تاکید بیطرف بر استفاده از توان داخلی

وزیر پیشنهادی نیرو دولت دوازدهم در نخستین حضور رسمی خود در جمع اعضای کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی بر استفاده از توان داخلی صنعت برق تاکید کرد؛ حرکتی که برای ادامه راه توسعه ای صنعت برق نوید بخش بود.

وزارت نیرو چند سالی است که با موضوعاتی پرچالش مواجه شده که بهبود این شرایط مستلزم مدیریتی استراتژیک و کارآمد است. در این شرایط، حبیب الله بیطرف وزیر نیروی دولت‌های هفتم و هشتم به عنوان وزیر پیشنهادی نیرو در دولت دوازدهم به مجلس شورای اسلامی معرفی شد.

بعد از معرفی وزیران پیشنهادی و اعلام وصول در مجلس، مذاکرات نمایندگان و وزیران پیشنهادی برای معرفی برنامه‌ها آغاز شد و از دیروز نیز بررسی صلاحیت وزیران پیشنهادی شروع شده است.

بیطرف در نخستین حضور خود در جلسه کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در بخش تولید به دلیل سرمایه‌گذاری‌های صورت گرفته از تنوع مناسبی در نیروگاه‌های گازی، بخاری، سیکل ترکیبی و آبی برخورداریم، گفت: ایران امروز در ساخت نیروگاه جزو معدود کشورهای صاحب فناوری است و در حالی که بیش از 10 کشور در دنیا نتوانسته اند به فناوری و توان فنی ساخت نیروگاه‌های سیکل ترکیبی دست یابند، ایران یکی از این کشورهاست.

وی ادامه داد: در دولت‌های هفتم و هشتم در زمینه نیروگاه‌های سیکل ترکیبی اقدام‌های مناسبی صورت گرفت و شرکت گروه مپنا با کسب فناوری زیمنس توانست امکان ساخت صد درصدی نیروگاه‌های سیکل ترکیبی را در داخل کشور فراهم کند.

وزیر پیشنهادی نیرو با بیان اینکه امروز صنعت برقی مترقی در کشور داریم، گفت: هم اکنون 95 درصد تجهیزات انتقال برق و صد درصد تجهیزات بخش تولید با ساخت داخل قابل تامین است.

این اظهارات وزیر پیشنهادی نیرو که سابقه هشت سال فعالیت مستمر به عنوان وزیر نیرو را در سالهای 76 تا 84 در کارنامه خود دارد و در مدت مسئولیت خود، شاهد افزایش ظرفیت‌های تولید برق کشور با استفاده از توان داخلی و تلاش برای خودکفایی در صنعت برق بودیم، نشان می دهد در صورت کسب رای اعتماد از نمایندگان مجلس، وزیر نیروی دولت دوازدهم فردی خواهد بود که به تکیه بر توان داخلی در توسعه صنعت برق کشور و افزایش ظرفیت‌های نیروگاهی معتقد است.

هم‌اکنون بار اصلی تولید برق کشور بر دوش واحدهای نیروگاهی حرارتی است و در واحدهای حرارتی نیز بار اصلی تولید برق را توربین‌های گازی کلاس ای (E) دارند.

این توربین‌ها که بیش از 160 واحد آن در واحدهای گازی نصب است و با احتساب واحدهای بخاری تعداد آنها به بیش از 200 واحد می رسد، در دولت‌های هفتم و هشتم فرآیند انتقال دانش آنها از شرکت زیمنس آلمان به شرکت گروه مپنا ایران انجام شد و با بومی سازی دانش و تکنولوژی طراحی و ساخت این توربین‌ها در ایران، کشورمان در زمینه ساخت و تولید توربین‌های گازی نیروگاهی به خودکفایی رسید.

این خودکفایی به اندازه ای مبتنی بر دانش و شناخت فنی و مهندسی صورت گرفت که در ادامه شاهد ارتقای توربین‌های گازی کلاس (E) توسط متخصصان داخلی و افزایش راندمان تولید این توربین‌ها بودیم.

این موضوع نوید بخش تحقق موفق آمیز طرحی است که در دولت یازدهم به منظور انتقال دانش فنی و تکنولوژی توربین‌های کلاس اف (F ) با همکاری شرکت گروه مپنا کلید خورد. از اینرو می توان امیدوار بود بیش از پیش شاهد همکاری‌های دولتی به منظور تحقق این پروژه ملی باشیم.

از سوی دیگر با تکیه بر توان داخلی تا امروز بسیاری از واحدهای سیکل ساده گازی به سیکل ترکیبی تبدیل شده اند که در این بین استفاده از توان مهندسی ایرانی در شرکت گروه مپنا بسیار کارآمد بود. این مساله هم در صحبت‌های وزیر پیشنهادی نیرو مورد تاکید قرار گرفته و این نوید را می دهد که با کسب رای اعتماد وی از مجلس شورای اسلامی، با دید مثبتی که بیطرف به توانمندی‌های داخلی دارد، شاهد تسریع در تبدیل واحدهای باقی مانده سیکل ساده به سیکل ترکیبی با استفاده از توان داخلی باشیم که این کار به افزاش راندمان تولید برق در واحدهای حرارتی و در نتیجه صرفه جویی ملی در مصرف سوخت در ازای هر واحد تولید برق می شود.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن