فاز دوم نیروگاه خورشیدی 10 مگاواتی استان یزد

فاز دوم نیروگاه خورشیدی 10 مگاواتی منطقه خضرآباد 3 استان یزد به ظرفیت 7 مگاوات در مساحت 15 هکتار به بهره برداری رسید.

به گزارش «انرژی امروز» از وزارت نیرو، فاز دوم نیروگاه خورشیدی به ظرفیت 10 مگاوات در منطقه خضرآباد 3 استان یزد با مجموع سرمایه‌گذاری بخش خصوصی به ارزش 2000 میلیارد ریال در بخش نیروگاهی از محل ماده 12 قانون رفع موانع تولید در مساحت 15 هکتار به بهره‌برداری رسید و به شبکه سراسری برق پیوست. تولید سالیانه این نیروگاه بالغ بر 16.333 میلیون کیلووات ساعت خواهد بود که در فصل پیک مصرف برق، کمک شایانی به شبکه برق این استان خواهد کرد. مقدمات اجرایی ساخت این نیروگاه از سال 1401 آغاز و با تکمیل فاز دوم به ظرفیت 7 مگاوات، در تاریخ 22 مهرماه 1403 تکمیل و به بهره‌برداری رسید.
در دوره احداث این نیروگاه به طور میانگین روزانه 100 نفر مشغول به کار بوده و در دوره بهره برداری حداقل 7 نفر نیروی کار در محل نیروگاه مشغول بکار خواهند بود. با بهره برداری از این نیروگاه، سالانه از مصرف بالغ بر 5.64 میلیون متر مکعب معادل گاز طبیعی و انتشار 13هزارو 711.7 تن آلاینده‌های زیست محیطی جلوگیری شده و باعث صرفه‌جویی 4371.84 مترمکعب آب در فرآیند تولید برق می‌شود.
هم اکنون استان یزد دارای مقام دومی در نیروگاه‌های خورشیدی به بهره‌برداری رسیده است و ظرفیت نیروگاه‌های تجدیدپذیر این استان با آغاز به کار فاز دوم این نیروگاه به ظرفیت 7 مگاوات، به بیش از 126 مگاوات رسیده است. هم اینک ظرفیت در حال ساخت نیروگاه‌های تجدیدپذیر این استان بیش از 1457 مگاوات است.
ظرفیت نیروگاه های تجدیدپذیر احداث شده در کشور بیش از 1317 مگاوات است که ظرفیت نیروگاه های خورشیدی منصوبه با بیش از 805 مگاوات سهمی معادل 61 درصد از ظرفیت کل را به خود اختصاص داده است.
بنا بر این گزارش نیروگاه‌های تجدیدپذیر ایران یکی پس از دیگری در مدار بهره برداری قرار می‌گیرند؛ پیش از این نیروگاه خورشیدی 5 مگاواتی منطقه پابدانای شهرستان کوهبنان استان کرمان در 18 مهرماه و فاز نخست نیروگاه خورشیدی 10 مگاواتی شرکت سیمان اردستان استان اصفهان در 6 شهریور ماه افتتاح شده‌اند.
عباس علی آبادی، وزیر نیرو در سومین کنفرانس و نمایشگاه بین المللی بهینه سازی مصرف و بهره وری انرژی ایران از برنامه گسترده این وزارتخانه برای حمایت از سرمایه گذاران بخش خصوصی به منظور ساخت نیروگاه‌های تجدیدپذیر با هدف‌گذاری ۵۰ هزار مگاوات تجدیدپذیر تا پنج سال آینده خبر داده و خاطرنشان کرده بود: هر سرمایه گذاری که مایل به سرمایه گذاری در این حوزه باشد بهترین شرایط را برای آن فراهم می کنیم و تسهیلات با نرخ مناسب در اختیارشان قرار می گیرد.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

فاطمه لطفی

• فوق لیسانس مهندسی محیط زیست • خبرنگار تخصصی انرژی • مترجم کتابهای عطش بزرگ، تصفیه پسابهای صنعتی، تصفیه آب، استفاده مجدد از آبهای صنعتی، فرایندها و عملیات واحد در تصفیه آب و ساز و کار توسعه پاک

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن