وزیر نیروی بومی راه‌حل نیست

نماینده مردم اهواز در مجلس ششم با اشاره به اینکه «وزیر نیرو باید نسبت به مشکلات منطقه‌ای مردم حساس باشد»، تصریح کرد: انتخاب افراد مناطق بومی در پست‌هایی مانند تصدی وزارت نیرو، لزوما به معنای حل مشکلات نخواهد بود.

محمد کیانوش راد در گفتگو با خبرنگار سیاسی و پارلمانی انرژی امروز در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه «چون مخالفان اصلی وزرای پیشنهادی نیرو و نفت از خوزستان بوده اند، آیا این نگاه مخالف در میان مردم این منطقه غالب است؟»، تصریح کرد:مسائل زیست محیطی در استان خوزستان و مسائل نفت و انرژی از جمله مسائلی بوده است که همواره مردم خوزستان با حساسیت آن را دنبال می‌کردند.

نگاه فعالان سیاسی و مدنی خوزستان به عملکرد زنگنه مثبت است

وی درادامه افزود: نسبت به آقای زنگنه، علیرغم اینکه در گذشته مخالفت‌هایی از سوی برخی نمایندگان و برخی فعالان سیاسی و مدنی انجام گرفت؛ اما به دلیل عملکرد خوب ایشان، بسیاری از مخالفان منطقه‌ای در دوره جدید نگاه مثبتی نسبت به آقای زنگنه پیدا کرده اند.

کیانوش راد با اشاره به اینکه «آقای زنگنه توانسته است بنابر نگاه موجود فعالیت مثبتی نسبت به این منطقه انجام دهد»، گفت: البته نباید فراموش کرد؛ مردمی که در خوزستان به سر می‌برند به دلیل فقر و بیکاری گسترده در کنار طبیعت خشن و مشکلات زیست‌محیطی عدیده‌ای که وجود دارد، بسیار حساس هستند و با مردم این منطقه باید با موضعی همدلانه روبرو شد.

وزیر نیرو باید نسبت به مشکلات منطقه‌ای مردم حساس باشد

وی در ادامه به عدم رای اعتماد مجلس به حبیب الله بیطرف اشاره کرد و گفت: بسیاری از مشکلاتی که در این استان وجود دارد به درست یا نادرست، به برخی سیاست‌هایی که در سال‌های گذشته اتخاذ شده است، باز می‌گردد. بنابراین، باید در بسیاری موارد به ویژه درباره مساله آب به‌عنوان یک چالش اساسی که در خوزستان وجود دارد، با نگاهی بیطرفانه و رویکردی کارشناسانه و مبتنی بر اقناع مردم گام برداشت. به همین دلیل اتفاقی که برای آقای بیطرف در مجلس رقم خورد؛ شاید تا حد زیادی معطوف به مشکلات موجود در خوزستان است.

نماینده مردم اهواز در مجلس ششم در ادامه افزود: قاعدتا هر شخصی که به‌عنوان وزیر نیرو معرفی خواهد شد، باید بتواند علاوه بر کارهای کارشناسانه و تخصصی با رویکرد ملی و منطقه‌ای، نسبت به مسائل مردم نیز حساس باشد. خوزستان یک استان مرزی است که حجم سرمایه‌گذاری‌ها در آن بسیار بالاست.

 وی با بیان اینکه «هرگونه اقدام عمرانی و اجرایی که بدون توجه به جلب اعتماد مردم صورت بگیرد می‌تواند ابتر، ناقص و گاه در کارکردی مخالف اهداف اولیه آن قرار بگیرد»، تاکید کرد: به همین دلیل همدلی و همراهی با مردم برای حل مسائل و مشکلات موجود اقدامی اعتمادساز برای مردمی است که بر روی چاه‌های نفت نشسته‌اند و با فقر و بیکاری و طبیعت خشن مواجه هستند. همچنین مردمی که در کنار رودخانه‌های پرآب کارون نشستند و شاهد جریان آب آلوده در شبکه لوله‌های آب آشامیدنی شهری و بی‌آبی برخی روستاها در خوزستان به سر می‌برند.

مسائل محیط زیستی مطرح شده درباره خوزستان جنبه باج خواهی ندارد

عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت در پاسخ به این سئوال که «آیا دولت یازدهم و سازمان حفاظت محیط زیست به ریاست معصومه ابتکار توانست با همدلی و همراهی با مردم این منطقه برنامه‌های خود را پیش ببرد؟»، تاکید کرد: به درست یا نادرست مردم خوزستان نسبت به مرکزنشینان اعتماد کافی را ندارند و بر همین اساس  نیاز است فکر و اقدامی اساسی در این زمینه انجام گیرد.

وی در ادامه افزود: محیط زیست یک تشکیلات هشداردهنده و بازدارنده است و به لحاظ اجرایی، دستگاه‌های گوناگون اجرایی که برای انجام هر اقدامی چه در دشت وسیع خوزستان و چه در بالادست آن باید حتما در ابتدا پیوست‌های زیست‌محیطی و پیوست‌های اجتماعی را اخذ نمایند. بدون اخذ مجوزهای زیست محیطی نه تنها در خوزستان بلکه در همه جای کشور می‌تواند فعالان محیط زیست را حساس کند. بنابراین توجه به مسائل زیست محیطی در این منطقه نه امری فراتر از قانون و نه مبتنی بر باج‌خواهی از مسئولان ملی تلقی می‌شود. انجام هر اقدامی بر مدار قانون و با پیوست‌های زیست‌محیطی و پیوست‌های اجتماعی می‌تواند برای مردم این استان اطمینان‌بخش و موجب جلب اعتماد آنها به تصمیم‌گیران ملی شود.

اگرمحدودیت فعالیت‌های سیاسی نباشد، ضرورت‌های کشور و منطقه باهم دیده می‌شود

نماینده مردم اهواز در مجلس ششم همچنین در واکنش به نامه سرگشاده برخی از فعالان عرصه سازندگی مبنی بر اینکه «نگاه‌های قومیتی در مسائل محیط زیست مانع توسعه خواهد شد»، گفت: در این زمینه باید دو موضوع مورد توجه قرار گیرد اول، مطالبات و مسائل قومی که امری واقعی و جدی است. دوم اینکه باید با اجازه دادن به انجام فعالیت‌های سیاسی از بروز فعالیت قومی تا حدی کاست.

وی در ادامه افزود: هنگامی که فعالان سیاسی در برخی استان‌ها مانند خوزستان و کردستان و سایر استان‌های مرزی به دلایل مسائل امنیتی با محدودیت‌ها مواجه می‌شوند قاعدتا فعالیت‌های مبتنی بر تقاضاهای قومی افزایش پیدا می‌کند. بنابراین، باید فعالیت سیاسی در استان‌های قومی به گونه‌ای حمایت شود تا مجموعه مطالبات و خواسته‌ها در چارچوب احزاب ملی با ملاحظات منطقه‌ای پیگیری شود. حال وقتی چنین محدودیت‌هایی شکل می‌گیرد، آسانترین راه اخذ مطالبات در چارچوب قومی است.

کیانوش راد با بیان اینکه «اقوام ایرانی به‌عنوان شهروندان ایرانی باید با امکانات مساوی و فرصت‌های برابر در فعالیت‌های اجرایی استانها نقش پررنگی پیدا کند»، تصریح کرد: این مساله می‌تواند از بروز گرایش‌های مبتنی بر نگاه قومی بکاهد و در نتیجه چنین موضوعاتی بر منطقی استوار شود که مطالبات مردم این مناطق را همه‌جانبه‌نگرانه و منطبق بر ضرورت‌ها و نیاز منطقه و کشور شکل دهد.

انتخاب افراد مناطق بومی لزوما به معنای حل مشکلات نخواهد بود

وی در واکنش به این نگاه که باید وزیر نیرو را از مناطق مخالف حبیب الله بیطرف، وزیر پیشنهادی نیرو، مانند خوزستان یا آذربایجان انتخاب کنند، تاکید کرد: مساله اساسی انجام هر اقدامی در چارچوب‌های ملی و منطقه‌ای است، نفس اینکه افرادی از استان‌های مذکور مسئولیتی را بپذیرند یا نپذیرند چاره‌سازمشکل نخواهند بود.

نماینده مردم اهواز در مجلس ششم در پایان گفت: مهم آن است که وزرایی که در این زمینه معرفی می‌شوند صریح و صادقانه و با عملکردی مبتنی بر کارهای کارشناسانه و با لحاظ مسائل مربوط به آمایش سرزمین و با ارتباط و اقناع‌سازی نخبگان مناطق مختلف فعالیت خود را دنبال سازند. صرف انتخاب افرادی از چنین مناطق بومی لزوما به معنای حل مشکلات نخواهد بود بلکه مهم شفاف بودن سیاسیت‌ها و آگاهی رساندن به مردم همچنین درباره تصمیمات در عرصه‌های ملی و منطقه‌ای با مردم است. اگر فعالیت در مسیر اعتمادسازی و شفاف‌سازی صورت گیرد، موضوع مسئولان اجرایی در اولویت‌های بعدی قرار می‌گیرد.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن