تشکیل هلدینگ جایگاه‌داران سوخت شرکت ملی پخش را خریداریم

رییس انجمن صنفی جایگاه‌داران سوخت کشور با اشاره به اینکه در دولت دهم اعلام آمادگی برای خرید شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی کردیم، گفت: با ورود آقای زنگنه به وزارت نفت، موضوع فروش این شرکت مسکوت ماند؛ اکنون درصدد تشکیل هلدینگ با مشارکت جایگاه‌داران هستیم.

بیژن حاج محمدرضا در گفتگو با خبرنگار پالایش «انرژی امروز»، درمورد تلاش جایگاه‌داران برای خرید شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران، اظهار کرد: تا قبل از تشکیل دولت یازدهم صحبت از انحلال شرکت ملی پخش بود، ما اعلام آمادگی کردیم که این شرکت را با تمام امکانات در سطح ایران می‌خریم، این مساله را به صورت کتبی به سازمان خصوصی‌سازی اعلام کردیم و آقای پوری حسینی هم لطف داشتند.

وی ادامه داد: متاسفانه بعد از اینکه آقای زنگنه به وزارت نفت تشریف آوردند، از فروش شرکت ملی پخش اعلام انصراف کردند و سال به سال موضوع را به تاخیر انداختند و مسکوت گذاشتند.

رییس انجمن صنفی جایگاه‌داران سوخت کشور درمورد نتیجه واگذاری و فروش شرکت ملی پخش، اظهار کرد: شرکت ملی پخش قرار است که منحل شود. با توجه به طرح برندینگ که مطرح شده که غیرقابل اجرا هم هست، هدف‌گذاری شده که شرکت ملی پخش منحل شود و تصدی‌گری امر را به شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران یا بخش‌های دیگر بسپارند.

حاج محمدرضا در پاسخ به این پرسش که چرا جایگاه‌داران مشابه صنعت پتروشیمی، هلدینگ‌های بزرگ و توانمند ایجاد نمی‌کنند، تصریح کرد: می‌توانیم هلدینگ تشکیل دهیم؛ دراین‌باره نیز صحبت کردیم تا در شرایط خاص هلدینگ ایجاد کنیم اما این موضوع مستلزم حمایت و کمک شرکت ملی پخش و وزارت‌خانه است چراکه اگر به چشم رقیب به ما نگاه‌کنند، مشکل بوجود می‌آید اما اگر اجازه دهند تصدی‌گری را برعهده بگیریم و حمایت کنند، این امر به نفع وزارت خانه هم هست، برنامه 80 ساله متحول می‌شود ‌و به برنامه روز دنیا می‌رسیم.

رییس انجمن صنفی جایگاه‌داران سوخت کشور یادآور شد: تشکیل هلدینگ جایگاه سوخت در سال جاری باید به نتیجه برسد. سهامداران این هلدینگ نیز جایگاه‌داران خواهند بود؛ در عین حال برنامه‌ریزی شده تا شهام هلدینگ در بورس هم عرضه شود.

وی درمورد لزوم ممانعت از ورود بخش دولتی به مقوله برندسازی، گفت: شرکت‌های کاغذی تشکیل شده در چندماه گذشته وارد مقوله برندینگ شدند که هیچ سابقه ای ندارند، «برند» یک تعریفی دارد و به یک «مارک» و «تولید» گفته می‌شود؛ اکثر این برندهایی که تشکیل شده‌اند‌‌ نیز کارمندان بازنشسته یا افراد مرتبط با شرکت ملی پخش و وزارت نفت هستند، یعنی عملا در را به همان پاشنه خواهند چرخاند.

رییس انجمن صنفی جایگاه‌داران سوخت کشور با اشاره به علاقه و ورود شرکت‌های دوگانه به طرح برندینگ، نیز گفت: برخی شرکت‌ها که تولیدکننده هم نیستند برای مطرح شدن سراغ برندسازی آمدند؛ اگر چنین تصدی‌گری‌هایی بشکند و کار به کاردان سپرده شود، شرایط بهبود می‌یابد.

حاج محمدرضا درمورد اعتراض جایگاه‌داران به شرایط برندسازی، گفت: شرایطی که آقایان درنظر گرفتند و نحوه تشکیل شرکت‌های نشان‌دار یا برند، خنده دار است. به عنوان مثال به شرکت «شل» برند گفته می‌شود چراکه تولید سرآمد دارد و درهرکجای دنیا برای دریافت بنزین شل به دلیل کیفیت آن، صف می‌کشند؛ اما در داخل کشور ما یا بنزین یورو4  یا یورو2 داریم که بنزین یورو4 در مرکز شهر و بنزین یورو2 در حومه توزیع می‌شود، در این شرایط چه جای رقابت هست؟ 10 تومان کمتر یا بیشتر گرفتن در ازای هر لیتر بنزین، مشکلی را حل نمی کند؛ شرایط  برای دسترسی به اهداف فراهم نیست؛ در این زمینه پیشنهادات خود را ارائه کردیم که امیدواریم منتج به نتیجه شود.

وی درمورد علاقه جایگاهداران به ورود به عرصه پالایش، انبارداری و نگهداری و در پاسخ به این پرسش که آیا مانعی برای تحقق این علائق وجود دارد، اظهار کرد: مانعی نیست اما در این بخش هم شرکت‌های متعددی تشکیل، پالایشگاه‌ها را اجاره و حتی تصدی‌گری پمپ‌بنزین‌های اطراف پالایشگاه را هم به آن‌ها داده‌اند. درواقع نظام 80 ساله نفت را به نوعی ازبین بردند. کار پالایشگاه، انبار و جایگاه مشخص است؛ نمی‌شود هم انبار، هم پالایشگاه و هم جایگاه داشت اما این کارها با هم صورت می‌گیرد.

رییس انجمن صنفی جایگاه‌داران سوخت کشور همچنین به دغدغه تعیین حق‌العمل اشاره کرد و گفت: در انتظار تعیین حق العمل هستیم و گفته شده که در سال جاری این کار صورت می‌گیرد.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن