انحصار 70 ساله بازار سرمایه‌گذاری مکزیک شکست

وقتی مکزیک اعلام کرد که برای اصلاح و بهسازی سیستم انرژی خود به جذب شرکت‌های خارجی اقدام خواهد کرد، شرکت‌های ‌شورون و گلنکور برنامه‌های جداگانه‌ای را برای بازار خرده فروشی سوخت مکزیک که به تازگی قیمت‌ها در آن آزاد شده است، اعلام کردند و به صف بقیه شرکت‌های بزرگ بین‌المللی پیوستند که در بازار انرژی مکزیک به رقابت برخواسته‌اند.

به گزارش «انرژی امروز» شرکت بزرگ آمریکایی شورون، روز سه شنبه اعلام کرد که در هفته پیش رو اولین جایگاه سوختگیری با برند شورون را در مکزیک افتتاح خواهد کرد و با شرکت‌های محلی برای واردات، توزیع و تجاری سازی محصولات پالایشی خود در مکزیک همکاری خواهد کرد.

برند فیش، نایب رییس این تولید کننده آمریکایی گفت «ما به دنبال افزایش حضور خود در این کشور هستیم».

برنامه شوورن افتتاح جایگاه‌های جدید سوختگیری در سونورا، ‌سینالو، ‌بیجا کالیفرنیا و دیگر شهرهای مکزیک است.

شرکت بازرگانی گلنکور هم به نوبه خود، اولین جایگاه سوختگیری در مکزیک را افتتاح کرد.

الکس بیرد، رییس بخش نفت گلنکور به رویترز گفته است که این شرکت بازرگانی انتظار دارد واردات سوخت به بازار مکزیک را از طریق ترمینال تاباسکو از فورریه سال آینده آغاز کند.

گلنکور و شورون تنها شرکت‌هایی نیستند که وارد بازار سوخت مکزیک شده‌اند، پیش از این هم در لیست چنین شرکت‌هایی، شرکت اکسون و بریتیش پترولیوم را می‌توان مشاهده کرد.

در ماه مه گذشته، شرکت اکسون موبیل اعلام کرد که برای ورود به بازار سوخت مکزیک در سال 2017 اولین جایگاه سوخت این شرکت را در مکزیک راه‌‌اندازی می‌کند و تا انتهای سال هم جایگاه‌های دیگری افتتاح خواهد شد.

اکسون موبیل برنامه‌هایی ده ساله برای سرمایه‌گذاری 300 میلیون دلاری در لجستیک سوخت، ذخایر محصولات و بازار دارد.

در ماه مارس هم شرکت بی‌پی به عنوان بخشی از برنامه خود برای سرمایه‌گذاری در بازار رو به رشد مکزیک در پنج سال آینده، اولین فروش سوخت در این کشور را آغاز کرد.

بر همین اساس، ‌اویل پرایس می‌نویسد،‌ سوای آزادسازی قیمت خرده فروشی سوخت، اصلاحات در بخش انرژی در مکزیک باعث شد است درهای سرمایه‌گذاری بین‌المللی شرکت‌های بزرگ در صنایع نفت و گاز فراساحلی مکزیک باز شود و بر انحصار 70 ساله بر این صنایع خاتمه داده شود.

درست هفته گذشته، ائتلافی با حضور شرکت‌های خارجی خبر از یک اکتشاف جهانی با برآورد بیش از یک میلیارد بشکه نفت در جا در نواحی فراساحلی مکزیک داد.   

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن