مرسک گام اول را در اجرای استراتژی خود برداشت

خرید بخش نفت و گاز شرکت دانمارکی مرسک توسط توتال فرانسه که خبر آن دیروز اعلام شد؛ با توجه به اخبار قبلی درباره احتمال واگذاری لایه نفتی پارس جنوبی به مرسک، بازتاب زیادی در رسانه‌های ایرانی داشته است.

دراین باره، رامین فروزنده، تحلیلگر و فعال حوزه انرژی، در یادداشتی در کانال «راهبرد» اطلاعاتی درباره این معامله و پیش‌زمینه‌های آن ارائه کرد و نوشت: شرکت مرسک، غول لجستیک دنیا، دو بخش دارد: حمل‌ونقل و لجستیک، و انرژی. بخش نخست شامل پنج قسمت حمل کانتینر با کشتی، ترمینال‌های تجاری، مدیریت حمل‌ونقل، پشتیبانی و ایمنی، و توسعه و ساخت کانتیر است. در بخش دوم، چهار حوزه نفت، حفاری، خدمات دریایی و تانکر جای می‌گیرند.

نفت مرسک، بازوی اکتشاف و تولید این هولدینگ بزرگ به شمار می‌رود که در فصل دوم 2017،روزانه 284هزار بشکه معادل نفت خام، سهم از تولید داشته است. این شرکت 2800 نفر نیرو دارد و ذخایر 2P آن در پایان 2016 معادل 550 میلیون بشکه معادل نفت خام بوده است.

مرسک از مدت‌ها قبل استراتژی واگذاری کامل بخش انرژی خود و تمرکز بر حوزه حمل‌ونقل و لجستیک را در دستور کار قرار داده بود که واگذاری بخش اکتشاف و تولید، گام نخست در اجرای استراتژی مذکور به شمار می‌رود.

براساس اعلام مقام‌های مرسک، ایده شکل‌دهی یک کنلگومریت که در آن بخش نفت ضربه‌گیر لجستیک و حمل‌ونقل باشد، موفق نبوده است. مرسک سال گذشته بخش انرژی را به طور کلی از حمل‌ونقل و لجستیک جدا کرد.

ارزش نفت مرسک در این معامله، 7.45 میلیارد دلار است که 4.95 میلیارد دلار آن با واگذاری 3.76 درصد از سهام توتال و 2.5 میلیارد دلار به وسیله انتقال بدهی از شرکت مادر به نفت مرسک صورت می‌گیرد.

براساس اعلام توتال، سینرژی ایجادشده از طریق این تملک، 400 میلیون دلار در سال خواهد بود. ارزش سه شرکت دیگر حوزه انرژی مرسک، روی‌هم‌رفته، تقریبا مساوی بخش نفت برآورد می‌شود.

مرسک قصد دارد تا پایان 2018، راه‌حلی برای این سه شرکت پیدا کند که می‌تواند شامل ادغام، واگذاری دکل‌ها، IPO یا هر روش دیگری باشد. گزینه‌های بالقوه زیادی برای خرید دکل‌های پایه‌دار مرسک وجود دارند؛ به‌ویژه آنکه ناوگان این شرکت از عمر و مشخصات فنی نسبتا خوبی برخوردارند.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن